برگزیده ها

مازندمجلس: دبیر ستاد حقوق بشر گفت: باید توجه کنیم که حقوق بشر در ایران یک کالای واراداتی نیست و ما حقوق بشر را بر اساس کرامت انسانی و بر مبنای عقلانیت اسلامی دنبال می کنیم.

مازندمجلس: زیگفرید براک، رئیس مجلس نمایندگان بلژیک و هیات همراهش با محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار مسائل دوجانبه حقوق بشری در دو زمینه دموکراسی نظام های سکولار لیبرال و دموکراسی مبتنی بر عقلانیت اسلامی مقایسه و مطرح شد.
همچنین مسائلی مانند آزادی بیان، عدم تبعیض در مقابل قانون و لزوم غیرقانونی بودن بازداشت های بدون مجوز قضایی و حق دسترسی به وکیل در دو نظام مختلف دو کشور، مقایسه و مساله اعدام، مواد مخدر و مسائل مربوط به قصاص نیز بررسی شد.
رئیس مجلس بلژیک در این جلسه گفت: باید درباره تجربه جمهوری اسلامی ایران بیشتر بدانیم و این جلسه برای ما نقطه عطفی مثبت است و امیدواریم با ادامه این گفتگوها بتوانیم تصویر بهتری از سیستم قضایی و حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.
لاریجانی نیز اظهار داشت: باید توجه کنیم که حقوق بشر در ایران یک کالای واراداتی نیست و ما حقوق بشر را بر اساس کرامت انسانی و بر مبنای عقلانیت اسلامی دنبال می کنیم.  
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در زمینه حقوق بشر،ستاد حقوق بشر به عنوان یک نهاد حکومتی که مسئولیت آن با رئیس قوه قضائیه است و پنج وزیر و برخی از مقامات عالیرتبه قضایی و نمایندگان مجلس نیز عضو آن هستند، به عنوان عالی‌ترین ساختار به حمایت و ارتقای حقوق بشر می پردازد، که در راستای وظایف خود، تقویت و حمایت سازمان های مردم نهاد در حوزه حقوق بشر را نیز در نظر دارد.
لاریجانی با ابراز نگرانی از اسلام هراسی در غرب، تاکید کرد: اسلام هراسی در غرب با معیارها و اصول دموکراسی غربی نیز همخوانی ندارد.
در ادامه، رئیس مجلس بلژیک ضمن تاکید بر اینکه برخی  گرایش های سیاسی ،اسلام هراسی را تبلیغ می کنند، لکن مردم به آنها اقبالی ندارند، مثلا یک حزب اسلام ستیز در پارلمان که بیش از 150 نماینده دارد، فقط موفق به کسب 3 کرسی شده است.
براک افزود: ما معتقدیم که ادیان مختلف در کشورمان در کنار هم زندگی می کنند و حکومت برای اسلام و مسلمانان احترام قائل است.
در پایان رئیس مجلس بلژیک خواستار ادامه گفتگوها در خصوص آشنایی بیشتر دو طرف با نظام  قضایی و حقوق بشری شد.


اسلام لاریجانی بلژیک اسلامی هراسی ادامه قضایی دموکراسی عنوان افزود حمایت نمایندگان تاکید گفتگوها دیدار مسائل زمینه مقایسه مختلف جمهوری بیشتر عقلانیت