برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- دبیر ستاد اربعین استانداری تهران مهمترین اقدامات انجام شده برای مراسم اربعین اسمال از سوی استانداری را تشریح کرد

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، براساس آمارهای رسمی سال گذشته در ایام اربعین بیش از دو میلیون ونیم میلیون ایرانی برای زیارت وارد عراق شدند. براساس پیش بینی های ستاد رسمی اربعین کشورمان امسال ممکن است تعداد زائران اربعین به مرز 3 میلیون نفر برسد. به همین خاطر ستادها و کمیته های مختلف برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین امسال تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.


یکی از این ستادها که امسال بسیار منسجم تر از گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است،ستاد اربعین استان تهران است. استانی که بیشترین اقدامات خدماتی شامل اسکان، تغذیه و حمل و نقل را در عراق برای مراسم اربعین انجام می دهد.


برای اطلاع از چگونگی فعالیت ستاد اربعین گفت و گویی را با دکتر حمیدرضا گودرزی دبیر ستاد اربعین استان تهران انجام دادیم که در زیر می خوانید.


میزان:ستاد اربعین استانداری تهران از چه زمانی شروع به فعالیت کرد؟


حمید رضا گودرزی دبیر ستاد اربعین استانداری تهران: ستاد اربعین 96 در استانداری تهران از چند ماه قبل با تشکیل ساختار اداری خود به صورت رسمی فعالیتش را آغاز کرده و تاکنون 10 جلسه برگزار شده است که 5 جلسه آن به ریاست هاشمی استاندار تهران بود.

ساختار ستاد اربعین استان تهران چگونه است؟

این ستاد امسال دارای 5 کمیته تخصصی شامل کمیته امنیتی، انتظامی به ریاست معاونت امنیتی استاندار،کمیته شهرستان ها، اعزام و هماهنگی اخذ ویزا به ریاست معاون سیاسی استاندار،کمیته فرهنگی، اجتماعی، اطلاع رسانی و گم شدگان به ریاست مدیرکل روابط عمومی استانداری،کمیته زیرساخت، عمران، حمل و نقل و امداد و درمان به ریاست معاون عمرانی استاندار و کمیته مشارکت های مردمی، اسکان و تغذیه هم به ریاست آقای امامی امین است. من نیز با توجه به تجربه سال های قبل به عنوان دبیر و سخنگوی ستاد استان تهران فعالیت می کنم.

قرار است ستاد اربعین تهران در چه مناطقی از عراق به فعالیت بپردازد؟

به جز استان نجف در هیچ نقطه دیگری ستاد اربعین استان تهران فعالیت نمی کند. تمام اقدامات ما در نجف انجام می شود. امسال برای نخستین بار استانداری تهران در یک اقدام ویژه 70 هزار زائر ایرانی را در نجف اسکان داده و تغذیه 50 هزار نفر در روز را بر عهده می گیرد.

کمیته های استانداری چگونه در عراق فعالیت می کنند؟

به فراخور اقدامات 4 کمیته امنیتی- انتظامی،کمیته اطلاع رسانی، کمیته عمرانی و خدمات شهری در عراق مستقر می شوند و هر 5 روز یکی از معاونان استاندار به عراق اعزام و به عنوان مدیر اجرایی، بر نحوه فعالیت ها در عراق نظارت می کنند. البته کمیته اسکان و تغذیه و گم شدگان در آن زمان فعالیت ویژه ای در عراق خواهند داشت.

تهران استان پر جمعیتی است، برای اعزام زائران شهرستان ها فکری شده است؟

برای نخستین بار در 16 شهرستان استان تهران ستاد اربعین تشکیل شده است و فرماندار به عنوان رئیس ستاد و معاون سیاسی فرمانداری شهرستان ها به عنوان جانشین او فعالیت می کنند. دستگاه های مختلف مانند امام جمعه، ستاد عتبات، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری ها و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی عضو ستادهای شهرستان هستند. هیچ محدودیتی برای اضافه شدن دستگاههای دیگر نداریم.

با توجه به اینکه اقدامات شما در نجف خلاصه می شود، هماهنگی با مسئولان عراقی وجود دارد؟

جلسات مختلفی را با استاندار، شهردار و تولیت حرم امیر المومنین(ع) در شهر نجف برگزار کردیم و بازدید ها از شهر نجف برای شناسایی کمبودها برای رفع آن آغاز شده است.

