برگزیده ها

مازندمجلس: در پی ادعای کمیته حقیقت‌یاب پیرامون استفاده دولت سوریه از گازهای سارین در خان شیخون، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در ژنو به این ادعاها پاسخ داد.

مازندمجلس:  به نقل از المیادین، شورای حقوق بشر امروز (دوشنبه) گزارش کمیته حقیقت‌یاب و طرح اتهامش علیه دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون و مسئولیت دولت در کوچ اجباری را مورد بررسی قرار داد.

در همین حال، حسام الدین آلا، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اتهام‌های مطرح شده در این گزارش مبنی بر مسئولیت دولت سوریه در کوچ‌های اجباری را تکذیب کرد و گفت، کسانی که مناطق مشمول آشتی‌ها را ترک کردند، افراد مسلحی بودند که بنا به اراده خود این کار را کردند.
حسام الدین آلا همچنین گفت که کمیته حقیقت‌یاب به خودش "حق اتهام‌زنی‌های سیاسی" را داده است و بدین ترتیب از "حیطه اختیارات" خود خارج شده است.
وی تعجب خود را از شانه خالی کردن این کمیته در معرفی عاملان انفجاری که کاروان غیرنظامیان خارج شده از کفریا و فوعه را هدف قرار داد، ابراز کرد و افزود: این کمیته همچنین از بیان مسئولیت ایالات متحده و همپیمانانش در کشتن و زخمی کردن هزاران غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف شانه خالی می‌کند.
نماینده سوریه در ژنو تصریح کرد: این کمیته بین المللی در متهم ساختن دولت سوریه درخصوص رخداد خان شیخون تردیدی به خود راه نداد در حالی که این امر در حیطه اختیارات این کمیته نبود و این کمیته با این اقدام به اختیارات کمیته‌های ذی ربط که در حال حاضر همچنان در حال انجام تحقیقات هستند، ورود پیدا کرد.
در جلسه امروز، پائولو بنیرو، رئیس کمیته مستقل تحقیقات درخصوص نقض‌ حقوقق بشر در سوریه، دولت این کشور را به استفاده از بمب‌های سارین در محله خان شیخون در آوریل گذشته متهم کرد.
رئیس کمیته حقیقت‌یاب درمورد سوریه در این جلسه گفت که نگرانی شدیدی نسبت به تعداد روزافزون قربانیان غیرنظامی به دلیل حملات هوایی ائتلاف تحت امر آمریکا وجود دارد.
رئیس کمیته مستقل تحقیقات درخصوص نقض‌ حقوقق بشر در سوریه، مدعی شد که دولت این کشور  در آوریل گذشته در محله خان شیخون از بمب‌های سارین استفاده کرده است.
پیشتر نیز وزارت خارجه سوریه از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواست تا گزارش‌های شفافی را تدوین کند که این گزارش‌ها تحت باج‌خواهی کشورها نبوده باشد. وزارت خارجه سوریه تاکید کرد، گزارشی که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخصوص رخداد خان شیخون تدوین کرده است، "دروغین و ساختگی" است.
در حمله با سلاح‌های شیمیایی به منطقه خان شیخون در حومه ادلب در چهارم آوریل ۲۰۱۷، بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۵۰۰ تن آسیب دیدند.
سوریه کمیته شیخون شیمیایی استفاده حقیقت‌یاب اختیارات درخصوص تحقیقات غیرنظامی آوریل سلاح‌های مسئولیت گزارش بمب‌های نماینده سارین حقوقق تدوین وزارت خارجه مستقل گذشته همچنین اجباری امروز الدین حملات ائتلاف هوایی رخداد