برگزیده ها
بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی به داشتن قوه قضاییه سالم و قدرتمند است

مازندمجلس: رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه دیدارهای مسئولان دادگستری با علما، با آیت الله مدرسی یزدی از فقهای شورای نگهبان دیدار کرد.

مازندمجلس: رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه دیدارهای مسئولان دادگستری با علما، با آیت الله مدرسی یزدی از فقهای شورای نگهبان دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، به بیان فلسفه برگزاری این دیدار در سه حوزه اطلاع رسانی پیرامون آمار عملکرد دادگستری کل استان تهران در همه ابعاد آن، بهره مندی از ارشادات، مواعظ و نقطه نظرات خواص و علما و همچنین انتقال دیدگاه‌ها و مشکلات مطروحه از ناحیه مردم جهت اصلاح امور پرداخت.

وی سپس مطالبی در خصوص اهمیت تشکیلات قضایی در استان تهران و رسیدگی به پرونده های مهم ملی، بین المللی، پیچیده و کیفی، تعداد کارکنان قضایی و اداری، وجود قضات توانمند و باتجربه، آمار عملکرد سال ۱۳۹۵ و مقایسه این امر در پنج ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش ۶ درصدی پرونده ها، اقدامات صورت گرفته در عرصه های پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و کسب رتبه اول کشوری در این خصوص، تلاش و جدیت برای سالم سازی تشکیلات قضایی استان و برخورد قاطع و قانونی با تخلفات که نتیجه اش افزایش اعتماد عمومی است، ارائه کرد.

در ادامه این جلسه، آیت‌الله مدرسی یزدی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست و تقدیر و تشکر از زحمات قضات و کارمندان دادگستری استان تهران و مدیریت آن اظهار داشت: قضا از ارکان بسیار مهم نظام به شمار می رود و طبق قانون مرجع تظلمات است پس سزاوار است هر فردی که مورد ستم و ظلم قرار می گیرد با اطمینان و بدون دغدغه به قوه قضائیه مراجعه کرده و حق خود را بستاند، البته باید توجه داشت که قاضی باید برای کشف حقیقت با تمام توان تلاش نماید تا به یقین قضایی رسیده و حکم مقتضی صادر نماید.

وی افزود: ماندگاری و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به داشتن قوه قضاییه سالم و قدرتمند است. چرا که در قرآن کریم، سیره نبوی و امیرالمومنین(ع)، به امر قضا اهمیت فوق العاده‌ای داده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مدرسی یزدی سپس به شخصیت والای رئیس قوه قضائیه اشاره و اظهار کرد: بحمدالله در قوه قضائیه شاهد تحولات چشمگیر و جدی هستیم که قابل تحسین است و مسلما تدابیر آیت الله آملی لاریجانی و کلیه همکاران‌شان در این راستا تاثیرگذار بوده است، قضات از حیث تقوا، علم و ... از برترین مردم به شمار می‌روند؛ لذا ضرورت دارد با خدمت کردن به اسلام و مسلمین و جلب رضایت مردم، شکر این نعمت بزرگ به جا آورده شود، اجرای عدالت در جامعه هم موجب تداوم و قوام نظام و هم ارتقای اعتماد عمومی خواهد شد، پس اقداماتی که صورت می گیرد حتما به اطلاع مردم برسد. به هر حال طبع کار قضایی ایجاب می نماید احد از مراجعین به عدلیه از حکم صادره ناراضی باشد، لکن با اطلاع رسانی به موقع و به جا می‌توان موجه نبودن این نارضایتی را به جامعه القا کرد. نکته مهم این است که شخص ظالم و ستمگر باید از دستگاه قضا به شدت بترسد و به عکس فرد مظلوم و ستمدیده به آن پناه ببرد اگر این حالت رخ دهد، میزان نارضایتی نسبت به عدلیه کاهش می یابد و خدمات ارزنده آن بیشتر برای مردم ملموس خواهد بود.

وی تشکیل جلسات موعظه و پند را مورد تاکید قرار داد و افزود: برگزاری اینگونه جلسات برای همگان ضروری است، لکن در خصوص قضات که به امر خطیری اشتغال داشته و مرتبا در معرض لغزش ها و وسوسه شیطانی قرار دارند، اهمیت بیشتری به خود می گیرد و قطعا موثرتر خواهد بود. نکته دیگر اینکه سعی می شود با کسانی که به حرمت، دین و عقاید افراد احترام نگذاشته و نسبت به آنها تعدی و اهانت می نمایند همانند سایر جرایم و در چارچوب مقررات قانونی به نحو قاطع برخورد شود.

قضایی استان دادگستری تهران برگزاری اطلاع نماید قضائیه مدرسی اهمیت اسلامی اظهار عمومی اعتماد جمهوری افزود جلسات نارضایتی عدلیه جامعه قانونی برخورد رسانی قضاییه قدرتمند دیدار عملکرد آیت‌الله افزایش پرونده داشتن تشکیلات ادامه