برگزیده ها
در فرایند تفسیر حقوق شهروندی باید کرامت انسانی حقوق‌بشر لحاظ شود

مازندمجلس: رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی تاکید کرد: در اسناد بین‌الملل وقتی حق‌ها را می‌گویند، قیدهایی را می‌گویند. فرایند تفسیر حقوق شهروندی باید با لحاظ کرامت انسانی حقوق‌بشر باشد.

مازندمجلس: رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی تاکید کرد: در اسناد بین‌الملل وقتی حق‌ها را می‌گویند، قیدهایی را می‌گویند. فرایند تفسیر حقوق شهروندی باید با لحاظ کرامت انسانی حقوق‌بشر باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدحسن ضیایی‌فر عصر امروز در همایش صلح، دموکراسی و حقوق شهروندی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در شرایطی از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم که در نزد صاحب منصبان این ذهنیت وجود دارد که اینها واژه‌های وارداتی هستند و پیشنهاد جایگزینی این واژه‌ها را دارند.

وی با بیان اینکه در اوایل دهه ۸۰ که از واژه حقوق شهروندی استفاده شد برای این بود که از واژه حقوق بشر استفاده نشود، اظهار داشت: نظر این بود که حقوق بشر با آموزه‌های ما تعارض دارد. بسیاری در مورد دموکراسی که چنین دیدگاهی دارند، پس به ناچاری به جای آن، باید کلمه‌ای خلق کنیم یا قیدهایی به آن اضافه کنیم.

رئیس کمسیون حقوق بشر اسلامی افزود: در مورد صلح هم چنین است و پیشنهاد می‌کنند از کلمات دیگری استفاده کنند؛ مثلا بگویید صلح عادلانه. در چنین شرایطی بحث کردن درباره چنین مفاهیمی می‌تواند جسارت تلقی شود، و به عبارتی، پا در کفش برخی گذاشتن باشد.

ضیایی‌فر با بیان اینکه برخی می‌گویند جای توسعه از پیشرفت استفاده کنیم، تصریح کرد: رئیس‌جمهور سابق از واژه راه تعالی استفاده می‌کرد. اصولا تحلیل‌های حقوقی متمرکز بر هنجار حقوقی است و بیشتر به نرم‌های حقوقی توجه دارد. تحلیل حقوقی در صورتی که از واقعیات اجتماعی غفلت کند، معمولا مشغول موضوعات می‌شود که با آن نمی‌شود گره‌ای را باز کرد.

وی با بیان اینکه آیا اجرای ما از قانون اساسی در جهت خواست مردم است یا آنقدر تفسیر تحمیل کردیم که مردم لمس نمی‌کنند که عنصر اصلی مردمسالاری خودشان هستند، خاطرنشان کرد: به لحاظ تخصصی آنچه از صلح و دموکراسی و حقوق بشر می‌گوییم، مرهون موضوعاتی است که بعد جنگ جهانی شکل گرفت. نقطه شروع اسناد بین‌الملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر است شما وقتی اعلامیه جهانی را می‌بینید صلح و دموکراسی را از آرمان می‌داند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه جامعه جهانی برای رفع خلاء حقوق دموکراسی کار می‌کند، ابراز داشت: محدوده حق‌ها را نظام‌های حقوقی تعریف می‌کنند. در اسناد بین‌الملل وقتی حق‌ها را می‌گویند، قیدهایی را می‌گویند. فرایند تفسیر حقوق شهروندی باید با لحاظ کرامت انسانی حقوق‌بشر باشد.

شهروندی دموکراسی حقوقی استفاده می‌گویند اسلامی جهانی اینکه تفسیر انسانی بین‌الملل حقوق‌بشر کرامت اسناد حق‌ها کمیسیون قیدهایی فرایند اعلامیه شرایطی ضیایی‌فر اجتماعی پیشنهاد دارند