برگزیده ها

مازندمجلس: مسئولین استانی در یزد به شدت مخالف انتصاب استاندار غیر بومی هستند و وزارت کشور نیز اصرار به این کار دارد. نمایندگان این استان چهار گزینه مشخص را معرفی کرده و اعتقاد دارند که فردی خارج از این مربع قادر به اداره استان نیست.

مازندمجلس: گروه سیاست نامه نیوز: وزارت کشور استانداران هفت استان هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و البرز را منصوب کرده است اما دیگر استان ها هنوز منتظر و بلاتکلیف اند. علت طولانی شدن فرایند انتصاب استانداران آن است که رحمانی فضلی وزیر کشور در دومین دوره وزارت خود از یک سو میل به تغییر استانداران دارد و از سوی دیگر ترجیح می دهد با استفاده از همان مهره های قبلی به کار خود ادامه داده و افراد جدید را به کار نگیرد. از آنجا که انتصاب استانداران غیر بومی موضوعی نیست که همه در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند؛ تکلیف استان ها مخالف هنوز نامشخص است. این را سید ابوالفضل موسوی بیدکی رئیس مجمع نمایندگان استان یزد می گوید. 
سید محمد میرمحمدی استاندار فعلی یزد به خاطر سن و سال اش قصد کنارگیری دارد و وزارت کشور هنوز جایگزین مناسب برای او را نیافته است. آنطور که موسوی بیدکی نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی می گوید، میرمحمدی خیلی پیش از این ها قصد بازنشستگی داشت و فقط به خاطر همراهی با دولت صبر کرد تا انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاریم. 
او در مورد علت معرفی نشدن استاندار یزد گفت: « وزارت کشور به دنبال چرخش استانداران است و استدلال می کند که چون استانداران فعلی در دولت یازدهم قابلیت های خود را نشان داده اند بهتر است از گزینه های جدید استفاده نشود. از همین رو تکلیف استان هایی که با انتصاب استاندار غیر بومی موافق بودند مشخص شد اما در مورد استان های دیگر هنوز تصمیم گیری نشده است».
صندلی استاندار یزد در حالی خالی است که شایعات و گمانه زنی ها در فضای استان ما را به چند نام می رساند. علی اکبر اولیاء ، سید حمید کلانتری، محمد علی طالبی و سید محمدرضا سیدحسینی. اولیاء در دولت های سازندگی و اصلاحات معاونت استاندار و استانداری را تجربه کرده است. مدتی نیز  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بود. او همچنین در مجلس هشتم نماینده یزد در مجلس بود و مشاورت وزرای کشور و نیرو را نیز در کارنامه دارد. 
سید حمید کلانتری نیز در دولت اصلاحات استاندار یزد بوده است. او همچنین تصدی سمت های مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر جهاد را تجربه کرده است. محمد علی طالبی و سید محمدرضا سیدحسینی نیز در دولت یازدهم معاون میرمحمدی در استانداری بوده اند.
هر چهارگزینه یزدی هستند و این با تصمیم وزارت کشور مبنی بر استفاده از استانداران غیر بومی همخوانی نداد. حال باید دید که تعامل نمایندگان و دیگر مسئولین استانی با وزارت کشور چقدر در تغییر نظر استاندار موفق می شوند.
سید ابوالفضل موسوی بیدکی رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در گفت و گو با «نامه نیوز» در مورد اصرارشان برای بومی بودن استاندار گفت: « استدلال وزارت کشور این است که یک استاندار غیربومی نگاه یکسان تری به همه استان دارد و به همین خاطر می تواند در مدیریت موفق تر باشد. ما تصور می کنیم که این موضوع نمی تواند در مورد همه استان ها صدق کند و در هر استان نتیجه متفاوتی خواهد داشت. استان یزد از نظر روابط اجتماعی بسیار پیچیده است و به همین خاطر مایل هستیم که استاندار با فضای استان آشنا باشد تا بتواند با گروه های مختلف از جمله سیاسیون و مذهبیون کار کند».
