برگزیده ها
گرامیداشت هفته دفاع مقدس در شبکه مستند

مازندمجلس: شبکه مستند سیما با پخش ویژه‌برنامه‌های «داستان یک شهر»، «خاطرات ما»، «رزم آهنگ»، «آلفارد»، «حماسه یاسین»، «بدهکار انقلاب»، «راه‌های افتخار»، «سینمای مقدس» و «قرارگاه بی‌قرار» به استقبال هفته دفاع مقدس می‌رود.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، «داستان یک شهر» ساخته مسعود کمایی مستندی درباره آزادسازی شهر مهران است که پنجشنبه 30 شهریور ساعت 22:30 از این شبکه پخش می‌شود.

شبکه مستند سیما جمعه 31 شهریورهمزمان با آغاز هفته دفاع مقدس مستندی «خاطرات ما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر بختیاری را روی آنتن می‌برد، این مستند راوی خاطراتی از غواصان باقی‌مانده از عملیات کربلای 4 است و از ساعت 19:30 پخش خواهد شد.

عشق به سبک دیکتاتور

مستند «عشق به سبک دیکتاتور» به کارگردانی یاسمن شریفی منش روایتی از شخصیت فردی و خانوادگی صدام حسین از زبان معشوقه اوست.

این مستند امشب ساعت 20:30 به مناسبت هفته دفاع مقدس و برای اولین بار در برنامه به‌اضافه مستند بررسی و رونمایی خواهد شد.

نقش شورآفرین هنر

مستند «رزم آهنگ» به تهیه‌کنندگی حسین سبطی از دیگر ویژه برنامه‌های هفته دفاع شبکه مستند که دوشنبه 3 مهر ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند می‌رود و به بازخوانی و بررسی ظرفیت‌ساز هنر و موسیقی در ایجاد شور حماسی دوران دفاع مقدس می‌پردازد.‌

زندگی اولین خلبان شهید در قاب دوربین

«آلفارد» به تهیه‌کنندگی هوشنگ میرزایی هم روایتی از تفحص پیکر دو شهید خلبان نیروی هوایی ارتش پس از 32 سال است که یکشنبه 2 مهر ساعت 20 از این شبکه پخش می‌شود.

این مستند بلند داستانی روایت متفاوتی از زندگی اولین خلبان شهید کشور خالد حیدری و هم کابین او شهید صالحی است که 31 شهریور 59 دو ساعت پس از آغاز رسمی جنگ در پاسخ به تهاجم سراسری دشمن بعثی و بمباران پایگاه‌های هوایی کشور داوطلبانه پایگاه هوایی کوت را بمباران کردند و در مسیر برگشت به شهادت رسیدند.

«مسافر آب» روایتگر غواصان شهید دست بسته

«مسافر آب» مستندی درباره زندگی یکی از فرماندهان گردان غواصان یاسین مشهد «محمدرضا کرابی» چهارشنبه 5 مهر ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود.

این فیلم در 45 دقیقه به تاریخچه شکل‌گیری گردان یاسین، نحوه و مکان تمرینات غواصی قبل از عملیات و قصه گردان «یاسین» در عملیات کربلای چهارمی پردازد.

جابر مطهری زاده این مستند را با اقتباس از کتابی به همین نام به قلم سید محمد انجوی‌نژاد ساخته است.

«بدهکار انقلاب»

«بدهکار انقلاب» مستند پرتره‌ای از شهید حسین همدانی است که سه‌شنبه 4 مهر ساعت 20 روی آنتن تلویزیون می‌رود.

این مستند به تهیه‌کنندگی محسن فرجی و کارگردانی مرتضی یعقوبی به ابعاد فرهنگی زندگی بابرکت شهید مدافع حرم سردار سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی می‌پردازد و نگاه جدیدی به حمایت‌ها و ابعاد فرهنگی و هنری این شهید دارد.

روایتی از تصویرگران بی تصویر

پخش مستند «قرارگاه بی‌قرار» به تهیه‌کنندگی احمد شهرابی و کارگردانی عطاالله سلمانیان نیز از یکشنبه 2 مهر ساعت 17:30 در شبکه مستند آغاز می‌شود.

این مستند به نقش صداوسیما در جنگ 8 ساله با رژیم بعث می‌پردازد و بخش‌های اعظمی از آن در شهرهای مختلف استان خوزستان و مناطق جنگی فیلمبرداری شده است.

«قرارگاه بی‌قرار» می‌کوشد در گفت‌وگو با بسیاری از سرداران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به موضوعاتی که تا به امروز کمتر موردتوجه قرارگرفته‌اند، بپردازد. این مستند در 52 قسمت 30 دقیقه روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

از دیگر ویژه‌برنامه‌های شبکه مستند سیما به مناسبت هفته دفاع مقدس می‌توان به «سینمای مقدس» و «راه‌های افتخار» اشاره کرد.

«راه‌های افتخار» به مهندسی در جنگ می‌پردازد، مستند «سینمای مقدس» هم نگاهی دارد به آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس، این برنامه جمعه‌ها ساعت 19:30 پخش می‌شود.
مستند تهیه‌کنندگی کارگردانی می‌پردازد می‌رود هوایی یاسین گردان زندگی اولین خلبان غواصان عملیات مستندی روایتی ابعاد فرهنگی همدانی انقلاب قرارگاه بی‌قرار افتخار راه‌های سینمای بدهکار ساخته یکشنبه شهریور برنامه کربلای درباره بمباران بررسی مناسبت مسافر دقیقه