برگزیده ها
تولید نوشت افزار7 درصد رشد کرد/ صادرات 859 هزار دلاری دفتر مشق

مازندمجلس: تهران- ایرنا- مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام صادرات 859 هزار دلاری دفترچه مشق در سال جاری، ظرفیت تولید خودکار کشور را 635 میلیون عدد اعلام کرد.

مازندمجلس: به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، 'پروین نباتی' گفت: در چهار ماه نخست سال ‌جاری 375 هزار قراص مداد تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد دارد.
وی نوشت افزار را به عنوان یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان و دانشجویان و شامل طیف گسترده‌ای از کالاهای مختلف از جمله مداد، پاک کن، تراش، خط کش، پرگار و اقلام دیگری عنوان کرد و افزود: بخش قابل توجهی از این کالاها براساس تقسیم بندهای سازمانی صورت گرفته تحت پوشش دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند که چند قلم از این کالاها مانند مداد، خودکار و دفترچه مشق به دلیل گستردگی مصرف توسط طیف بیشتری از مردم، مورد رصد بیشتری از سوی این دفتر قرار می‌گیرد.
به گفته وی، برخی دیگر از اقلام مانند کاغذ فتوکپی و کاغذ چاپ و تحریر نیز اگر چه ممکن است در زمره نوشت افزار قرار نگیرند، اما مورد رصد و پیگیری دوره ای واقع می‌شوند.

** رشد 7 درصدی تولید مداد در چهار ماهه امسال
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر شش واحد صنعتی به ظرفیت پنج میلیون و 700 هزار قراص معادل 820 میلیون عدد با اشتغال 500 نفر در کشور وجود دارد، گفت: نیاز کشور به مداد در شرایط فعلی حداکثر یک میلیون و 600 قراص معادل 230 میلیون عدد در سال است که تولیدات داخلی ضمن برخورداری از کیفیت لازم و تولید با استاندارد ملی قادر به تأمین نیاز کشور خواهد بود و با توجه به سیاست‌های افزایش جمعیت نیاز آتی مداد کشور از منابع داخلی نیز امکان پذیر است.
نباتی تولید مداد در سال 1395 را بیش از یک میلیون قراص عنوان کرد و افود: این میزان تولید نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشت و در چهار ماه نخست سال‌جاری نیز 375 هزار قراص مداد تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 7 درصدی برخوردار است.
به گفته وی، همچنین واردات مداد درسال 1395 حدود 27 درصد کاهش داشت اما در چهار ماهه سال جاری به دلیل محدود شدن قاچاق و هدایت آن به واردات قانونی، 165 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک ایران قیمت وارداتی هر قراص مداد در سال 1395 حدود 4.1 دلار و در سال 1396 حدود 5.2 دلار بوده است، اظهار داشت: باتوجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با دفتر تعیین ارزش گمرک ایران، قیمت پایه وارداتی مداد از اوایل سال 1395 به 6.5 دلار برای هر کیلو مداد چینی ، 7.5 دلار برای مداد غیر چینی و غیر اروپایی و 8.5 دلار برای مداد اروپایی اعلام شده است.
نباتی اقدامات حمایت از تولید مداد شامل اعمال حقوق ورودی 55 درصد ، اختصاص ارز متقاضی برای واردات آن ، اصلاح قیمت پایه وارداتی با هماهنگی دفتر بررسی تعیین تعرفه و ارزش گمرک ایران را برشمرد و تصریح کرد: همچنین مداد در فهرست ممنوعیت خرید مشابه خارجی توسط دستگاه‌های دولتی قرار دارد.

*ظرفیت تولید 635 میلیون عدد خودکار در کشور
وی همچنین ظرفیت تولید خودکار در کشور را 635 میلیون عدد و نیاز کشور را حدود 350 میلیون عدد برآورد کرد و گفت: این میزان ظرفیت ایجادی، نیاز کشور را پوشش می دهد و تولید داخلی برخی خودکارها تحت لیسانس کشور کانادا است.
نباتی اقدامات حمایتی از تولید خودکار را شامل اعمال حقوق ورودی 15 درصدی و یکسان سازی حقوق ورودی خودکار و روان نویس دانست و اضافه کرد: همچنین با هماهنگی گمرک ایران قیمت پایه گمرکی خودکار از دو سنت به ازای هر عدد، به شش سنت افزایش یافته است و خودکار نیز در فهرست ممنوعیت خرید مشابه خارجی توسط دستگاه‌های دولتی قرار دارد.
به گفته وی تولید خودکار در دوسال اخیر از نظر کمی و کیفی و تنوع نسبت به سال‌های قبل از وضعیت بهتری برخورداربوده و سهم تولید داخل در تامین نیاز کشور روند رو به رشدی داشته است.

