برگزیده ها

مازندمجلس: عملکرد ضعیف پترو پروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین در عرصه‌های مختلف، او را در آستانه استیضاح یا استعفا قرار داده است.

مازندمجلس: حزب «برای زندگی» اوکراین در حال جمع آوری امضا به منظور استیضاح پترو پروشنکو رئیس‌جمهوری این کشور است. یِوگنی مورایف رهبر حزب برای زندگی روز سه شنبه (21 شهریور) گفت که این حزب، کمپینی را برای جمع آوری امضا و استیضاح پترو پتروشنکو به راه انداخته است. او خطاب به مردم در برابر ساختمان بانک مرکزی اوکراین گفت: «پوروشنکو و دیگر بوروکرات‌های دولتی، کشور را به قعر بحران فرو برده‌اند.»
یِوگنی مورایف افزود: « ما مردم را گرد هم می‌آوریم و از هر کجا بتوانیم امضا جمع خواهیم کرد. ما با این ریاست­‌جمهوری مخالف هستیم زیرا هرکسی که به دفتر ریاست‌جمهوری می‌رود، دیوانه می‌شود!» او رئیس جمهوری و اطرافیانش را متهم کرد که رویای ساختن اوکراین را در سر ندارند و در عمل به دزدانی دون پایه تبدیل شده‌اند. مورایف اضافه کرد جمع‌آوری امضا از نمایندگان مجلس برای برگزاری انتخابات جدید در حال حاضر آغاز شده است. به گفته مورایف دو گزینه برای برگزاری انتخابات جدید و تغییر دولت وجود دارد.
گزینه شماره یک، پروشنکو مجلس را به دلیل دارا نبودن اکثریت، منحل کند زیرا در حال حاضر در رادا (پارلمان اوکراین) اکثریت مورد نیاز 226 نماینده را برای حفظ قدرت در اختیار ندارد. گزینه شماره دو، اگر 123 تن از نمایندگان پارلمان اوکراین استعفا دهند، دیگر پارلمان اوکراین 300 نماینده لازم را برای تشکیل جلسات دارا نخواهد بود.
در لبه پرتگاهپترو پروشنکو، پنجمین رئیس‌جمهوری اوکراین پس از استقلال این کشور از شوروی سابق است. او که از تاریخ 7 ژوئن 2014 قدرت را در اوکراین به دست گرفته، تا کنون نتوانسته است کاری عمده در زمینه حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اوکراین به عمل بیاورد.
از پترو پروشنکو پیش از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری در اوکراین، به عنوان یک بازرگان موفق و خوش فکر یاد می‌کردند. پروشنکو به خاطر مالکیت شرکت روشن (Roshen) - یکی از غول‌های شکلات سازی دنیا - لقب «پادشاه شکلات» را هم یدک می‌کشید. او همچنین مالک شماری از رسانه‌های اوکراینی بود.
موفقیت‌های اقتصادی این تاجر و میلیاردر اوکراینی، عده‌ای را در اوکراین را بر آن داشته بود که او همان کسی است که می‌تواند کار خوب خود در عرصه اقتصاد را در عرصه سیاست هم تکرار کند و اوکراین را از دام مشکلات گوناگون، رها کند. عده زیادی هم از او با عنوان کسی یاد می‌کردند که می تواند روابط بسیار نزدیکی با غرب برقرار کند و از این راه، منافع ملی اوکراین را تامین کند.
همین پیشینه موفق اقتصادی و تجاری و کنترل او بر شماری از رسانه‌های اوکراینی، باعث شد در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین که در تاریخ 25 می 2014 برگزار شد، در همان دور نخست بر رقبای خود چیره شود و از کشیده شدن انتخابات به دور دوم جلوگیری کند. او توانسته بود در همان گام اول، بیش از 54 درصد آرا را از آن خود کند.
البته پترو پروشنکو پیش از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری، چندان هم با عرصه سیاست و کارهای اجرایی بیگانه نبود. او سمت وزیر امور خارجه اوکراین را میان سال های 2008 تا 2011 میلادی و سمت وزیر تجارت و توسعه اقتصادی را در سال 2013، بر عهده داشت. پروشنکو همچنین از سال 2008 تا سال 2013 میلادی، رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین بود.
اما در دوره ریاست جمهوری پروشنکو ورق علیه او برگشت. وجود مشکلات و چالش هایی چون بحران سیاسی در شرق اوکراین و ناکامی رئیس‌­جمهور در حل آن، به ثمر نرسیدن تلاش های او برای بازگرداندن کریمه به اوکراین، افزایش نارضایتی های داخلی از شیوه حکومت پترو پروشنکو و اطرافیان وی، بالا گرفتن مخالفت‌های مردم و نمایندگان مجلس و رهبران احزاب با او و وجود فساد گسترده در راس هیات حاکمه، موجب شده است روز به روز موقعیت داخلی پروشنکو متزلزل تر و او گام به گام به استعفا یا استیضاح نزدیک‌تر شود.
منبع: آنا
اوکراین پروشنکو اقتصادی انتخابات استیضاح مورایف ریاست‌جمهوری جمهوری پارلمان مشکلات نمایندگان گزینه اوکراینی شکلات می‌کردند عنوان رسانه‌های میلادی داخلی سیاست همچنین شماری اکثریت مرکزی یِوگنی رئیس‌جمهوری زندگی بحران برگزاری تاریخ استعفا نماینده شماره سیاسی