برگزیده ها

مازندمجلس: آیت‌الله محمد مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان در گفت و گویی پیرامون مسائلی همچون اجتهاد سید حسن خمینی، ماجرای عدم تایید صلاحیت احمدی‌نژاد و ... اظهار نظر کرد.

مازندمجلس:

نامه نیوز متن اینمصاحبه را که در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها مطرح شده است بازنشر می کند:

*بحث مهمی که مطرحاست و از گذشته بوده و بعداز حضرت امام هم مخصوصا اوج گرفت، بحث شورای رهبری استبا توجه به اینکه خود حضرتعالی فقیه و متخصص در زمینه فقه وولایت فقیه هستید و باتوجه به اینکه تقریبا می توان گفت که هیچکدام از فقها در طول تاریخ بحث شورایرهبری را برای اداره یک جامعه مطرح نکردند. بفرمایید نقدهای اساسی را که به این نظریه موجود است؟

ببینید! ما که نمی خواهیم الان قانون اساسی راصحبت کنیم. آنچه را که الان قانون اساسی در اختیار مردم گذاشته و البته از نظراسلامی هم ارزشمند است و خبرگان هم نمی توانند غیر از آنچه در قانون اساسی است راانجام دهند این است که اصلا قبل از اینکه اصلاحاتی در قانون اساسی بوجود بیاد دراصل 107 رهبر یا شورای رهبری بود درمقابل اینکه خبرگان یک نفر را تائید کنند یاچند نفر را با هم. ولی بعد از اینکه قانون اساسی اصلاح شد آنچه که در قانون اساسیاین است که خبرگان حق دارند یک نفر را به عنوان رهبر انتخاب کنند. اصلا مسئلهشورای رهبری، مسئله غیرقانونی است و خبرگان حق ندارند این کار را بکنند. بلکه بایدیک نفر را از میان چند نفری که اگر باشند، انتخاب کنند. الان شورای رهبری نداریم وغیرقانونی است.

*بحث این است که برخیدر غربت علمی حضرت آیت الله خامنه ای خدشه وارد می کنند. نظر حضرتعالی در این خصوصچیست؟

من که یک نفر هستم و این نظر، نظری است که برایهمه خبرگان مسلم است و گذشت زمان هم صحت نظر خبرگان را تائید کرده. مقام معظمرهبری تمام شرایطی که باید رهبر نظام داشته باشد را دارا هستند. هم از نظر فقهی وهم از نظر شرایطی که در قانون اساسی بوده مخصوصا اصل یکصد و نهم، شرایط و صفات رهبر. از صلاحیت علمی لازم برای فتوا درهمه مسائل فقه، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برایرهبری. این شرایطی است که باید رهبر داشته باشد و خبرگان این را از اول شناسایی کردهاند که این بزرگوار دارای این صفات هست وگذشت زمان هم به طور روشن ثابت کرد که اینشرایطی که باید رهبری داشته باشد در کمال وجود مقام معظم رهبری واجد هستند و شکیدر آن نیست.

*اکثر روسای جمهوریکه هشت سال رئیس جمهور بودندو دوره چهارساله ای گذشت و رئیس جمهور دیگری آمد برایدوره تائید صلاحیت نشدند.

در دولت اول و دوم که صلاحیت داشت، دور سوم که نمی تواند بیایدچون قانون اساسی جلویش را گرفته. این چهار سال حداقل می گذرد. بعد که می آید میبینیم که صلاحیت ندارد. خب، چکار کنیم؟ دیگر شورای نگهبان که تضمین نکرده اگر دریک دوره صلاحیت داشته باشد در دوره سوم هم صلاحیت داشته باشد. خب، نداشته باشد. ماچکار کنیم که نداشته؟ اگر که داشته باشد، تائید می کنند و اگر نداشته باشد همتائید نمی کنند.

*در مورد بخصوص کهآقای احمدی نژاد که تائید صلاحیت نشد، علت خاصی داشت و به خاطر توصیه رهبری بود؟

نخیر، خود شورای نگهبان صلاحیتش را تائید نکرد.

