برگزیده ها
دستاورد روحانی از سفر به امریکا چه بود؟

مازندمجلس: سیاست > دولت - حسن روحانی در پنجمین سفر خود به نیویورک علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد 11 دیدار داشت، در 4 نشست جانبی شرکت کرد و 2 گفتگو با شبکه‌های تلویزیونی آمریکا انجام داد.

مازندمجلس:امید کرمانی‌ها: حسن روحانی همچونچهار سال گذشته در نیمه دوم ماه سمپتامبر راهی نیویورک شد تا از مزیت‌های حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای دیپلماتیک با سرانکشورها و حضور در نشست های بین المللی و خبری برای طرح مواضع ایران و گسترش وتوسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی استفاده کند.

او روز یکشنبه 26 شهریور همراه با محمد نهاوندیانمعاون اقتصادی، محمود واعظی رییس دفتر، سورنا ستاری معاون علمی، حسام‎الدین آشنا مشاور رییس‌جمهورو 39 نفر دیگر سوار بر هواپیما شد و تهران را به مقصد نیویورک ترک گفت. (اینجا) حسنروحانی در فرودگاه جان اف کندی نیویورک مورد استقبال رییس دفتر نمایندگی ایران درسازمان ملل و جمعی از دیپلمات‌های این دفتر قرار گرفت و همچون پیش از آغاز سفر خوداعلام کرد می خواهد مباحث محیط زیستی، مبارزه با تروریسم، محکوم کردن فجایعضدانسانی میانمار و حل مناقشات منطقه ای از طریق راهکار سیاسی را در نشست ها،دیدارها و سخنرانی هایش مورد اشاره و تأکید قرار دهد. (اینجا)

دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا نخستین برنامه رییسجمهور بود، او در این دیدار به ضرورت ساختن ایران با مشارکت و همکاری همه ایرانیانسراسر جهان اشاره و ایرانیان فرهیخته و سربلند مقیم آمریکا را لابی اصلی ملت ایراندر امریکا توصیف کرد و گفت: «برجام در تاریخ سیاسی منطقه ما و جهان همواره زندهخواهد بود؛ چه دولت فعلی آمریکا خوشحال و یا نگران باشد» (اینجا)

برگزاری دیدارهای فشرده دیپلماتیک

از همان روز دیدارهای دیپلماتیک رئیسجمهور آغاز شد. تمام دیدارهای دوجانبه روحانی به استثنای دیدار با نخست وزیر انگلیسکه در مقر سازمان ملل متحد انجام گرفت، در هتل محل اقامت او برگزار شد.

در نخستین دیدار حسن روحانی با همتای بولیویاییخود ملاقات کرد. او در این دیدار استقبال ایران از توسعه روابط با کشورهای آمریکایلاتین را مورد اشاره قرار داد، از آمادگی شرکت های بزرگ ایرانی برای صدور خدمات فنیو مهندسی و گسترش فعالیت های خود در بولیوی سخن گفت و یادآور شد که دنیا اکنون بهآنچه ایران در خصوص غیر قابل اعتماد بودن آمریکا می گفت، رسیده است. (اینجا)

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد دومینکسی بود که با روحانی به گفتگو نشست. رئیس جمهور کشورمان در این دیدار آثار برجام بر صلح و ثباتمنطقه و جهان را تشریح و بر مسوولیت آژانس و سازمان ملل در حفاظت از برجام و جلوگیریاز نقض آن تأکید کرد؛ سپس حمایت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق را ضروری دانستو هرگونه تغییر مرزهای منطقه را بسیار خطرناک خواند. دبیر کل سازمان ملل نیز اعلامکرد ایران به همه تعهداتش در برجام عمل کرده است، همه باید حافظ برجام باشند و نسبتبه هر گونه تجزیه عراق یا سوریه هشدار داد. (اینجا)

دیدارهای دیپلماتیک روحانی با مقامات جهان با دیدارنخست وزیر سوئد ادامه یافت. دو طرف ظرفیت های همکاری های دوجانبه را در بخش هایمختلف مورد اشاره قرار دادند و روحانی نیز از استقبال و حمایت ایران برای ورودسرمایه گذاران و کارآفرینان سوئدی به بازار ایران سخن گفت. فشار بر دولت میانماربرای توقف نسل کشی و اعمال خشونت علیه مسلمانان از دیگر موضوعاتی بود که روحانی دراین دیدار به آن پرداخت. نخست وزیر سوئد نیز وضعیت مسلمانان میانمار را یک تراژدی توصیفکرد و در بخش دیگری از صحبت هایش گفت برجام نباید تضعیف شود.

