برگزیده ها
پیش‌بینی کاهش 20 درصدی بارش‌ها در فصل پاییز/ افزایش دمای هوا در آبان‌ماه

مازندمجلس: رییس پژوهشکده هواشناسی گفت: بارش‌های کشور در سال آبی 96- 95 به میزان 8 درصد کاهش داشته و این کاهش در فصل پاییز تا 20 درصد ادامه خواهد داشت.

مازندمجلس: رییس پژوهشکده هواشناسی گفت: بارش‌های کشور در سال آبی 96- 95 به میزان 8 درصد کاهش داشته و این کاهش در فصل پاییز تا 20 درصد ادامه خواهد داشت.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "عباس رنجبر" رییس پژوهشکده هواشناسی کشور در جمع مدیران ارشد آب کشور با بیان این مطلب که از ابتدای مهرماه سال گذشته تا 24 شهریور ماه جاری بیشتر افزایش بارش‌ها در جنوب و بخشی از غرب کشور بوده و بخش عمده ای از کشور با بارش کمتر از نرمال مواجه بوده‌اند، گفت: در این مدت از سال زراعی برای حدود 17 استان بیشتر از 10 درصد کاهش بارش داشتیم و حدود 6 استان از شرایط بارش بین 10 درصد بیشتر یا کمتر برخوردار بوده‌اند که شرایط نرمال از نظر هواشناسی است.

وی با بیان اینکه کشور در مجموع، حدود 8 درصد تا تاریخ 24 شهریور ماه نسبت به شرایط نرمال خود کمبود بارش داشته است، افزود: بیشترین کاهش بارش در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، یزد، آذربایجان غربی و خراسان شمالی ملاحظه می‌شود.

رنجبر با اشاره به اینکه وضعیت بارش امسال نسبت به شرایط نرمال حدود 90 تا 110 درصد در ماه شهریور بوده که اندکی از آن بر روی قسمتی از سواحل غربی دریای خزر مشاهده می‌شود، تصریح کرد: در مهرماه نیز پیش بینی می‌شود کاهش بارش در قسمت غربی سواحل دریای خزر، شمال غرب کشور و بخش‌هایی از غرب کشور نسبت به شرایط نرمال ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال از نظر شرایط دور پیوندی دارای شرایط خنثی هستیم و انتظار می‌رود در مهرماه قسمت شمال غرب و قسمت غرب سواحل دریای خزر گرایش حدود 10 تا 20 درصد کمتر از نرمال و قسمتی از استان مازندران و قسمت شرقی نیز گرایش 10 تا 20 درصد بیش از نرمال بارش داشته باشند، خاطر نشان کرد: بارش در بقیه قسمت‌های کشور نیز تقریباً دارای شرایط نرمال و کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

رییس پژوهشکده هواشناسی با اشاره به اینکه این وضعیت در آبان ماه نیز بدون تغییر تکرار خواهد شد، افزود: در قسمت شمال غرب، حوضه عراق و شرق مدیترانه شاهد کاهش بارش هستیم و بیشتر کشور از جمله غرب و شمال غرب شرایط نرمال یا کاهش نرمال خواهد داشت.

وی همچنین با بیان این مطلب که در آبان و آذرماه قسمت‌هایی از جنوب غرب گرایش به افزایش بارش داشته ولی قسمت شمال غرب همچنان گرایش به کاهش بارش خواهد داشت، گفت: در حالت کلی در فصل پاییز حدود 20 درصد کاهش بارش در قسمت‌های غرب دریای خزر، شمال غرب کشور و تا حدودی استان‌های غربی را انتظار داریم.

عباس رنجبر با اشاره به وضعیت افزایش دما در فصل پاییز گفت: در شهریور ماه در قسمت نیمه غربی بین حدود 0.5 تا 1.5 درجه سانتیگراد افزایش دما داشتیم و در مهرماه قسمت شمال غرب به حالت نرمال باز خواهد گشت و پیش بینی می‌شود بخش‌هایی از جنوب غرب، شرق و شمال شرق 0.5 تا 1 درجه افزایش دما داشته باشند.

وی اظهار داشت: در ماه آبان کل منطقه سیبری و آسیای میانه و کشور ما هوای گرمی را تجربه خواهند کرد، ولی آذرماه شرایط هوایی نرمال‌تری بر کشور حاکم می‌شود.

رییس پژوهشکده هواشناسی دمای بیشتر استان‌های کشور به ویژه در نیمه غربی و جنوبی در فصل پاییز را بین 0.5 تا 1.5 درجه بیش از شرایط نرمال اعلام کرد و ادامه داد: در هفته جاری و هفته آینده بارش‌هایی را به صورت رگبار در قسمت غرب هرمزگان و قسمت‌هایی از بوشهر و در شمال غرب و ارتفاعات بین مازندران و تهران شاهد هستیم و در هفته سوم نیز شاهد بارش‌هایی در سواحل جنوبی دریای خزر و ارتفاعات البرز و بخش‌هایی از شمال غرب خواهیم بود.

 

نرمال شرایط افزایش هواشناسی بیشتر دریای پاییز پژوهشکده اینکه سواحل شهریور گرایش مهرماه هستیم وضعیت استان‌های بخش‌هایی اشاره رنجبر استان ادامه آذرماه قسمت‌های باشند قسمت‌هایی ارتفاعات بارش‌هایی جنوبی مازندران انتظار امسال داشتیم قسمتی بوده‌اند افزود دارای بارش‌ها