برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه الحیاه عربستان در مقاله‌ای نوشت که رئیس اقلیم کردستان عراق با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال با سه گزینه مواجه است.

مازندمجلس:  روزنامه الحیاه عربستان نوشت: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با آغاز شمارش معکوس همه پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر جاری(سوم مهر) با سه گزینه مواجه است که عبارتند از: ورود به درگیری و تحمل خطرات، عقب‌نشینی و قبول راهکار بین المللی برای مذاکره با بغداد و در نهایت اکتفا کردن به همه پرسی در داخل مرزهای این اقلیم که شامل اقدامات مربوط به جدایی جدی نباشد.

این روزنامه در ادامه نوشت: پیش‌بینی‌ها درباره احتمال قبول گزینه سازمان ملل درباره به تأخیر انداختن همه پرسی و آغاز مذاکره فراگیر با دولت عراق با نظارت شورای امنیت افزایش یافته است.
این روزنامه گزارش داد: محاسبات سیاسی داخلی احتمالا مانع این می‌شود که بارزانی گزینه عقب نشینی را انتخاب کند چراکه احتمالا گروه‌های محافظه کار از عقب نشینی بارزانی به عنوان اهرم فشاری علیه او  و خدشه‌دار کردن چهره وی در مقابل کردها استفاده می‌کنند و همچنین وی به چگونگی برخورد دولت عراق با این نوع از مذاکرات اعتماد ندارد.
الحیاه نوشت: براساس اطلاعات ضد و نقیض راهکاری وجود دارد که شامل برگزاری همه پرسی تنها در داخل این اقلیم و برخی مناطقی که در مرزهای این اقلیم واقع هستند و توقف برگزاری همه پرسی در کرکوک و دشت نینوا و مناطق دیگر است و همین مساله به بارزانی این اجازه را می‌دهد تا از این دستاورد به عنوان برگ برنده‌ای طی انتخابات آتی در ماه اکتبر استفاده کند و بتواند از موضع قوی‌تری و بعد از کاهش میزان مخالفان داخلی باب مذاکره با بغداد را بگشاید.
دادگاه فدرال عراق روز دوشنبه دستوری را صادر کرده و همه پرسی را غیرقانونی دانست. قرار است همه پرسی ۲۵ سپتامبر برگزار شود.
بارزانی اقلیم گزینه روزنامه مذاکره الحیاه درباره نشینی احتمالا عنوان برگزاری داخلی استفاده مرزهای استقلال سپتامبر بغداد کردستان گزارش