برگزیده ها

مازندمجلس: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ۱۳ هزار میلیارد تومان وام در بانک سرمایه داده شده در حالی که این بانک این ظرفیت را نداشته و بیش از ۷۰ درصد تسهیلات معادل ۹۰۰۰ میلیارد تومان وام مشکوک الوصول بوده و تضمین‌های لازم برای بازپرداخت آن گرفته نشده و به عنوان مثال با تبانی صورت گرفته، به یک فرد کارتن خواب در تهران چند صد میلیارد تومان وام اعطا شده است.

مازندمجلس: محمدمهدی زاهدی صبح امروز (شنبه) در نشست خبری در کرمان درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: کارهای تحقیقاتی، بازرسی‌ها و بررسی پرونده‌ها و مدارک وقت زیادی را از ما گرفت و تیم خبره‌ای از کارشناسان دیوان محاسبات با ما همکاری می کنند.

وی افزود: بانک سرمایه، هلدینگ مربوط به مسکن فرهنگیان، شرکت ماشین سازی اراک، هلدینگ پتروشیمی و ... حوزه‌های گسترده‌ای است و سعی کردیم مسائل کلان و کلی را بررسی کنیم و فرصت ورود به جزئیات نیست و شاید این مسئله دو سال زمان ببرد.
زاهدی تصریح کرد: گزارشات آماده است و نخستین مورد قبل از تعطیلی تابستانی مجلس در کمیسیون آموزش قرائت شد و گزارشات بعدی از هفته آینده به تدریج در کمیسیون ارائه و گزارشات مربوط به هر کدام از مدیران را از وزراء گرفته و جمع بندی را به صحن علنی خواهیم برد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: تخلفات بسیار بدی در صندوق ذخیره فرهنگیان و هلدینگ‌های مختلف آن صورت گرفته که شاید بخشی از آن مربوط به اساسنامه، بخشی مربوط به عدم نظارت پذیری به ویژه در بحث بانک سرمایه بوده، بخشی از مشکل مربوط به نظارت درونی و بخشی مربوط به اعمال فشارهای سیاسی بوده است که در یک بازه چهار ساله بیش از هشت بار مدیرعامل بانک تغییر پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: ۱۳ هزار میلیارد تومان وام در بانک سرمایه داده شده در حالی که این بانک این ظرفیت را نداشته و بیش از ۷۰ درصد تسهیلات معادل ۹ هزار میلیارد تومان وام مشکوک الوصول بوده و تضمین های لازم برای بازپرداخت آن گرفته نشده و به عنوان مثال با تبانی صورت گرفته، به یک فرد کارتن خواب در تهران چند صد میلیارد تومان وام اعطا شده است.
زاهدی در ادامه درباره بحث فرهنگی دانشگاه ها، گفت: با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کمیته تربیت و فرهنگ اسلامی را تشکیل داده‌ایم و در واقع در راستای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی است و تاکنون جلسات متعددی داشته‌ایم و منتظر هستیم زودتر با معرفی وزیر علوم این بحث نظارتی را ادامه بدهیم و با وزارت بهداشت نیز همکاری می‌کنیم.
وی تصریح کرد: دانشگاه باید در حوزه‌های مختلف خط دهی و جریان سازی کند، نه اینکه سیاست بازی کند و باید دانشگاه تاثیرگذار باشد و واقعیت این است که جوانان ما به علل مختلف شاید فضای دانشگاه را از نظر فرهنگی شایسته کشور و آنچه که در سند اسلامی شدن مطرح است، نمی بینند، لذا به بیرون از دانشگاه توجه می کنند.
زاهدی بیان کرد: باید دستگاه تعلیم و تربیت کشور به ویژه وزراء و معاونان فرهنگی آنها براساس سند اسلامی شدن دانشگاه ها کار بکنند.
وی ادامه داد: اینکه دانشگاه ها پاسخگوی نیازهای کشور نیستند، حرف درستی است و تاکید کرده‌ایم پژوهش‌های دانشگاه‌ها باید مسئله محور و نیازمحور باشد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: متاسفانه از اول انقلاب تاکنون وزارت علوم یک وزارتخانه سیاسی بوده و بیشترین تنش های سیاسی در این وزارتخانه بوده و این خطر برای کشور است که در وزارت علوم مسائل سیاسی اولویت اول باشد.
وی افزود: اگر کارنامه وزارت علوم در چهار سال قبل توجه کنیم، همه حاشیه سازی بوده و وزیر این وزارتخانه از درون وزارتخانه نبود و انگار وزارت علوم این قابلیت را نداشت.
زاهدی تصریح کرد: در دوره تصدی بنده در وزارت علوم با افراد مختلف کار کردم و در چهار سال قبل در تغییرات به یک حرکت بالنده رحم نکردند. اینکه ببینند چه کسی لیاقت دارد و بماند. لذا با این تفکر نمی شود علم و فناوری را پیش برد.