سپس روحانی چهارمین دیدار دیپلماتیک خود را بارییس جمهور فرانسه انجام داد. این دیدار فرصت مناسبی بود که رئیس جمهور کشورمان نقش مهم اروپا و فرانسه را در حفظ فضای مثبت پسابرجام به همتای فرانسوی خودیادآور شود و پیشگیری از تضعیف برجام را مورد تأکید قرار دهد. خطر همه پرسی در اقلیمکردستان عراق و تأثیری که در تشدید درگیری های منطقه خواهند داشت موضوع مهم دیگریبود که روحانی به آن پرداخت. امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه نیز ضمن استقبال ازتعمیق و گسترش روابط با تهران اجرای کامل برجام را خواستار شد و هر گونه مذاکرهمجدد درباره برجام بی معنا دانست. (اینجا)

موضوع توسعه روابط اقتصادی و سیاسی، حفظ برجام وخطرناک بودن هر گونه تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه خاورمیانه همچون دیدارهای گذشته،محور اصلی صحبت های روحانی با رییس جمهور اتریش بود. نخست وزیر ژاپن اولین مقام آسیایی بود که درسومین روز حضور روحانی در نیویورک به دیدار رئیس جمهور کشورمان آمد. مسئله برجام، تحکیم صلح و ثبات منطقه ای بهویژه در شبهه جزیره کره، توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران و توکیو، مخالفتبا به کارگیری سلاح‌ و تهدیدهای هسته‌ای از موضوعاتی بودند که دو طرف درباره آنصحبت کردند.

بعد از این دیدار، حسن روحانی با رییس جمهوربلغارستان به گفتگو و تبادل نظر درباره ارتقای سطح مناسبات فرهنگی، علمی تجاری واقتصادی دو کشور، سرمایه‌گذاری شرکت‌های فنی-مهندسی و بخش‌های خصوصی بلغارستان دربخش حمل و نقل و انرژی ایران پرداخت. سپس روحانی میزبان نخست وزیر پاکستان بود و ضمناعلام آمادگی ایران برای تأمین انرژی پاکستان به این نکته نیز اشاره کرد که حملهگروه های تروریستی از داخل پاکستان به مرزهای ایران، به نفع روابط دو کشور نیست. خاقانعباسی نخست وزیر پاکستان نیز متعهد شد اسلام آباد نگرانی های ایران را در موردمرزها پیگیری می کند و برهمین اساس ارتش را برای محافظت مرز، مستقر کرده است.

در ادامه دیدارهای دیپلماتیک نخست وزیر نروژ و نخستوزیر بلژیک نیز به هتل محل رئیس جمهور کشورمان آمدند و دیدارهای جداگانه ای با حسنروحانی داشتند، تقویت روابط بانکی استفاده از فرصت های اقتصادی پسا تحریم، آثارمثبت برجام در گسترش همکاری های بین المللی و مبارزه و ریشه‌کنی تروریسم محورهای اینملاقات ها بود. (اینجا)

اما آخرین دیدار روحانی با ترزا می نخست وزیرانگلستان در مقر سازمان ملل متحد بود. دو طرف بر تعمیق و توسعه روابط و همکاری‎هایسازنده تهران-لندن و حفظ و صیانت از برجام تأکید کردند و یادآور شدند که مشکلاتمنطقه ای راه حل سیاسی دارد. (اینجا)

نشست‌های جانبی روحانی در مجمع عمومی سازمانملل

رییس جمهور کشورمان در پرکارترین روز حضور خوددر نیویورک در کنار دیدارهای دوجانبه و حضور در نشست های دیپلماتیک، با جمعی ازنخبگان سیاست خارجی آمریکا نیز دیدار و نگاه ایران در اهمیت دادن به اراده مردم ودمکراسی را برای آنها تشریح کرد. او هرج و مرج و دعوت دنیا به استفاده از نیروی نظامیرا نتیجه زیرپاگذاشتن توافقات بین‌المللی بر مبنای خوشایند یک فرد خواند و اعلامکرد تهران برای هر شرایطی آماده است و ضرر خروج از برجام صد درصد متوجه آمریکاخواهد بود. (اینجا)

نشست دیگری که روحانی در آن حضور یافت؛ جلسهگروه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی بود که آنجا گفت: سازمان ملل متحد و سازمانهمکاری اسلامی باید پاسخی درخور، به وضعیت اسفناک جامعه مسلمان میانمار بدهند ودولت میانمار بداند اخراج و آواره کردن مردم، راه حل این بحران ریشه دار نیست.

