برگزیده ها

مازندمجلس: گزارش یکی از اتاق های فکر آمریکایی این گونه القا می کند اگر برخی نقایص فنی و سختگیری های ترامپ نبود، ایران توانایی گریز از تعهدات هسته ای خود را داشت!

مازندمجلس: «رویترز» با استناد به گزارش یکی از اتاق های فکر مستقر در واشنگتن، مدعی شد: تعدد دفعات خرابی دستگاه های پیشرفته غنی سازی اورانیوم، در التزام ایران به تعهدات هسته ای خود در چارچوب برجام، مؤثر بوده است.
به گزارش نامه نیوز این گزارش می افزاید: البته تعهد ایران نتیجه سیاست های سخت گیرانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز هست.
گفتنی است این گزارش که قرار است متن کامل آن امروز منتشر شود، این گونه القا می کند که ایران از توانایی تداوم گریز از تعهدات هسته ای خود و نقض آنها برخوردار است و در عین حال دنبال تفسیرهای بی پایه و اساس (در متن برجام) می گردد.
این گزارش می افزاید: تلاش برای ملزم داشتن ایران برای پایبندی به تعهدات در بازه زمانی قید شده در برجام، چالش برانگیز است.
در ادامه ادعاهای مطرح شده، می خوانیم: با استناد به دلایل فوق و از آنجا که بعید است ایران دنبال ساخت نیروگاه غنی سازی باشد که به لحاظ مالی معقول و مقرون به صرفه است؛ هرگونه تلاش برای توسعه برجام می تواند به معنای هدر دادن منابع مالی و یا حتی به منزله زمینه سازی برای پیشرفت برنامه تسلیحات اتمی این کشور باشد!
این گزارش می افزاید: واشنگتن و متحدینش باید به دنبال راهی برای دائمی کردن دوره محدودیت های برنامه هسته ای ایران باشند یا حتی الامکان بازه زمانی رفع محدودیت را طولانی کنند.
این گزارش در حالی منتشر می شود که دولت واشنگتن از بابت بند موسوم به «غروب آفتاب» برجام مبنی بر بازه زمانی رفع محدودیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و می گوید با سپری شدن دوره ای کوتاه، ایران از قابلیت بازگشت به نقطه صفر و ساخت تسلیحات اتمی برخوردار خواهد بود!
گزارش برجام زمانی محدودیت دنبال تعهدات واشنگتن افزاید منتشر برخوردار تسلیحات برنامه طولانی رویترز توانایی نیروگاه ترامپ استناد