برگزیده ها
مازندمجلس: محسنی اژه ای سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه توقع است قوه قضاییه ورود بیشتری به حقوق عامه کند،‌ گفت: دادستان کل کشور و بازرسی کل کشور از سال‌ها قبل سعی در احصا حقوق عامه کرده و مقدار زیادی از این کار را انجام داده و مسائل را اولویت‌بندی کرده‌اند. امیدوارم انشالله دولتمردان هم کمک کنند تا این امر سامان بگیرد.
محسنی اژه‌ای به آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی امروز آسایش و آرامش و امنیت جامعه را مختل کرده است. آمار قتل در امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ بیشتر شده است. خانواده‌ها، کارشناسان و روانشناسان باید نسبت به این مسئله حساس باشند.
وی با اشاره به حادثه کشته شدن کودک یازده ساله و رها کردن جسد وی در اتوبان تهران- قم گفت: باید دید چه اتفاقی می‌افتد که جوانی با بیش از ۴۰ ضربه چاقو شخصی را از پای در می‌آورد.
معاون اول قوه قضاییه افزود:  این موضوع در دستور کار دادستان کل کشور و معاونت محترم پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار گرفته تا به این موضوعات رسیدگی کنند.
محسنی‌اژه‌ای در تشریح اقدامات دستگاه‌قضایی در برخورد با زمین‌خواری و کوه‌خواری اظهار کرد: از جمله مسایلی که در استان‌های مختلف درگیر هستیم همین موضوع است. اجمالا اینکه یکی از مواردی که دولت باید اقدام جدی کند این مساله است. در مناطقی مثل جنگل ناهارخوران و جاهایی دیگر شمال که زمین ارزشمند است این اتفاق می‌افتد. معمولا افرادی که که ساخت و ساز می‌کنند یک مجوزی گرفتند ولو اینکه از  مرجع صالح نبوده است.
سخنگوی قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: به دولت گفتیم شما این مساله را سامان دهی کنید. حریم‌های مناطق و زمین‌ها باید مشخص شود تا مقابل سوءاستفاده‌ را گرفت. در ۶ ماهه اول در ۲۰ استان گزارش تکمیل شده و طبق آن در حدود ۱۸۲۴۷هکتار زمین رفع تصرف شده است که از این مقدار ۲۹۶۹ هکتار مربوط به استان تهران بوده است. در این ۶ ماه بیش از ۳۰۰۰ قلع و قمع در این ۲۰ استان داشتیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از کشفیات مواد مخدر در ۶ ماه نخست سال دارید، گفت: آمار دقیقی فعلا ندارم  اما یکی از مشکلات دستگاه قضایی پرونده‌های مربوط به مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی است. آثار مواد مخدر صنعتی بیشتر  است و بسیاری از تصادفات، قتل‌ها و شرارت‌ها در اثر مصرف مواد مخدر صنعتی است.
 محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در ۶ ماه اول سال  ۱۶۰هزار ۹۴۵ کیلو مواد مخدر کشف شده به دادسرا گزارش شده که از اینها بیش از ۳هزار کیلو هروئین، ۲۹۹ کیلو شیشه و ۱۱۱ کیلو کراک بود. مجموعه دولت، مجلس، قوه‌قضاییه و مردم باید کاری کنیم این مقدار مواد مخدر وارد کشور و توزیع نشود.
معاون اول قوه‌قضاییه درباره بازداشت اخیر تعدادی از فعالان صنف‌های مختلف از جمله محمود بهشتی گفت: هیچ کس بعنوان فرهنگی بازداشت نمی‌شود. خبرنگار بخاطر خبرنگار بودن بازداشت نمی‌شود و هیچ فردی تحت عنوان بهایی بودن نیز بازداشت نمی‌شود.
او افزود: ممکن فرد شیعه مرتکب جرمی شود و بازداشت شود یا علیه آن دادخواستی صادر شود و محکوم شود. تفاوتی نمی‌کند فرد بازداشت شده چه حرفه و مذهبی داشته باشد.
محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: هیچ فردی بخاطر داشتن مذهب، عقیده و صنف بازداشت نمی‌شود. اگر فردی  مرتکب جرمی  شود بازداشت می‌شود. اگر جرم او ثابت شد محکوم می‌شود. این فردی (محمود بهشتی) که اسم بردید محکوم مسائل امنیتی است و ۵ سال محکومیت قطعی دارد و جرمش صنفی نیست. او  مرتکب جرم امنیتی است و مراحل دادرسی را گذارنده و در حال تحمل کیفر است.
محسنی‌اژه‌ای درباره رسیدگی به پرونده خاوری هم ابراز داشت: از دادگاه انقلاب و سایر قضات پرسیدم گفتند که علیرغم تلاش‌های بسیار صورت گرفته ما نتوانستیم خاوری را به کشور بازگردانیدنیم و چون این متهم خارج از کشور بود، در رسانه‌ها هم اعلام کردیم وقتی وی برنگشتند، قرار شد به صورت غیابی در ماه مهر و آبان دادگاه وی برگزار شود.
این مقام عالی قضایی اضافه کرد: از همینجا به خاوری می‌گویم که وی به کشور بازگردد زیرا به نفع خودش است. بهر حال آدم بهتر می‌تواند از خودش دفاع کند.
وی درباره حکم پرونده پزشک عباس کیارستمی هم بیان کرد: پزشکان و کارشناسان گزارش‌های خود را درخصوص این پرونده داده‌اند و نسبت به پزشک وی کیفرخواست صادر شده است.
معاون ول قوه قضاییه درباره دستگیری قاچاچیان در گمرک‌ها نیز یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که هم‌اینک در کشور مطرح است، مسئله قاچاق است. مساله قاچاق و تاثیر آن در تولیدات داخلی محرز است. خوشبختانه همه دستگاه‌ها در این زمینه مشغول هستند اما به نظر می‌رسد باید تلاش‌ها بیشتر شود تا قاچاق کالا که لطمه جدی به کشور می‌زند، به صفر برسد.
محسنی اژه‌ای افزود: در رابطه با این قضیه اگر گمرک یا نیروی دادسرا یا دادگاه و نیروی انتظامی و تعزیرات تخلفی بکنند باید با اشد مجازت برخورد کرد زیرا وقتی همه جازم و عازم برای برخورد هستند، یک فرد در داخل دستگاه حکومتی هم به قاچاقچی کمک کند، قابل اغماض نیست.
وی با بیان اینکه اخیرا پرونده گمرکات بوشهر که ۱۲ متهم دارد، کیفرخواستش صادر شده و به دادگاه رفته است، عنوان کرد: از این تعداد شش نفر عوامل گمرک و شش نفر هم صاحب بار بودند. در قزوین نیز همینطور است. در تهران افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند؛ در این خصوص که به جهت شدت مقابله با قاچاق کالا و ارز است.

بازداشت نمی‌شود قوه‌قضاییه اینکه قضاییه محسنی‌اژه‌ای پرونده خاوری قاچاق دادگاه درباره صنعتی تهران بیشتر معاون محکوم مساله استان برخورد افزود مسائل گزارش خبرنگار بخاطر مجازی مقدار محسنی نیروی دادستان کل کشور قضایی عنوان  مرتکب اضافه امنیتی محمود بهشتی دادسرا دستگاه می‌افتد سخنگوی دادستان سامان بهایی جامعه آسایش امنیت اژه‌ای اشاره رسیدگی مختلف افرادی گرفته موضوع کارشناسان مسئله مربوط