برگزیده ها
جلوه سوگ در میدان امام حسین (ع) برپا شد

مازندمجلس: رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین گشایش ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» گفت: درست شناختن امام حسین(ع) وظیفه اصلی ماست به همین دلیل در میدان امام حسین(ع) باید سخنرانی بر مداحی غلبه کند و مبنای برنامه‌ها شناخت امام حسین(ع) و عاشورا باشد

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، آیین افتتاحیه ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت عزاداری ماه محرم و صفر با عنوان «جلوه سوگ» شنبه اول مهر همزمان با روز دوم محرم در میدان امام حسین (ع) برگزار شد. در این مراسم محمود صلاحی رییس، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، حسن خلیل آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، پیمان محسنی شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری حضور داشتند.

در ابتدا حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور ضمن تسلیت روزهای عزاداری محرم گفت: درک سید الشهدا انسان را پاک می‌کند. ماه محرم سبب تغییر فرهنگ عمومی جامعه می‌شود. به طوری که طبق آمار در این ماه جرایم کاهش پیدا می‌کند و فضای آرام‌تری در جامعه حاکم می‌شود.

وی افزود: در واقع می‌توان عاشورا را موجب بیداری ذهن‌های به خواب رفته دانست و اظهار کرد در روزگار ما ضربات و شبهات مختلفی به اسلام وارد می‌کنند که باید در برابر آن ایستاد.

ناصری پور در ادامه از تمام کسانی که برای آماده‌سازی میدان امام حسین(ع) تلاش کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: برنامه‌های زیادی تدارک دیده شده که شهروندان از آن استفاده کنند، برنامه‌هایی که در راستای بصیرت افزایی و مبارزه با انحرافات است و امیدوارم حضرت ارباب از ما قبول کند.

در ادامه محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری با تبریک دهه دفاع مقدس به همه مردم، رزمندگان و آزادگان گفت: اگر رزمندگان داوطلب این‌طور جانفشانی نمی‌کردند امروز کشور ایران یا اشغال شده بود یا تجزیه یا به شکل فعلی امنیت کامل نداشت. همچنین اگر رزمندگان ما از عاشورا و محرم درس نمی‌گرفتند، نمی‌توانستند به این شکل به نبرد با دشمن بروند. در زمان جنگ همه معادلات جهانی به نفع دشمن و علیه ما بود. نیروی آماده ما یک صدم دشمن نبود و تسحیلات ما هم یک دهم دشمن نبود. اگر مردم نمی‌آمدند و فرهنگ عاشورا نبود، ما این کشور را نداشتیم.

وی افزود: اگر شهید حججی به فرهنگ عاشورا عادت نکرده بود و اگر فرهنگ شهادت برای او حل نشده بود چطور می‌توانست بچه خردسال خود را بگذارد، از پدر و مادر آرزی شهادت بخواهد و به نبرد با تروریسم برود. اگر می‌خواهیم دفاع مقدس را گرامی بداریم ابتدا باید دشمن و دفاع مقدس را بشناسیم و آن وقت کاملا می‌فهمیم شهدای ما چه کردند.

صلاحی در ادامه روز اول مهر و بازگشایی مدارس را به همه کسانی که برای علم و دانش تلاش می‌کنند تبریک گفت و همچنین ضمن تسلیت آغاز ایام عزاداری سیدالشهدا امام حسین(ع) گفت: در بهترین میدانی که از اول انقلاب نامش به نام مبارک امام حسین (ع) مزین شده‌است و در برنامه‌ای که «جلوه سوگ» نام دارد شرف حضور پیدا کرده‌اید.

غرفه‌ها و مراسم‌های ویژه‌برنامه جلوه سوگ باید برای آگاهی مردم از عاشورا باشد

وی افزود: از ابتدای حضورم در سازمان فرهنگی هنری درخواست کردم این میدان به سازمان و مدیریت آن به منطقه ۱۲ سپرده شود تا برای حضور دسته‌های عزاداری و اجرای برنامه‌های مذهبی، مکانی به عنوان یک مرکز انتخاب شود. سال گذشته بیش از هزار هیئت معروف میدان امام حسین(ع) را انتخاب کردند تا در آن مراسم عزاداری برگزار کنند.

صلاحی بیان کرد: درخواست کردم مراسم جلوه سوگ را بر مبنای شناخت امام حسین(ع)، عاشورا، نهضت عاشورا برگزار کنند. غرفه‌هایی را هم که طراحی کردند برای بصیرت و آگاهی مردم از عاشورا باشد.

وی گفت: درست شناختن امام حسین(ع) امروز وظیفه اصلی ماست. به همین دلیل در میدان امام حسین (ع) باید سخنرانی بر مداحی غلبه کند. البته سخنرانی‌ها هم باید موجز و کوتاه باشند.

صلاحی از شهردار قبلی منطقه ۱۲ به پاس تلاش و همکاری‌هایش در میدان امام حسین(ع) تشکر کرد و در ادامه از شهردار جدید منطقه درخواست کرد تا برنامه جلوه سوگ را ادامه دهند.

صلاحی همچنین از پیاده‌روی روز اربعین خبر داد و گفت: برای روز اربعین و کسانی که از پیاده‌روی اربعین کربلا جا مانده‌اند، برنامه پیاده‌روی از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار می‌شود.

صلاحی در پایان از حاضران و تمام کسانی که برای برنامه جلوه سوگ زحمت می‌کشند تشکر کرد.

در این مراسم از پوستر مسابقه بزرگ کتابخوانی عاشورایی «۷۲ سخن عاشورایی» از بیانات مقام معظم رهبری رونمایی شد.
عاشورا میدان صلاحی فرهنگی عزاداری ادامه فرهنگ کسانی منطقه برگزار مراسم شهردار برنامه‌های همچنین رزمندگان پیاده‌روی افزود درخواست برنامه اربعین شهادت آگاهی عاشورایی امروز جامعه ناصری‌پور محمود عنوان ابتدا تسلیت بصیرت می‌کند تبریک