*نباید اسم ببرم ولیخیلی سوال است و این سوال را اصلا نمی توان اسم نبرد. آقای میرحسین که آن اتفاقاتافتاد، وقتی در جلسات شورا نماینده اش یا خودشان می آمدند بعد از ادعای تقلب، مدارکیواقعا ارائه می داد. چه صحبتهایی رد و بدل می شد؟

اصلا، هیچ جا گفته نشده که این آرا خوانده نشدهیا اینکه نگذاشتند که کسی رای بدهد. اصلا هیچ مدارکی نبوده، چیزی نیاوردند، چیه؟ عدهای را خودشان تعیین کرده اند و خدمت آقا رفته اند و مطالبی را عرض کرده اند. ایشانهم فرموند که بروید و حرفتان را بزنید. آقا هم می داند که ما جانبدارشخصی کسی نیستم. ما همانطور کهقانون اساسی گفته عمل کرده و می کنیم. ما به میل خودمان کاری نداریم.

*امثالی مثل اقایاحمدی نژاد یا بقایی یا کسان دیگر الان احزار صلاحیت نشده اند امکان دارد در دورههای آینده...

همانطور که حضرت امام هم فرمودند ملاک صلاحیتفعلی اشخاص است. اگر اشخاصی ایراد داشته باشند و ایرادشان برطرف شود، تائید میشوند.

*اینکه اعضای محترمشورای نگهبان تائیدیه ای که مراجع عظام برای یکی از کاندیداهای خبرگان داده بودندرا قبول نکردند.

نه بابا، نداده اند. خدا پدر بیامرز این حرفهاچیه؟ کدام مرجع تائیدیه داده؟ این حرفهایی است که زده اند، اگر زده باشند، من نمیدانم. مرجعی تائیدیه نداده.

*اگر تائید شده باشدباز هم باید امتحان دهد؟

نه، نداده اند.

*پس الان برای خبرگانآینده

فرقی نمی کند.

*اگر مراجع تائیدکنند که کسی به درجه اجتهاد رسیده نیازی به امتحان خبرگان نیست.

اگر دو نفر مرجع تائید کنند کسی را قبول می کنیم.آن دور اول که به این سخت گیری که خود خبرگان براساس اصل 108 قانون اساسی خودخبرگان انچه را که مربوط به خودشان است را می توانند تصمیم گیری و تصویب کنند درمجالس شان. اول که اصلا خبرگان تشکیل نشده بود، این نظر خبرگان نبود در کل. آمدندو اشخاصی که می خواستند عضو شوند همین که دو نفر تائید می کردند، اکتفا می کردند.این در دور اول بود و الان دور پنجم خبرگان رهبری است. دور اول یک عده از طرف بعضیمراجع چیزهایی را آوردند که ما آدمهای باسوادی هستیم. مثل حضرت آیت الله فاضل ومثل مرحوم حاج میرزا جواد تبریزی که اینها تائید کرده بودند. بعد همینها گفتند کهبه این نوشته ها توجه نکنید. نزد ما می آیند و قسم می خورند یا کسی برایشان خیلیسینه چاک می کند و ما هم می گوییم که آدم درستی هستند. خودشان گفتند اعتنا نکنیدنه اینکه ما خواستیم بی اعتنایی کنیم به نوشته که این هم مال دوراول بود. اما برایدورهای دوم، سوم و چهار اصلا چنین چیزی نبوده. اینکه من می گویم نبوده برای دورهاخر است. برای دور پنجم که انتخابات بود اینطور نبوده که یک نفر مرجعی یک نفر راتائید کند و ما بگوییم که نه. اگر شخصی را تائید نکردیم بخاطر اینکه خودمان نمیشناختیم در امتحان هم هم شرکت نکرده.


خبرگان تائید اساسی اینکه رهبری صلاحیت قانون شورای خودشان نبوده نگهبان تائیدیه نداریم نداده امتحان شرایطی باشند همانطور اشخاصی گفتند مرجعی مراجع نوشته خودمان توانند میرحسین توصیه احمدی غیرقانونی نیاوردند مخصوصا نکرده جمهور نکردند حضرتعالی نداشته