برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نباید کودک بازمانده از تحصیل در کشور داشته باشیم.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، علی زرافشان اظهار کرد: نرخ پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول متوسطه ۹۴ و در دوره دوم متوسطه ۸۲ درصد است.

وی افزود: به لحاظ شاخص‌های پوشش تحصیلی در گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال ۹۷ درصد و گروه سنی ۱۵ تا ۱۷ سال ۸۷ درصد تحت پوشش تحصیلی قرار دارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که سه درصد افراد لازم التعلیم در دوره اول متوسطه که حدود ۱۳۰ هزار نفر می‌شوند و همچنین ۱۳ درصد در دوره دوم متوسطه که حدود ۲۵۰ هزار نفر می‌شوند بیرون از مدارس هستند، که البته دوره دوم متوسطه جزو تحصیلات اجباری نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه افزایش پوشش تحصیلی در دوره‌های مختلف را مدت‌هاست آغاز کرده‌ایم گفت: نرخ پوشش در دوره ابتدایی به ۹۸ درصد و اول متوسطه به ۹۷ درصد رسیده است و امیدواریم در دوره دوم متوسطه هم به همین آمار دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت رفاه به صورت تلفنی تماس‌هایی با خانواده افراد لازم‌التعلیم که در مدرسه حضور نداشتند، برقرار کرده است گفت: بر اساس اطلاعات این وزارتخانه، برخی افرادی که در این فهرست قرار داشتند یا متوفی بودند یا به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، اما ما در هر صورت سقف بازماندگان از تحصیل را همان ۱۳۰ هزار نفر درنظر می‌گیریم.

زرافشان اظهار کرد: هفته گذشته در یکی از رسانه‌ها به نقل از یکی از اساتید آماری از وجود چهار میلیون بازمانده از تحصیل منتشر شد در حالی که آمار ثبت احوال و سازمان مدیریت که برای تدوین برنامه ششم توسعه مورد استفاده قرار گرفت و سناریوی رشد جمعیت را هم مدنظر قرار داده بود، چنین رقمی را تایید نمی‌کند.

وی افزود: موفقیت ما در جذب افراد بازمانده از تحصیل در دوره اول متوسطه بیشتر است، اما در دوره دوم متوسطه به جهت مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی، ازدواج، در دسترس نبودن مدرسه و ... مشکلات بیشتری داریم و باید سرمایه گذاری بیشتری برای جذب دانش آموزان داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با کمک وزارت رفاه و بهزیستی طرح جست‌وجوی موردی و تحقیق از بازماندگان از تحصیل را دنبال می‌کنیم گفت: نرخ ن‌هایی بازماندگان از تحصیل حدود ۱۳۰ هزار نفر است. وزارت رفاه به صورت تلفنی تماس‌هایی با خانواده این افراد داشت و اطلاعاتی به دست آورده از قبیل: اینکه برخی از افرادی که در این فهرست قرار داشتند متوفی بودند، ولی در شناسنامه‌شان ثبت نشده، یا به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و این در حالیست که در هر صورت ما سقف بازماندگان از تحصیل را همان ۱۳۰ هزار نفر درنظر می‌گیریم.

زرافشان درباره نرخ پوشش تحصیلی در دوره دوم متوسطه گفت: آمار دوره دوم متوسطه را جزو آمار ن‌هایی بازماندگان از تحصیل لحاظ نمی‌کنیم، زیرا تحصیل در این دوره اجباری نیست، اما برای افزایش نرخ پوشش در این دوره نیز اقداماتی انجام می‌دهیم. همچنین نرخ تحصیل افراد در حوزه‌های علمیه را هم باید به آمار‌های خودمان اضافه کنیم. قرار است پایگاه اطلاعاتی حوزه علمیه به سیستم سناد متصل شود تا بتوانیم آمار ۸۷ درصدی بازماندگان از تحصیل را در این دوره هم افزایش دهیم.

زرافشان ادامه داد: یک نکته دیگر هم وجود دارد؛ سازمان آموزش و پرورش استثنایی معتقد است بخشی از کودکان بیرون از مدرسه، قدرت یادگیری ندارند و در هرصورت وارد مدرسه نمی‌شوند و نباید آن‌ها را در آمار‌های بازماندگی از تحصیل لحاظ کرد.

 

متوسطه تحصیل بازماندگان تحصیلی افراد زرافشان وزارت آموزش اینکه مدرسه افزایش پرورش بازمانده داشتند متوفی مهاجرت کرده‌اند می‌گیریم اطلاعاتی علمیه آمار‌های ن‌هایی بیشتری فهرست مسائل درنظر برنامه افزود می‌شوند اظهار باشیم نباید همچنین بیرون تماس‌هایی خانواده تلفنی معاون اجباری افرادی