برگزیده ها
وضعیت نابسامان جاده‌های استان مازندران / فقر مدیریت در اداره کل راه و شهرسازی

اختصاصی مازندمجلس: استان مازندران به علت ظرفیت بالای گردشگری و آمد و شد فراوان در جاده‌ها همیشه بیشترین سهم تلفات در تصادفات کشوری را دارا بوده و عمده ی این مشکلات به دلیل استاندارد نبودن وضعیت جاده های استان است

اختصاصی مازندمجلس: حیدر نوروزی از شهریور 93 سکان مدیریت راه و شهر سازی استان مازندران را به دست گرفت. وی اهل شیراز بود و با اینکه مجمع نمایندگان در مورد انتصاب مدیر غیر بومی به وزیر تذکر داده بود، اما وی باز هم برای تصدی این اداره‌کل انتخاب شد. در

16 خرداد 96 محمود ذوالفقاری به عنوان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی جایگزین نوروزی شد. اکنون 3 ماه از این انتصاب گذشته و هنوز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی فردی را برای این پست انتخاب نکرده است.

حمل و نقل یکی از پایه‌های اصلی توسعه‌ی پایدار و رشد اقتصادی می‌باشد. بی توجهی به این موضوع می‌تواند باعث خسارات جانی و مشکلات عدیده ای مانند تصادفات جاده ای، ایجاد خسارت، ایجاد بحران و ... شود.  هزینه های ناشی از این مشکلات نیز همواره از چالش‌های بزرگ استان بوده است. با نگاهی به آمار‌های موجود میتوان دریافت اکثر تصادفات جاده ای مازندران در روز اتفاق افتاده است که نشان از مشکلات ساختاری و فنی جاده‌های استان دارد.  به طور میانگین در روز 7 تصادف اتفاق می‌افتد که در نوع خود آمار بالایی است.

بدیهی است که استان مازندران بخاطر همجوار بودن با دیگر استان ها به عنوان یک پل ارتباطی بوده و مهم‌ترین جاده‌های استان نیز تنها مورد استفاده مازندرانی ها قرار نمی گیرد. پس وجود جاده ای استاندار در مازندران نوعی مطالبه ملی به شمار می آید. در حال حاضر جاده فیروزکوه به عنوان یکی از مهمترین و پر رفت آمد‌ترین جاده‌های کشور با مشکلاتی چون به طول انجامیدن ساخت تونل در محور شیرگاه رو به رو است.

از دیگر مسائل بوجود آمده در حوزه راه و شهر‌سازی، کمبود بیمارستان در مناطقی مانند پل‌سفید، آلاشت و شیرگاه است که خود بار ترافیکی به سمت شهر‌های برخوردار از بیمارستان را بیشتر می‌کند. این در حالی است که یک فرد اگر بخواهد به بیمارستانی در حوزه محور زیرآب مراجعه کند، باید مسیری  15 کیلومتری را در جاده‌ای شلوغ طی کند. این موضوع بار‌ها باعث از دست رفتن جان هم استانیانمان شده است.

ناتوانی در گرفتن اعتبار مناسب و نبود پیمانکاری ثابت برای انجام پروژه‌ها نشان از ضعف مدیریتی و عدم کفایت کافی برای اداره‌ی این پست دارد. به علت عدم تخصیص بودجه است که پروژه‌ها لاکپشت وار پیش می‌روند.

از طرفی دیگر وجود علائم تبلیغاتی غیرمجاز در راه که باعث حواس پرتی مسافران شده و هنوز تدبیری برای حذف ازین دست علائم اندیشیده نشده است. جاده‌ی سوادکوه با ریزش درخت همراه بوده و جاده‌ی هراز هم در معرض ریزش کوه و رانش قراردارد که این معضلات برای هموطنان مخاطرات جانی به همراه دارد. معضلات این اداره‌کل و مشکلات و خطرات متعددی که برای مردم بوجود آمده و موجب اعتراض برخی مسئولین استان شده است.

در این میان باید از جاده‌ی کیاسر نام برد که به علت رانش های پی در پی هرساله تعدادی از هموطنان را به کام مرگ می کشاند. جاده نکا به عنوان یک جاده ترانزیتی و که از اهمیت بازرگانی بالایی برخوردار است هنوز با استاندار‌ها فاصله دارد و این موضوع نیز به مشکلی بزرگ در شرق استان تبدیل شده است.  

در این شرایط، کمربندی جنوبی بابل پس از 11 سال به بهره‌برداری رسید. این اختلاف زمانی از شروع پروژه تا پایان آن فقط در ایران دیده می‌شود.

جدا از این مسائل، به دلیل ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری و با توجه به برنامه‌ی پنجم توسعه ، تخلفات مسکن مهر و نبود اعتبار پیمانکار برای ساخت کامل ساختمان‌ها نیز مورد بحث است.

وضعیت جاده‌های شمال فقط حیرت را به مسافران هدیه می‌دهد و ناله‌ها و ترس‌هایی که ظاهرا مسئولان استان نمی‌بینند و یا خودشان را به ندیدن می‌ زنند. مسئولینی که هر روز اعلام می کنند وضعیت نابسامان جاده‌های استان مربوط به گذشته است و جز قراردادن مسئولیت بر روی دوش مدیران گذشته عملکرد دیگری نداشته اند. 

وضعیت نابسامان جاده‌های استان مازندران / فقر مدیریت در کل راه و شهرسازی