عضو کمیسیون نظارت بر برجام در ادامه در پاسخ به سئوالی در این رابطه گفت: ما دغدغه هایمان را به صراحت در کمیسیون نظارت بر برجام بیان می‌کردیم و واقعیت این است که به مذاق دولتمردان خوش نمی‌آمد و اکنون مشخص می‌شود که دغدغه ها به جا بوده است.
وی افزود: سئوالات و نکات کاملا حرفه ای را در جلسات بحث می کردیم و در زمینه متن برجام جمله به جمله و در جاهایی روی کلید واژه ها با تیم مذاکره کننده بحث می کردیم و در نتیجه طرحی در مجلس آماده کردیم اما فشار روی ما زیاد بود و علی رغم اینکه تعدیل شد، از بسیاری مسائل جلوگیری کردیم که در غیر این صورت، اکنون کشور با مسائل امنیتی مواجه بود و تا عمق مراکز و تاسیسات نظامی ما می‌توانستند نفوذ داشته باشند.
زاهدی درباره اقدامات صورت گرفته در مجلس نهم در حوزه علم و دانش و همچنین حوزه انتخابیه کرمان و راور اظهار کرد: در قانونگذاری حوزه علم و فناوری کارهای بزرگی صورت گرفت و توجه به آموزش های مهارتی یکی از این مسائل است و بسترسازی صورت گرفته و آثار آن در چند سال آینده مشخص می شود و برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه مواد مترقی را مصوب کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه آب، اتباع بیگانه غیرمجاز، اشتغال و ... از مشکلات جدی استان کرمان است، تصریح کرد: اقدامات خوبی برای حل این مسائل صورت گرفته و در بحث اشتغال فولاد بوتیا در کرمان راه اندازی شده است.
زاهدی عنوان کرد: مجوز پتروشیمی برای کرمان دریافت شد که اخیرا در نقدینگی به مشکلاتی برخورده و قرار است بانک پاسارگاد افزایش سرمایه ای بدهد و بتوانیم کار را انجام بدهیم و صحبت هایی با وزیر نفت شده است.
نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: در بحث اتباع بیگانه غیرقانونی که یک مشکل جدی برای استان و کشور است و ممکن است در درازمدت تبدیل به تهدید بشود و وزیر کشور قول داده این مسئله را به جد به عنوان اولویت وزارت کشور با اولویت استان کرمان دنبال کند.
وی افزود: در بحث انتقال آب به استان کرمان نیز با نمایندگان استان های مختلف صحبت کرده ایم و همه به اتفاق با انتقال آب شرب به استان موافق هستند و انتقال آب از صفارود نیز کار بزرگی بود که آغاز شده است.
زاهدی در ادامه تصریح کرد: ضعف مدیریتی خسارت های زیادی به کشور و استان ما زده و باید به ویژه در بحث آب مسائل را مدیریت کنیم و در استان کرمان کارهای خوبی آغاز شده و تا حد امکان جلوی چاه های غیرمجاز گرفته و در زمینه اصلاح ساختار و بازسازی و بازنگری جریان باغداری و کشاورزی کار آغاز شده است.
وی درباره آمار بیکاری در استان کرمان گفت: آنچه که می بینیم، آمارهای میدانی غیر از آمارهای دولتی است و شاید تعریف بیکار یا شاغل در آمار دولتی متفاوت از انتظار مردم است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: معین های اقتصادی استان در مناطقی که وارد شده اند تحول ایجاد کرده اند و ۱۵۴ نفر در شش ماه گذشته در گلباف شغل ایجاد شده و معین شهداد اعلام کرده برنامه دارد در حوزه گردشگری و احیاء باغات خرما و گیاهان دارویی تا پنج سال آینده حداقل ۵۰۰۰ شغل در شهداد ایجاد کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در ادامه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهداء به ویژه شهدای مقاومت اظهار کرد: شهدای مقاومت حق بزرگی نه تنها بر کشور ما بلکه بر کل دنیا دارند زیرا علیه یک تفکر غلط ستیزه جویانه که داشت شکل می گرفت، با بذل جانشان کاری کردند که دنیا را به سمت و سوی امنیت پیش ببرند. هرچند به راحتی نمی توان آثار آن را نادیده گرفت.
وی ادامه داد: باید علمای شیعه و سنی با کار فرهنگی ویژه این تفکر را به نقد کشیده و از نظر فقاهت، اصول، کلام و مباحث تخصصی دینی آنها را محکوم کنند.
زاهدی با اشاره به فرا رسیدن سال تحصیلی جدید گفت: نگرانی هایی درباره بودجه حوزه آموزش داریم زیرا حق الزحمه امتحانات معلمان و حق التدریس اساتید دانشگاه ها هنوز پرداخت نشده است. وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ هزار کلاس درس در کشور نیاز به بازسازی دارد، تصریح کرد: در مجلس ۳ میلیارد دلار به آموزش و پرورش اختصاص داده شده تا کار کرده و از محل آن کلاس ها را بازسازی کند و ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات به وزارت علوم تخصیص داده شده است.