وی در مورد گزینه های مورد نظر نمایندگان استان نیز گفت:« بر اساس شاخص ها و ملاک های مورد نظر خودمان به 28 گزینه مناسب رسیدیم. در غربالگری اولیه این تعداد به 6 یا 7 نفر رسیدند. به عنوان رئیس مجمع نمایندگان با نماینده ولی فقیه در استان مذاکره کردم. او نیز گزینه های مورد نظر خود را مطرح کرد و نهایتا به یک فهرست کمتر از 10 نفر رسیدیم».
موسوی بیدکی در پاسخ به اینکه شانس اولیا، کلانتری، طالبی و سیدحسینی چقدر است ؟ گفت: « این افراد نیز در همان فهرست قرار دارند اما بر اساس جلسات و مذاکرات بسیاری که با نمایندگان مجلس، استاندار و معاونین او ، امام جمعه ها و نماینده ولی فقیه در استان داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که استاندار یزد باید از مثل طالبی، سیدحسینی و کلانتری انتخاب شود».
وی تاکید کرد: «انتخاب هر یک از این افراد بستگی به این دارد که وزیر کشور مایل باشد از یک گزینه اصلاح طلب استفاده کند یا میانه رو. البته محمدرضا بابایی را نیز به عنوان گزینه چهارم و اصولگرا در نظر داریم. بابایی سابقه معاونت استانداری را دارد و از نظر خط و مشی سیاسی نیز مورد قبول هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب در استان است. او در انتخابات پیشین مجلس در فهرست اصولگرایان بود اما می توانست در فهرست اصلاح طلب ها نیز باشد. در واقع خودش جریان اصولگرا را انتخاب کرد و ما به همین خاطر او را اصولگرا می دانیم».
موسوی بیدکی در پاسخ به اینکه چقدر به همکاری و تعامل وزارت کشور با مسئولین استانی در فرایند تعیین استاندار امیدوار هستید، گفت: « به هر حال استان یزد یک استان پر نماینده نیست. یزد فقط چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و اگر ما با یک استاندار موافق نباشیم قطعا او نخواهد توانست در این استان به نحوی که شایسته است، کار کند. در استان های پر نماینده استانداری که منصوب می شود بالاخره با یک اقلیت یا اکثریت از نمایندگان و مسئولین استانی همراه می شود. شرایط یزد متفاوت است و وزارت کشور نیز این را می داند».
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با تاکید بر اینکه خودش و دهقانی فیروزآبادی دیگر نماینده یزد سابقه فعالیت در حوزه وزارت کشور و استانداری را دارند، محمدرضا تابش پنج دوره نماینده مجلس بوده و محمدرضا صباغیان‌بافقی نیز در گستره وسیعی از استان نفوذ دارد ؛ گفت: « این ها موضوعاتی است که وزارت کشوری ها به آن آگاه هستند و می دانند که تصمیم به حرکت در مسیر خلاف نظر ما به ضرر خودشان است».
وی افزود: « گزینه های مورد نظر ما مشخص است و وزارت کشور یا باید یکی از این افراد را انتخاب کند و یا باید دوباره بررسی ها را از اول شروع کند. روز از نو و روزی از نو». 
استان استاندار وزارت نماینده گزینه نمایندگان استانداران بیدکی استانداری محمدرضا موسوی طالبی کلانتری سیدحسینی استفاده اصولگرا انتصاب افراد فهرست رسیدیم مسئولین اصلاح اینکه استانی تصمیم میرمحمدی اسلامی دارند ابوالفضل تغییر عنوان تواند فرایند تکلیف منصوب توانست جریان سابقه بابایی تاکید تعامل انتخابات شورای استدلال اولیاء یازدهم اصلاحات معاونت همچنین معاون مدیریت تجربه مناسب موافق