برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف از پیشرفت طرح مرمت و بازسازی ایوان تاریخی و گلدسته‌های حرم مطهر علوی خبر داد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، علیرضا فداکار گفت: براساس توافق صورت گرفته با دیوان وقف شیعی عراق، کار مرمت و بازسازی خشت‌ها و کتیبه‌های تاریخی ایوان مصفای نجف و گلدسته‌های حرم از یکماه پیش و همزمان با روز «دحو الارض» آغاز شده و با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت است. 

وی افزود: براساس این طرح، خشت‌های آسیب دیده حرم مطهر که در زمان نادرشاه و به‌دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

فداکار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طرح مرمت ایوان و گلدسته‌ها ظرف ۱۸ ماه و در سه فاز عملیاتی به پایان برسد گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.

وی افزود: در فاز نخست اجرای طرح، حاشیه جنوبی ایوان و گلدسته جنوبی در ۴ مرحله مرمت خواهد شد که به همین منظور، بخش‌های در حال مرمت با بنر‌های منقوش به تصویر ایوان در ابعاد واقعی پوشانده شده است.

فداکار گفت: در فاز دوم طرح نیز حاشیه و گلدسته شمالی ایوان و در فاز سوم نیز بخش اصلی و مرکزی ایوان تاریخی نجف مرمت و بازسازی خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف درباره فرآیند اجرای طرح اظهار کرد: پس از اتمام طرح «یا علی ۱» که با هدف ترمیم گنبد حرم مطهر علوی صورت گرفت و سال گذشته از آن رونمایی شد، در طرح «یا علی ۲» با هدف ترمیم ایوان و گلدسته‌ها، خشت‌های مسی آسیب دیده و کتیبه‌های تاریخی که منقوش به اشعار فارسی و ترکی است، ترمیم می‌شود.

وی گفت: به این منظور کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات با اختصاص کد‌های شناسه به هر خشت آسیب دیده، آن را از ایوان جدا کرده و پس از عملیات ترمیم، با روکشی از طلا به قطر حدود ۱۰ میکرون، آبکاری و دوباره در محل خود نصب خواهند کرد.

 

ایوان ترمیم بازسازی اجرای خشت‌های تاریخی فداکار گلدسته جنوبی عالیات منظور عتبات منقوش حاشیه پوشانده براساس قرن‌ها کتیبه‌های افزود دوباره روکشی گلدسته‌ها