** صادرات 859 هزار دلاری دفترچه مشق در سال جاری
مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر 126 واحد صنعتی تولید دفترچه مشق با ظرفیت اسمی 166 هزار تن و اشتغال 2 هزار و 871 نفر دارای پروانه بهره برداری در کشور وجود دارد، افزود: میزان سرمایه گذاری این واحدها حدود 377 میلیارد ریال ثبت شده است و در حال حاضر تولیدات داخلی به راحتی جوابگوی تامین نیاز کشور خواهد بود.
نباتی با اعلام اینکه دفترچه مشق در جامعه آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، گفت: اما کل تولید دفترچه‌های معمولی و فانتزی کشور حدود 40 تا 45 هزار تن درسال برآورد می‌شود که مصرف آن نیز به همین میزان است.
وی با اشاره به اینکه درسال 1395 واردات دفترچه مشق 9 تن بوده در حالی که صادرات آن یک هزار و687 تن به ارزش میلیون و 400 هزار دلار با تراز تجاری مثبت بوده است، خاطر نشان کرد: این روند در چهار ماهه نخست سال جاری نیز ادامه داشته ، بطوریکه مقدار صادرات 641 تن به ارزش 859 هزار دلار بوده و در حقیقت به دلیل ظرفیت های تولید ایجاد شده و پتانسیل موجود در این زمینه تمایل زیادی برای واردات دفترچه وجود ندارد.
به گفته نباتی اقدامات حمایت از تولید دفترچه مشق شامل اعمال حقوق ورودی 55 درصد ، اختصاص ارز متقاضی بوده است و دفترچه مشق نیز در فهرست ممنوعیت خریدمشابه خارجی توسط دستگاه های دولتی قرار دارد .

** روند کاهشی واردات کاغذ فتوکپی در چهار ماهه سال جاری
مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در حال حاضر 19 واحد صنعتی فعال کاغذ فتوکپی با ظرفیت اسمی 180هزار تن و اشتغال یک هزار نفر در کشور دارای پروانه بهره برداری وجود دارد، افزود: ظرفیت‌های موجود قادر به تامین کل نیاز کشور است و هرچند آمار تولید این کالا در جامعه آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما برآورد می شود تولید این قلم محصول 60 هزار تن و کل مصرف کشور حدود 80 هزار تن در سال است.
نباتی واردات چهارماهه کاغذ فتوکپی در سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی را دارای 23 درصد کاهش و از نظر ارزشی دارای 27 درصد کاهش دانست و گفت: این روند کاهشی در چهار ماهه سال جاری شدت گرفته است. همچنین در بخش صادرات در سال گذشته از نظر وزنی 178 درصد و به لحاظ ارزشی 192 درصد رشد داشته است .
به گفته این مسئول ، کاغذ فتوکپی دارای حقوق ورودی 20 درصد و ارز اختصاصی برای واردات آن برای متقاضی است و این کالا نیز در فهرست ممنوعیت خرید مشابه خارجی توسط دستگاه های دولتی قرار دارد.
مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد واحدهای تولید پاک کن کشور را 11 واحد صنعتی فعال با ظرفیت اسمی سه هزار تن اعلام کرد و گفت: این کالا در جامعه آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست اما برآورد می شود ظرفیت ایجادی در زمینه پاک کن نیاز کشور را پوشش دهد.
وی با اشاره به اینکه پاک کن دارای حقوق ورودی 26 درصد است، یادآور شد: کل لوازم التحریر پلیمری در فهرست ممنوعیت خرید مشابه خارجی توسط دستگاه های دولتی قرار دارد.
به گفته نباتی سایر لوازم التحریر پلاستیکی شامل ماژیک، خط کش پلاستیکی، جلد پلاستیکی آماده برای دفتر، گونیا، نقاله، انواع ملزومات اداری ومدرسه پلاستیکی، طلق پوشه، تخته رسم پلاستیکی، تخته سفید تحریر وایت برد، دفتر وایت برد بوده که در مجموع 37 واحد در این زمینه دارای پروانه بهره برداری وجود دارد و تولید داخلی برخی لوازم التحریر از جمله ماژیک و پاک کن تحت لیسانس کشورهای کانادا و اسپانیا است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9186 *3065**1561** خبرنگار: هما همت خواه**انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

صنعت

معدن وتجارت

نوشت افزار

پروين نباتي

تولید تجارت وزارت ظرفیت میلیون خودکار واردات نباتی دفترچه دارای مشابه اینکه سلولزی شیمیایی صنایع ورودی اشاره فتوکپی دولتی خارجی داخلی همچنین گذشته صادرات فهرست ممنوعیت پلاستیکی میزان برآورد صنعتی اعلام اقدامات دستگاه متقاضی لوازم زمینه اعمال جامعه التحریر تامین پروانه برداری آماری درسال افزایش درصدی اشتغال عنوان افزار افزود وارداتی گرفته مانند کالاها موجود اقلام کاهشی ماژیک اقتصادی دلاری ایرنا ارزشی بیشتری دانست مدیرکل هماهنگی اختصاص یافته تعیین حمایت تولیدات دستگاه‌های اروپایی تحریر کانادا لیسانس معادل ایجادی جاریمدیر