به گزارش ایلنا، حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد علمالهدی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این هفته با بیان اینکه روز مباهله را به همه شما عزیزان بهعنوان یک عید بزرگ ولایت و عترت تبریک و تهنیت عرضه میدارم، گفت: مرحوم علامه طباطبایی در ارتباط با آیه مباهله، یک تحلیل قابلتوجه دارند؛ میگویند این بحث در بین مفسران هست اینکه پیغمبر اکرم(ص) برای مباهله وجود مقدس امیرالمؤمنین، صدیقه اطهر، امام حسن و امام حسین را انتخاب کردند، به چه منظور بود؟
وی ادامه داد: این مسئله چون قطعی است، قابلانکار نیست، برخی مفسرین عامه مدعی شدند انتخاب اینها بهعنوان مباهله صرفاً بهعنوان یک نمونه از امت بود، از زنان امت پیغمبر یک نفر را بهعنوان نمونه برد که حضرت صدیقه اطهر بود، از مردان امت یک نفر آنهم امیرالمؤمنین، از پسران امت و جوانان امت دو نفر، امام حسن و امام حسین، میگویند این نمونهای از امت بود.
نصارای نجران با پیغمبر مباهله کردند نه امت مسلمان
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه نصارای نجران با امت مسلمان مباهله نکردند، اظهار داشت: اینکه یک آقا پسر سهساله و چهارساله نمونه نسل جوان یک امت میشود؟ این حرف باطلی است؛ مرحوم علامه طباطبایی در رد این نظریه بعضی از مفسرین عامه میگوید اینها را پیغمبر بهعنوان نمونه نبرد، علتش هم این است که اصلاً امت در مسئله مباهله نقشی نداشتند چون مباهله نصارای نجران با مسلمانان، امت و جامعه اسلامی مباهله نکردند، اینها با پیغمبر مباهله کردند و مباهله آنان هم به خاطر این بود که پیغمبر عقاید آنان را قبول نداشت در الوهیت عیسی بن مریم، نبوت خود را به آنان اعلام کرد و آنان را بهطرف توحید و نبوت دعوت کرد.
علمالهدی افزود: اینکه پیغمبر آنان را دعوت کرد و دین اسلام را به آنان عرضه داشت، آنان با پیغمبر محاجه و بعد هم مباهله کردند، مباهله آنان با پیغمبر بود، با مسلمانان نبود که بهعنوان نمونه افراد امت، پیغمبر اشخاصی را ببرد؛ اگر مباهله با خود پیغمبر بود، پس باید پیغمبر تنها به مباهله میرفتند، پس چرا آیه قرآن میفرماید « أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ...»، طرف مباهله که پیغمبر بود، ابناء و نساء و انفس چرا باید در مباهله در رکاب پیغمبر باشند؟
اهل بیت پیامبر، شریک و عامل تداوم شریعت هستند
وی اضافه کرد: مرحوم علامه طباطبایی میگویند مباهله با پیغمبر بود اما کسانی که پیغمبر با خود بردند و خدا هم دستور داد پیغمبر آنان را با خود به مباهله ببرد، به خاطر این بود که آنان شریک در اسلامی، شریک در نبوت و شریک در تبلیغ دین پیغمبر بودهاند، میگوید دین قائم به این چند نفر است، پیغمبر از طرف خدا مبعوث شد و این شریعت را آورد اما بقای این شریعت، تشکیل امت و جامعه دینی بر اساس شریعت مربوط به این افراد است، اینها همهکارهاند در دین و اینها مشارکین پیغمبر هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اینکه در انفس میگوید علی، علی نفس پیغمبر، یعنی علی در همه اسلام با پیغمبر شرکت دارد که «وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ»، اگر علی نبود، اگر مجاهدات و جنگهای علی نبود، در همان جنگ احد کار تمامشده بود، در غزوه احد بساز اسلام جمع بود، امیرالمؤمنین یکه و تنها سه هزار لشکر قریش را شکست داد که وقتی صدیقه اطهار به وجود امام مجتبی حامله بود، دید از ۹۰ جای بدن علی مثل ۹۰ چشمه خون میجوشد، اینها مشارک با پیغمبر بودند، شریک پیغمبر در ابلاغ، احیا و اقامه دین بودند.
امت اسلامی تنها در جامعه ولایی قابل تحقق است
علمالهدی با بیان اینکه اگر کربلا و حسین نبود، من و تو دین و ایمانمان کجا بود، تصریح کرد: اینها در همهچیز دین با پیغمبر مشارکت داشتند لذا میگویید امت در جامعه ولایی قابل تحقق است، اگر جامعه ولایی نباشد، امت اسلامی در غیر جامعه ولایی قابل تحقق نیست چون جامعه ولایی در رأسش آن عترت و نظام وابسته به آن عترتی است که در روز مباهله مشارکتشان با پیغمبر در دین و احیای دین مشخص شد و لذا غیر جامعه ولایی، جامعه تحقق امت واقعی نیست و در جامعه ولایی هم در حقیقت رهبری، رهنمود، هدایت اصلی در جهت راهبرد دینی و راهبرد اسلامی جامعه به دست عنصری هست که یا از عترت و یا وابسته به عترت پیغمبر است.
ادامه دارد...