برگزیده ها

مازندمجلس: هشدار برخی رهبران کرد خطاب به مقامات اقلیم؛ صدور دستور توقف برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق از سوی العبادی؛ تلاش انگلیس برای متقاعد سازی بارزانی از برگزاری همه پرسی؛ مغایرت همه پرسی اقلیم با قانون اساسی عراق؛ رزمایش نظامی ترکیه در مرزهای اقلیم؛ همه پرسی عاملی برای انحراف از مبارزه با داعش؛ تاکید بارزانی به برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم در تاریخ مقرر؛ و تلاش اربیل برای مذاکره با بغداد درباره همه پرسی اقلیم؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه این منطقه از کشور عراق است

مازندمجلس:
** شماری از اعضای رهبری احزاب کردی، ضمن هشدار درباره واکنش تند کشورهای همسایه به برگزاری همه پرسی، از مقامات این اقلیم خواستند تا کردستان عراق را با این همه پرسی غرق خون نکنند. 'بهروز گلالی' نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در ترکیه و 'فرید اسه سرد' یکی از اعضای رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق در مطالبی سرگشاده ضمن انتقاد از بی توجه رهبران کُرد عراقی به هشدارها در خصوص برگزاری همه پرسی اقلیم، تاکید کردند که رهبران کرد عراقی با بی توجهی به هشدارهای بغداد، آنکارا و تهران، کردستان عراق را غرق خون خواهند کرد.
** حیدر العبادی نخست وزیر عراق امروز در پی ارسال نامه ای به دادگاه قانون اساسی این کشور درخصوص غیرقانونی بودن برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان و درخواست توقف آن با موافقت دادگاه عالی قانون اساسی، دستور توقف این همه پرسی را صادر کرد.
** دادگاه عالی قانون اساسی عراق امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بعد از بررسی های به عمل آمده در خصوص درخواست های قانونی مربوط با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، حکم توقف این همه پرسی را با استناد به ماده 151 قانون دادرسی های مدنی شماره 83 سال 1969میلادی، مبنی بر غیر قانونی بودن دستور حکومتی شماره 106 رئیس اقلیم کردستان عراق صادره در هشتم ژوئن 2017 در خصوص همه پرسی صادر کرده است.
** دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق امروز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام مجدد مغایرت برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق با قانون اساسی این کشور؛ بر موضع آشکار شورای امنیت ملی در حمایت از وحدت عراق و توقف اقداماتی که امنیت کشور و شهروندان را تهدید می کند، تاکید کرد.در این بیانیه همچنین بر اهمیت گفت و گو برای حل مشکلات موجود و پرهیز از به خطرانداختن امنیت کشور تاکید شده است.
** پیش از این نیز پارلمان عراق در مصوبه ای که به تایید اکثریت اعضای حاضر در جلسه رسیده بود، همه پرسی را غیر قانونی خوانده و از دولت مرکزی عراق خواست تدابیر لازم را برای حفاظت از تمامیت ارضی عراق اتخاذ کند.
** مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس که به منظور گفت وگو درباره پرونده مبارزه با گروه تروریستی داعش و موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق با مسوولان عالی رتبه این کشور هم اکنون در بغداد به سر می برد، از عزیمتش به اقلیم کردستان عراق خبر داد.فالون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بعد از ظهر امروز در اقلیم کردستان عراق خواهد بود تا به بارزانی بگوید که همه پرسی کردها مورد تایید انگلیس نیست و لندن به حفظ ثبات و سلامت عراق پایبند است و با آمریکا راه های جایگزین همه پرسی را بررسی می کند.
** ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه از آغاز رزمایش نظامی در مرز سیلوپی - هابور نزدیکی مهم ترین دروازه مرزی ترکیه با اقلیم کردستان عراق در آستانه برگزاری همه پرسی استقلال در این اقلیم خبر داد.از مدت زمان و محدوده رزمایش اطلاعاتی منتشر نشده ولی بنا به اظهارات شاهدان عینی ارتش ترکیه با تانک ها و تجهیزات پرشمار در منطقه حضور یافته است.