سومین نشست روحانی با مدیران و خبرنگاران ارشدرسانه های همگانی آمریکا بود که در آن یادآور شد: اخلال مجلس نمایندگان آمریکا در معامله بوئینگبا ایران تکرار سیاست های شکست خورده است. در بحث برجام هر اتفاقی روی دهد، ایرانپیروز است. اگر دولت آمریکا تعهداتش در برجام را زیر پا بگذارد همه ضررها و مسوولیت هابر عهده آنها خواهد بود. تولید تسلیحات دفاعی نیز برای امنیت ملی ایران یک ضرورت است.(اینجا)

آخرین نشست؛ گفت و گوی روحانی بارهبران مسلمان آمریکا بود. او راه اصلی‌ مبارزه با تروریسم را اقدامات فرهنگیو معرفی اسلام واقعی به نسل جوان‌ دانست و تأکید کرد: فاصله بین علم و اسلام را کهبعضی ترویج می‌کنند، باید از بین ببرد. (اینجا)

2 گفتگوی تلویزیونی

البته در چند روزی که رییس جمهور کشورمان درنیویورک حضور داشت با دو شبکه تلویزیونی سی ان ان (اینجا) وان بی سی (اینجا)آمریکا گفتگو کرد. آینده روابط ایران و آمریکا، عواقب خروج آمریکا از برجام،رفتارهای ترامپ، فجایع انسانی در میانمار، آرامش در شبه جزیره کره، مستقل بودنصنعت موشکی ایران از برجام جزء محورهای مهم موضوعاتی بود که درباره آنها طرح سئوالشد و روحانی نیز مواضع جمهوری اسلامی را در پاسخ به این سئوالات تشریح کرد.

اما اصل مطلب در روز آخر 

آخرین روز حضور روحانی در نیویورک صحنه رویاروییتهران و واشنگتن در موضوع برجام بود. رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در نطقی که درمجمع عمومی سازمان ملل انجام داد با طرح اتهاماتی برای ایران، خط و نشان های متعدددر موضوع برجام کشید. در واکنش به این اظهارات وقتی روحانی پشت تریبون رفت، برعکسخشم و عصبانیتی که در کلام و چهره ترامپ وجود داشت، مشی اعتدالی ملت بزرگ ایران رادر طول تاریخ برای سران کشورهای دنیا یادآوری کرد. او گفت: ایران اهل مذاکره‌است وبرای ترویج فرهنگ، تمدن، مذهب و انقلابش، در قلب‎ها وارد می شود و از موضع برابر واحترام متقابل با عقل‎ها سخن می گوید بنابراین دولت جدید آمریکا با پیمان شکنی ونقض تعهدات بین المللی، فقط اعتبار جهانی خود را می شکند. توان دفاعی ایران نیزبرای حفظ صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از ماجراجویی بی‎خردان هدف گذاری شده است و ایران برایکمک به امنیت انرژی جهانی آمادگی دارد. (اینجا)

پایان بخش برنامه های روحانی در نیویورک نیزشرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی بود که او در این نشست خبری پاسخی صریح تری بهاظهارات رئیس جمهور آمریکا داد و گفت: مذاکره با آمریکا درباره برجام وقت تلف کردناست و منتظر عذرخواهی ترامپ از مردم ایران است. (اینجا)

بلافاصله پس از این نشست حسن روحانی رییس جمهورو هیات همراه، عازم فرودگاه جان اف کندی نیویورک شدند و در یک پرواز تقریبا 14ساعته، نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

27214

روحانی برجام آمریکا اینجا دیدار جمهور دیدارهای نیویورک روابط منطقه دیپلماتیک کشورمان تهران میانمار درباره اشاره سیاسی تأکید همکاری توسعه پاکستان گسترش اقتصادی موضوع استقبال المللی ترامپ تشریح موضوعاتی عمومی آمادگی دوجانبه یادآور گفتگو انرژی اسلامی اسلام تروریسم پرداخت فرانسه استفاده مرزهای مبارزه تضعیف دانست وضعیت دیگری پاسخی ترویج تلویزیونی جهانی امنیت دفاعی محورهای سیاست مسلمان جزیره کشورهای همچون ایرانیان نخستین برنامه فرودگاه حسنروحانی امریکا گذشته مواضع همراه ضرورت تاریخ خواند اعلامکرد تعهداتش ادامه تغییر حمایت همتای مهندسی مسوولیت مسلمانان