برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا برخلاف انتظار آمریکایی‌ها در نگرانی‌های آنها نسبت به حملات اخیر علیه سلامت دیپلمات‌های آمریکایی و کانادایی در کشورش شریک شده است.

مازندمجلس:  چند مقام آگاه آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که نحوه واکنش کاسترو به گزارش‌های مربوط به این حملات علیه سلامت دیپلمات‌های آمریکایی و کانادایی در کوبا که به یکسری سلاح‌های صوتی نسبت داده شده موجب شگفتی واشنگتن شده است.

کاسترو در یک گفت‌وگوی کم سابقه رودررو با جفری دلورنتیس، فرستاده آمریکا به کوبا به او گفته که او نیز به همان میزان از بابت این حملات سردرگم و نگران است.
کاسترو آنطور که پیش بینی می‌شد هرگونه مسئولیت کشورش در این اتفاقات را رد کرد اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند نحوه پرداختن او به این مساله که عاری از واکنش سنتی خشمگینانه علیه آمریکا از بابت اتهام‌زنی به کوبا بوده باعث تعجب آمریکا شده است.
همچنین این تعجب وقتی بیشتر شد که کوبایی‌ها پیشنهاد دادند مقام‌های اف‌بی‌آی آمریکا برای تحقیقات به هاوانا بیایند. با وجود آنکه همکاری‌های کوبا با آمریکا اخیرا به شدت تقویت شده اما روز جمعه دو کشور به یک مذاکره مربوط به اعمال قانون پرداختند که سطح خارق العاده‌ای از تعامل بین آنها را نشان می‌دهد.
لئو تادئو، یک بازرس بازنشسته اف‌بی‌آی گفت: برخی کشورها اصلا حتی نمی‌خواهند یک مامور اف‌بی‌آی بیشتر از چیزی که مجبور باشند وارد کشورشان شود.
در تاریخ ۱۷ فوریه هنگامی که آمریکا نخستین شکایت را به کوبا از بابت حملات مذکور مطرح کرد فهرست آمریکایی‌های قربانی این حملات خیلی کمتر بود اما این فهرست اکنون به ۲۱ مورد تایید شده از سوی پزشکان افزایش یافته است و در کنار آن چند کانادایی نیز هستند.
پزشکان گفته‌اند که این قربانیان بعضاً دچار کاهش شنوایی و آسیب خفیف مغزی شده‌اند.
دست‌کم یک کشور دیگر یعنی فرانسه نیز به دنبال این اتفاقات به معاینه پرسنل سفارتش در کوبا پرداخته است اما مقام‌های آمریکایی گفتند، توجیه مناسبی برای آنکه کوبا دست به یک کمپین مخفیانه حمله به دیپلمات‌های ما بزند، وجود ندارد.
در گذشته هنگامی که آمریکا، کوبا را متهم به بدرفتاری علیه دیپلمات‌ها و اتباعش و همچنین مخالفان در این کشور می‌کرد، هاوانا، واشنگتن را متهم به تهمت زدن می‌کرد اما این بار کاسترو هرچند که دخالت کشورش در این حملات را رد کرده این حقیقت را که اتفاقی آزاردهنده در خاک کوبا افتاده رد نکرده است.
برخی بازرسان احتمالاتی را نظیر اقدام یک بخش خودسر از نیروهای امنیتی کوبا که احتمالا با همدستی با یک کشور دیگر مثل روسیه یا کره شمالی صورت گرفته مطرح کرده‌اند.
در دهه‌های گذشته که اختلاف آمریکا و کوبا به شدت زیاد بود دو کشور دست به آزار و اذیت دیپلمات‌های یکدیگر می‌زنند. به عنوان مثال کوبایی‌ها به هنگام خالی بودن اقامتگاه دیپلمات‌های آمریکایی وارد آنجا می‌شده و چینش اثاثیه خانه را تغییر می‌دادند یا در دستشویی مدفوع کرده و آن را کثیف رها می‌کردند.
همچنین آمریکایی‌ها نیز اقدامات مشابهی انجام داده و یا توقف‌های آزاردهنده ترافیکی ایجاد می‌کردند یا لاستیک‌های ماشین دیپلمات‌های کوبایی را پنچر کرده یا چراغ‌های جلوی خودرویشان را می‌شکستند.
این در حالی است که گزارش شده مقام‌های اف‌بی‌آی به هاوانا رفته و در برخی اتاق‌هایی که حملات علیه قربانیان اتفاق افتاده دست به تفتیش و تحقیق زدند. فهرست آنها شامل چند خانه و دست‌کم یک هتل یعنی هتل اسپانیایی کاپری که مقام‌های آمریکایی گهگاه به آنجا می‌رفتند، بوده است.
همچنین پلیس کانادا نیز مامورانش را به کوبا فرستاد اما هیچ کدام از مقام‌های این دو اداره پلیس نتوانستند قطعه صوتی خاصی پیدا کنند.
در این گزارش گفته شده که آمریکا دست‌کم تا ۲۳ مه هیچ پاسخی برای این اتفاقات پیدا نکرده است و تنها دولت ترامپ در اعتراض به کوتاهی دولت کوبا در حفظ ایمنی دیپلمات‌های کانادایی اقدام به اخراج دو دیپلمات کوبایی کرد.
هیچ یک از دو کشور در آن زمان این اخراج را افشا نکردند و کوبا نیز هنوز این کار را تلافی نکرده است.
یک ماه بعد از آن نیز دولت ترامپ موانعی را برای سفر اتباع آمریکا و کانادا ایجاد کرد اما مشخص نشد که آیا این کار برای مجازات دولت کوبا بوده یا خیر.
با این حال ترامپ همچنان بخش زیادی از دستاوردهای کلی تنش‌زدایی به وجود آمده در دولت اوباما با کوبا را دست نخورده نگه داشته است.
آمریکا آمریکایی دیپلمات‌های حملات مقام‌های کاسترو همچنین اف‌بی‌آی کانادایی فهرست واشنگتن هاوانا نکرده دست‌کم گزارش ترامپ اتفاقات افتاده اقدام می‌کردند اخراج کانادا کوبایی ایجاد آزاردهنده پزشکان گفتند واکنش کشورش مربوط بیشتر کوبایی‌ها گذشته قربانیان هنگامی می‌کرد