** به اعتقاد برخی از کارشناسان، ترکیه این مانور را در آستانه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق با هدف قدرت نمایی برگزار می کند؛ چرا که مخالف برگزاری این همه پرسی است و بارها به روشنی از موضع مخالف اعلام کرده است که اجازه تجزیه عراق را نخواهد داد.قدرت نمایی ارتش ترکیه در مرزهای عراق احتمال عبور از مرز و حمله به کردستان عراق به بهانه حمله به مواضع پ.ک.ک را تقویت کرده است.
** ایرج مسجدی و برنو ابیرت سفرای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در عراق امروز طی نشستی در محل سفارت ایران در بغداد، پیرامون اوضاع عراق، منطقه و پرونده همه پرسی اقلیم کردستان عراق بحث و تبادل نظر کردند.فرانسه مخالف برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق است.
** شیخ علی باپیر امیر جماعت اسلامی در کردستان عراق در گفت وگو با یکی از شبکه های تلویزیونی با اشاره به مخالفت این حزب با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، برگزاری این همه پرسی را در شرایطی که همه جهان با آن مخالفت می کنند و حاکمیت سیاسی یکپارچه در اقلیم کردستان عراق وجود ندارد و وحدت داخلی در این منطقه به شدت آسیب دیده است؛ به نفع اقلیم کردستان عراق ندانست.
** استفان دوژاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل امروز با صدور بیانیه ای، تصمیم یکجانبه برای برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق را سبب انحراف از مبارزه با داعش و بازسازی مناطق جنگ زده دانست.وی با یادآوری موضوع احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی وحدت عراق از سوی دبیر کل سازمان ملل؛ بازسازی مناطق بازپس گرفته شده از داعش و تامین بازگشت امن، داوطلبانه بیش از 3 هزار پناهجو و آواره را ضرورت اول شرایط کنونی عراق دانست.
** انجمن عالی همه پرسی در اقلیم کردستان عراق بعد از نشست شامگاه دیروز خود به ریاست مسعود بارزانی با صدور بیانیه ای از برگزاری همه پرسی استقلال در تاریخ مقرر خبر داد.در این بیانیه آمده است: با توجه به این که طرح های پیشنهادی به عنوان جایگزین طرح همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، نظرات رهبران کرد را تامین نکرده است، از این رو همه پرسی استقلال در تاریخ تعیین شده برگزار خواهد شد.
** کمیته عالی همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که هیاتی را برای انجام گفت و گوهای جدید درباره همه پرسی به بغداد اعزام کرده است.مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به همراه شماری از احزاب کرد عراقی به رغم تمامی مخالفت های جهانی می کوشد تا همه پرسی استقلال اقلیم را روز 25 سپتامبر برابر با سوم مهر سال جاری در استان های اقلیم و مناطق مورد مناقشه برگزار کند.
** احزاب کرد مخالف مسعود بارزانی، ریاست وی بر اقلیم را در زمان حاضر غیر قانونی می دانند؛ چرا که دوره ریاست بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق بر اقلیم کردستان عراق از حدود دو سال پیش پایان یافته و او هشتم ژوئن 2017 برگزاری همه پرسی اقلیم را در سپتامبر جاری اعلام کرده است.
** بارزانی به رغم مخالفت دولت مرکزی عراق، کشورهای منطقه و سازمان ملل با برگزاری این همه پرسی و تبعات خطرناک امنیتی آن بر منطقه؛ در آخرین اظهاراتش همه مصوبات بغداد را پیرامون اقلیم کردستان عراق فاقد اعتبار دانست و بر انجام همه پرسی در موعد مقرر تاکید کرد.
** همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر برابر با سوم مهرماه سال جاری در سه استان اقلیم کردستان عراق و مناطق مورد مناقشه برگزار خواهد شد.
کردستان اقلیم برگزاری استقلال بیانیه ترکیه بارزانی امروز قانون اعلام بغداد اساسی تاکید قانونی برگزار منطقه مخالف مخالفت مناطق امنیت دانست دادگاه اعضای سپتامبر احزاب درباره مسعود رهبران ریاست عراقی نمایی برابر یافته مناقشه اسلامی استان حاکمیت تاریخ تامین بازسازی آستانه پیرامون فرانسه تایید میهنی العبادی درخواست دستور اتحادیه کشورهای جهانی شماری رهبری بررسی شماره پرونده مبارزه موضوع جایگزین انگلیس فالون واکنش مرکزی تمامیت رزمایش