برگزیده ها
استفاده از تسهیلات خارجی برای انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از تصویب استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای اجرای طرح انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر در شورای اقتصاد خبر داد.

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از تصویب استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای اجرای طرح انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر در شورای اقتصاد خبر داد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "غلامرضا هاشمی" با اعلام این خبر همچنین خاطرنشان کرد: تأمین آب شرب سالم و مورد نیاز بهداشت و صنعت کلان شهر تبریز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جمعیتی و صنعتی کشور و سایر شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط انتقال در شهرستان‌های تبریز، شبستر، مرند و جلفا یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

وی همچنین تأمین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از محل برگشت پساب بازیافتی به میزان 100 میلیون متر مکعب در سال را از دیگر اهداف مهم این طرح عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از پیگیری‌های مستمر مسئولان کشوری، استانی و نمایندگان مردم شهرستان‌های ذی ربط در مجلس شورای اسلامی برای تصویب این طرح در شورای اقتصاد گفت: با مجوز شورای اقتصاد برای طرح انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه مبلغ 688 میلیون یورو تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) پیش بینی شده است.

هاشمی در این باره همچنین توضیح داد: مطالعات طرح انتقال آب از ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه، به عنوان نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین منبع آبی در سنوات گذشته در آب منطقه ای استان به انجام رسیده و با توجه به اهمیت امر، این طرح در سند تدبیر و توسعه استان پیش بینی و جزو طرح‌های مهم سند مذکور قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، شرکت مذکور همچنین جهت انجام صرفه جویی در هزینه‌های اجرایی و هزینه‌های بهره برداری نسبت به یکپارچه سازی طرح‌های سه گانه واقع در منطقه شامل تأمین آب کشاورزی دشت‌های گلفرج، یکانات و هرزندات، آبرسانی به مرند و انتقال آب از ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه اقدام نموده است.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، عملیات اجرایی قسمت مشترک طرح به طول حدود 35 کیلومتر از محل اعتبارات طرح‌های مرزی با اعتباری به مبلغ 6000 میلیارد ریال شروع شده و هم اکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نماینده مجری طرح انتقال آب از ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه نیز اجرای خط انتقال به طول حدود 110 کیلومتر (105 کیلومتر لوله و 5 کیلومتر تونل)، احداث یک باب تصفیه خانه به ظرفیت 6/6 متر مکعب در ثانیه و 11 باب مخزن با حجم کل 340 هزار متر مکعب در ثانیه و احداث دو ایستگاه پمپاز را از جمله مشخصات فنی طرح انتقال آب از ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه اعلام کرد.

داود سلطانی همچنین ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود 250 نفر و غیرمستقیم تا 5000 نفر، ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار و صنعت استان، آثار زیست محیطی مؤثر و مثبت برای حقابه مورد نیاز دریاچه ارومیه و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را از جمله آثار اقتصادی و اجتماعی این طرح ارزیابی کرد.

 

 

ارومیه دریاچه انتقال شبستر منطقه همچنین شورای آذربایجان مدیرعامل کیلومتر اقتصاد استان طرح‌های عنوان تأمین تسهیلات تصویب خارجی استفاده توسعه مذکور هزینه‌های ثانیه اجرایی احداث محیطی تبریز اجرای هاشمی مهم‌ترین شهرستان‌های اعلام حقابه اهداف میلیون