برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - علی مطهری در پاسخ به تذکری در مورد عملکرد دولت در معرفی وزیر علوم توضیح داد و گفت: در اینجا تخلف انجام شده است و ما به رئیس جمهور اعلام می‌کنیم که زودتر وزیر علوم را معرفی کند.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين، عبدالحميدخدري نماينده مردم گناوه و ديلم در تذكري خطاب به هيئت رئيسه مجلس گفت:من عقيده دارم كه دوستان هيئت رئيسه سوگند ماده 18 آيين نامه را نقض كرده و بايدكفاره نقض سوگند را بپردازند.

او ادامه داد: هر چند اينتذكر دچار فرسايش زباني شده است اما دقت كنيد كه همكاران عزيزم مانند آقاي حاجي درجريان جلسات بررسي صلاحيت وزرا تذكر دادند كه دولت موظف است تمام هيئت وزيران را به مجلس معرفي كند. در پاسخ به اين نقض آيين نامه، آقاي لاريجانيبه تبصره 2 ماده 236 استناد كردند كه چنانچه مجلس به يك وزير يا چند وزير راياعتماد نداد يا وزارتخانه اي به هر دليل وزير نداشته باشد، رئيس جمهور مي‎تواندوزير را معرفي نكند. اما بايد بدانيم كه اين استناد باطل است چون در قانون آمدهاست كه رئيس جمهور موظف است حداكثر در سه ماه فرد يا افرادي را معرفي كند. عزيزانلازمه اين موضوع آن است كه رئيس جمهور فردي را معرفي كرده باشد و آن فرد دچارمشكلي شده باشد.

در اين ميان مطهري صحبتهاي خدري را قطع كرد و در پاسخ به اين تذكر توضيح داد: مطلب شما روشن استبگذاريد توضيح بدهم. حرف شما در قسمت آخر درست است يعني زماني كه اين مشكل در موردوزير علوم پيدا شد، دولت و رئيس جمهور در عمل انجام شده واقع شد و نتوانست نام وزيرعلوم را در ليستشان بياورند. اما در قانون اساسي آمده است كه رئيس جمهور موظف است ظرف دو هفتهكابينه خود را معرفي كند.

مطهري تأكيد كرد: بنابراينرئيس جمهور مي‌توانستند در اين دو هفته وزير علوم را هم معرفي كنند؛ اما خب بهتعطيلات مجلس برخورد كردند. اين فرصت سه ماه براي وزير علوم وجود ندارد. سه ماه زمان براي معرفي وزير، مربوط به وزيري است كه يا بوسيله رئيسجمهور عزل شده باشد يا از سوي مجلس بركنار شده باشد،. در ابتداي دولت رئيس جمهور موظف است حداكثر دو هفته بعد از مراسم تحليفهمه وزرا را معرفي كند. در اينجا تخلف انجام شده است و ما به رئيس جمهور اعلاممي‌كنيم كه زودتر وزير علوم را معرفي كند.

27217

 

معرفي جمهور قانون حداكثر مطهري توضيح كردند رئيسه سوگند استناد زودتر