چگونه این تعداد زائر را اسکان داده و تغذیه می دهید؟
در کمیته پشتیبانی، اسکان و تغذیه کاری که انجام شده است جدا سازی دو موضوع اسکان وتغذیه است. در ساختمان 4 طبقه نجف 10 هزار زائر را اسکان می دهیم. در صحن حضرت زهرا(س) 50 هزار نفر و در موکب صورت العشرین که به زودی به موکبی دائمی تبدیل می شود، 10 هزار نفر را اسکان خواهیم داد.

برای تغذیه زائران ایرانی در نجف، آشپزخانه ساختمان چهارطبقه برای هر وعده غذایی روزانه 10 هزار پرس غذا طبخ و توزیع می کند. آشپزخانه صحن حضر زهرا(س) 20 هزار پرس غذا در هر وعده و آشپزخانه شماره یک و دو موکب هر کدام 10 هزار پرس غذا آماده کرده و در مجموع هر وعده 50 هزار پرس غذا بین زائران توزیع می شود.

امسال هم زائری می تواند بدون ویزا برای زیارت به عراق برود؟

سال گذشته متاسفانه تعدادی از زائران قوانین و مقررات را رعایت نکردند و مشکلاتی برای خودشان و مسئولان به وجود آوردند. از تمام کسانی که نیت حضور در راهپیمایی اربعین امسال را دارند از همین حالا انتظار داریم به دنبال گرفتن گذرنامه خود باشند. با توجه زمان اینکه زمان صدور ویزا آغاز شده است، بهتر است از همین حالا که ازردحام درخواست کننده را نداریم در سماناه سماح ثبت نام کرده و برای آن زمان ویزا دریافت کنند. مطمئن باشید امسال یک نفر هم نمی تواند بدون گذرنامه از مرز خارج شود چرا که گذرنامه و ویزا خط قرمز مسئولان ایرانی و عراقی در اربعین است.

زائران استان تهران از کدام مرز می توانند به زیارت بروند؟

امسال مرز زائران ایرانی، مرز مهران است و شهرداری تهران اقداماتی را بر تسهیل خروج زائران از این مرز انجام داده و هنوز این اقدامات زیر بنایی ادامه دارذد.موضوع دیگر در خروج زائران تهرانی این است که آنها می توانند از سه مرز دیگر هم خارج شوند اما زائران سایر استان هایی که مرز خروجی آنها یکی از سه مرز شلمچه، چذابه و خسروی است نمی توانند از مرز مهران خروج کنند.

زمان بندی برای اعزام زائران انجام شده است؟
زمان بندی و مرزهای مشخص برای خروج را ستاد مرکزی اربعین به زودی اعلام می کند اما موضوعی که دارای اهمیت است زمان بندی سفر توسط خود زائران است. مرز مهران ظرفیت مشخصی دارد و همه می خواهند از این مرز خروج کنند، در صورتی که این مرز چه از سمت ایران و چه از سوی عراق دارای ظرفیت مشخصی است.

 

اسکان 70 هزار نفر و تغذیه روزانه 50 هزار نفر در نجف توسط استانداری تهران/ ویزا خط قرمز اربعین امسال

شهرداری امسال با ستاد اربعین همکاری می کند؟

استانداری و شهرداری تهران در خدمت رسانی به زائران اربعین سهم بسزایی دارند. باید شورای جدید در این مورد تصمیم گیری کند که بعید می دانم آنها مخالف کمک شهرداری به زائران باشند. پیشنهاد ما به قائم مقام ستاد اربعین استانداری تهران این بود که از شورای شهر تهران یک نفر، از نمایندگان تهران در مجلس یک نفر واز شورای شهر شهرستان ها هم یک نفر در ستاد اربعین استانداری تهران عضو شوند و همه چیز به نام استانداری تهران انجام شود و دیگر موازی کاری نشود.

نیروهای خدماتی و موکب داران چه زمانی اعزام می شوند؟

نیروهای موکب دار چند روز قبل تر از زائران اعزام می شوند و در زمان مقرر اعلام می شود که این افراد اعزام خواهند شد.

 

 

 

اربعین تهران زائران کمیته فعالیت استان امسال اسکان استانداری تغذیه اعزام ریاست استاندار شهرستان اقدامات ایرانی عنوان شهرداری امنیتی مهران گودرزی چگونه شورای توانند گذرنامه رسانی معاون مسئولان آشپزخانه خواهند دارای اطلاع زیارت تشکیل گذشته میزان میلیون توزیع ساختمان عراقی موضوع تواند براساس ظرفیت مشخصی اعلام روزانه باشند دارند نداریم هماهنگی سیاسی مراسم خدماتی انتظامی ساختار زمانی شدگان عمرانی تعداد برگزار اسلامی ستادها مختلف نخستین اینکه