برگزیده ها
تجمع دانشجویان ایرانی به نبود روابط دیپلماتیک میان تهران ـ اوتاوا

مازندمجلس: جمعی از دانشجویان ایرانی در حمایت از بازگشایی سفارت ایران در کانادا مقابل دفتر وزیر امور خارجه کانادا تجمع کردند.

مازندمجلس: جمعی از دانشجویان ایرانی در حمایت از بازگشایی سفارت ایران در کانادا مقابل دفتر وزیر امور خارجه کانادا تجمع کردند.

 به گزارش ایلنا، این دانشجویان دلیل تجمع خود را اعتراض به مشکلاتی عنوان کردند که به واسطه نبود روابط دیپلماتیک برایشان ایجاد شده است. 

تجمع‌کنندگان تاکید کردند که قصد دارند با این تجمع به دولت لیبرال به رهبری ترودو که دو سال پیش و در بحبوحه انتخابات وعده برقراری روابط دیپلماتیک به ایران را داده و به گفته آنها تا امروز در راستای احقاق آن عملی نکرده است را یادآوری کنند.

دانشجویان تجمع‌کننده در مقابل دفتر وزیر امور خارجه کانادا درخواست‌های خود را به شرح زیر عنوان کردند:

۱. در شرایطی که تقریبا تمام ملیت‌های ساکن خاک کانادا از خدمات کنسولی و حمایت‌های سفارتی برخوردار هستند، جامعه ایرانیان ساکن این کشور بعد از حدود ۵ سال با مشکلات عدیده‌ای به واسطه عدم حضور سفارت در خاک کانادا دست و پنجه نرم می‌کنند. از مهم‌ترین مشکلات که به ویژه گریبان‌گیر دانشجویان ایرانی ساکن کانادا شده است می‌توان به محدودیت‌های خانواده‌ها برای اخذ ویزا از طریق کشور ثالث اشاره کرد که هزینه‌بردار، طولانی مدت و غیر منصفانه است.

۲. تمدید گذرنامه‌های اتباع ایرانی، انعقاد هرگونه قرارداد، قول‌نامه یا وکالت‌نامه نیز تنها در این اماکن دیپلماتیک صورت می‌پذیرد که در خاک کانادا به علت نبود سفارت امکان‌پذیر نیست. هزینه‌های گزاف مالی و زمانی این مشکل از دیگر معضلاتی است که ایرانیان ساکن کانادا با آن مواجه هستند.

۳. وجود اماکن دیپلماتیک یک کشور در ممالک دیگر، باز بودن راه مطالبه‌گری و نقّادی را تضمین می‌کند. به نحوی که علاوه بر این‌که یک سفارت را می‌توان به عنوان پشتوانه ایرانیان مهاجر در خارج از کشور نامید، همچنین می‌توان از آن به عنوان محلی برای انتقال مطالبات و مشکلات و نظرات یاد کرد.

۴. دولت لیبرال کانادا به عنوان حافظ منافع و حامی اقشار و ملیت‌های مختلف ساکن کانادا حدود ۲ سال پیش قول از سر گیری روابط دیپلماتیک با ایران را به عنوان یکی از وعده‌های این دولت مطرح ساخت. امروز با گذشت دو سال نه تنها شاهد بهبود حداقلی روابط نیستیم بلکه در ۲ ماه گذشته مصادره اموال دولت ایران و تمدید حضور نام ایران در لیست تروریستی، روابط بین دو کشور را به سطوح پایین‌تری تنزل داده است که مشکلات آن به طور مستقیم ایرانیان ساکن کانادا و خانواده‌هایشان را نشانه می‌گیرد.

۵. بسته شدن سفارت کانادا در ایران در پی علل متعددی از جمله بسته شدن سفارت انگلستان در ایران بوده است. امروز با وجود این‌که بیش از یک سال از بازگشایی سفارت انگلستان در ایران می‌گذرد و دولت ایران در پی بهبود روابط دیپلماتیک با سایر کشورهاست و در این زمینه اقدامات متعدد و موثری نیز انجام داده است، هیچ اقدام ملموسی از سوی دولت کانادا صورت نگرفته است.

۶. برقرای روابط میان دو کشور منافع زیادی برای مردم آن کشورها به همراه خواهد داشت. تبادلات اقتصادی، علمی و فرهنگی میان دولت‌های کانادا و ایران که امروزه به سختی و پر هزینه و حداقلی صورت می‌گیرد، به طور یقین سود و منفعت کلانی برای مردم کشورمان چه در داخل و چه در خارج از کشور به دنبال خواهد داشت. سهولت تحصیل دانشجویان و تردد خانواده‌های آنها، بهبود وضع بازرگانان و ارتقای شرایط اقتصادی از مواردی است که می‌توان در این راستا به آنها اشاره کرد.

از شهریور ۱۳۹۱ کانادا با ادعای نگرانی از تأمین امنیت دیپلمات‌های کانادایی سفارت خود را در تهران تعلیل کرد و روابط دیپلماتیکش را با ایران به حالت تعلیق درآورد.

پس از انتخاب جاستین ترودو به سمت نخست‌وزیر کانادا، هر دو کشور مذاکرات خود را برای ازسرگیری روابط، آغاز کرده‌اند.

تا کنون نیز چندین دور مذاکره میان مقامات ایران و کانادا در همین چارچوب انجام شده است اما روند دستیابی به نتیجه کند است.

مقامات ایرانی معتقدند در چارچوب روابط کنسولی و دیپلماتیک، برای بازگشایی سفارت کانادا قائل به کنوانسیون وین و قوانینی‌ است که برای همه سفارت‌خانه‌های مقیم در ایران اعمال می‌شود و در این‌رابطه استثنایی را نمی‌پذیرد. 

به نظر می‌آید کانادا به تبعیت از برخی قوانین آمریکا خواستار دریافت شرایط اجرای قوانینی ویژه در تعامل با ایران است که مقامات کشورمان تا کنون از پذیرش این درخواست‌ها امتناع کردند.

کانادا روابط سفارت دیپلماتیک عنوان دانشجویان ایرانی ایرانیان مشکلات می‌توان مقابل امروز مقامات بهبود بازگشایی خارجه حداقلی می‌گیرد اقتصادی چارچوب منافع شرایط کشورمان انگلستان کنسولی لیبرال واسطه گزارش تهران ترودو ملیت‌های اماکن تمدید اشاره این‌که