برگزیده ها
تولید انگو با اجرای طرح فراز در باغ های فاروج به 30 تن درهرهکتار می رسد

مازندمجلس: فاروج- ایرنا- رئیس جهاد کشاوری فاروج با بیان اینکه برای حفظ تاکستان های فاروج وافزایش عملکرد اجرای طرح فراز در تاکستان های این شهرستان اجرایی شده است، گفت: با اجرای این طرح عملکرد تولید انگور تا 30 تن افزایش می یابد.

مازندمجلس: احمد کنعانی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حقیقت با اجری طرح فراز در تاکستان ها تا 3 برابر افزایش عملکرد رخ می دهد واز 16 تن برداشت در هر هکتار به 30 تن می رسد.
وی گفت: کاهش تاکستان های شهرستان به دلیل کم آبی و به صرفه نبودن تولید این محصول رخ داده است اما به رغم این شرایط با اجرای طرح های مختلف از جمله فراز افزایش عملکرد داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت کشمش دلیل جهانی دارد بیان داشت: در چند سال گذشته شاهد کاهش قیمت کشمش بوده ایم که افزایش تولید این محصول در کشورهای مثل هند بازار جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.
کنعانی بیان داشت: تغذیه تاکستان ها و ایجاد صنایع تبدیلی رویکردهای دیگر در حفظ این تولیدات در شهرستان بوده که در هفته دولت شاهد بهره برداری از واحد فرآوری انگور شهرستان در شهرک صنعتی بودیم .
وی با اشاره به اینکه تازه خوری هم باید ترویج شود افزود: با ایجاد پوشش بر روی تاکستان این محصول را می توان مدت زمان بیشتری حفظ کرد که این طرح پارسال موفقیت آمیز اجرایی شد و استمرار خواهد داشت.
کنعانی، ارقام تولید انگور در شهرستان را، 15 رقم برشمرد و افزود: همایش انگور که در چند هفته گذشته در سطح استان برگزار شد خروجی های خوبی همچون اختصاص تسهیلات برای اجرای طرح فراز، خرید تضمینی کشمش و...داشت که امیدواریم با عملیاتی شدن آن به رونف تولید این محصول کمک شود.
وی یادآورشد: طرح فراز در سطح 6 هکتار از تاکستان های شهرستان اجرایی شده است که با قول مساعدی که از معاون وزیر در همایش انگور گرفته شد در صورت تامین اعتبار با تسهیلات کم بهره تا صد هکتار افزایش سطح اجرای این طرح خواهیم داشت.
کنعانی با بیان اینکه تاکداران با کاربرد روش های نوین و رعایت اصول فنی به باغی قادر به افزایش تولید خواهند بود گفت: براین اساس هزینه تمام شده برای تولید هر کیلوگرم محصول کاهش یافته و سود اقتصادی بیشتری نصیب باغدار می شود.
وی روش تربیت انگور درشهرستان را عمدتا به صورت خزنده و پاچراغی عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه های کارگری، کاهش عمر اقتصادی، کاهش کیفیت و کمیت محصول به دلیل عدم نفوذ نور کافی در تاج، کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی های آخر فصل در زمان رسیدگی میوه از معایب عمده تربیت تاکستان ها به روش سنتی است
وی افزود: با هدایت شاخه های انگور بر روی سیم یا چوب هم نیاز به خواب دهی زمستانه و هزینه های آن برطرف ، تهویه و نوردهی انگور بهتر و تماس محصول با خاک قطع می شود و در نتیجه، محصولی باکیفیت و بهتر به دست می آید
سطح زیر کشت باغ های انگور شهرستان فاروج 3 هزارو 870 هکتار با 15 رقم و متوسط عملکرد تولید انگور از هر هکتار 16 تن است که گونه ˈسلطانی بیدانهˈ بهترین رقم انگور فاروج با جنبه اقتصادی بالایی است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ???? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
7187/ 6042 خبرنگار: مرضیه مهربان** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

اقتصاد

انگور

طرح فراز

فاروج

انگور تولید محصول افزایش تاکستان شهرستان هکتار کنعانی فاروج اجرای افزود اینکه اقتصادی عملکرد هزینه تربیت خراسان شمالی تسهیلات اخبار کیفیت گذشته اشاره ایرنا جهانی ایجاد اجرایی بیشتری همایش