رییس کمیسیون آموزش مجلس در ادامه با اشاره به مسائل روز دنیا اظهار کرد: به آمریکا اخطار می‌دهیم دست از توطئه‌های جدیدش بردارد زیرا به دلیل شکست‌های مفتضحانه خود و متحدانش در منطقه، به دنبال ایجاد اسرائیلی کوچک در کنار مرزهای ماست.
وی افزود: به نوکران آمریکا هم اخطار می دهیم که اجازه نمی‌دهیم اسرائیلی دیگر در کنار مرزهای ما ایجاد شود و وقتی توانستیم جریان مقاومت را حمایت کنیم تا پیروز شوند، اجازه چنین توطئه‌ای نخواهیم داد.
زاهدی در ادامه خطاب به سران آمریکا گفت: شما با دفاع از برجام و با زرق و برق آن را به کرسی نشاندید و خودتان پیشنهاد دادید. چرا هر روز یک اَنگ به برجام زده و تحریم‌های جدید وضع می کنید؟ تمام اینها نقض برجام است.
وی تصریح کرد: ما از اینکه برجام لغو شود، خوشحال نیستیم. اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند آن را لغو کنند، حتما استقبال می‌کنیم و دنیا می‌فهمد آمریکا یک خدعه‌گر سیاسی است.
وی با اشاره به وضعیت اسفبار مسلمانان میانمار تصریح کرد: از یک ماه قبل بنده به دولت اعلام کردم که نمی‌شود در این زمینه ساکت ماند و دولت توجه نکرد تا زمانی که مقام معظم رهبری ورود کردند؛ چرا وزارت خارجه ما باید منفعل باشد تا رهبری ورود کنند؟ انتظار داریم وزارت امور خارجه فعال به صحنه بیاید.
زاهدی گفت: در میانمار که بحث شیعه مطرح نیست، پس چرا کشورهایی مانند سعودی، امارات و ... خفه شده و واکنش نشان نمی دهند؟
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه درباره آمار قاچاق در کشور اظهار کرد: کالای قاچاق یک معضل برای کشور است و جای تاسف دارد که سرمایه گذاری حدود ۵ میلیارد دلاری برای کنترل مرزها نمی کنیم تا این ها وارد کشور نشوند و اگر نیاز به کالایی داریم از مبادی قانونی وارد شود.
وی تصریح کرد: باید دولت پای کار بیاید، قانون مصوب شده و نیاز به قانون نیست و باید اجرا و عمل توسط دولتمردان صورت بگیرد.
زاهدی بیان کرد: تبعیض و ناروایی در حوزه پرداخت و درآمد در وزارت بهداشت موجب نارضایتی جدی شده که این مسئله را در مجلس پیگیری می کنیم و باید مدیریت مالی صحیح و شایسته ای طرح سلامت را دنبال کند. زیرا ادامه روند کنونی، تبعات و بحران های جدی در کشور و وزارت بهداشت ایجاد خواهد کرد.
وی درباره روند طولانی احداث محور کرمان – راور – دیهوک گفت: مشکل این پروژه بی پولی است و حداقل طلب پیمانکاران این مسیر ۵ میلیارد تومان است.
زاهدی در پایان درباره طرح استخدام معلمان حق التدریس بیان کرد: طرحی که درباره معلمان حق التدریس به مجلس آمد شتاب زده بوده و آمار معلوم نبود که در حال بازنگری است و از نظر به کارگیری حق التدریس ها، کسانی که سابقه پیش دبستانی دارند و کسانی که در قانون ۹۵ اعلام شده، در استخدام اولویت دارند.


وزارت کرمان زاهدی ادامه دانشگاه استان درباره تصریح گرفته آموزش مسائل کمیسیون برجام میلیارد اظهار اینکه مربوط سیاسی ایجاد تومان فرهنگی مختلف اشاره کردیم سرمایه افزود نماینده اسلامی نظارت التدریس آمریکا اولویت مسئله وزارتخانه بانک سرمایه معلمان بهداشت قانون مقاومت بازسازی انتقال دنبال بزرگی زمینه دارند اعلام داریم جریان گزارشات فرهنگیان کارهای آینده عنوان همکاری صندوق ذخیره بررسی حداقل انتظار دولتی شهداد زیادی پرداخت شهدای وضعیت قاچاق بیاید حاشیه استخدام کارنامه کسانی خارجه رهبری اسرائیلی اخطار مرزهای اجازه میانمار آمارهای هلدینگ تحقیقات شایسته پرورش انقلاب فناوری واقعیت دانشگاه‌ها بدهیم جلسات تربیت می‌کنیم بیشترین دغدغه دولتمردان حوزه‌های اشتغال پتروشیمی مدیریت تاکنون غیرمجاز بیگانه وزراء اکنون اقدامات آماده اتباع بازنگری