برگزیده ها
میزگرد ایرنا/ ظرفیت های مغفول بخش تعاون

مازندمجلس: تبریز - ایرنا - بخش تعاون از بنیان های اصلی اقتصاد ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که ظرفیت های آن در کشور به طور عام و در آذربایجان شرقی به طور خاص مغفول مانده است.

مازندمجلس: بنا بر اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی، مقرر شده است بخش تعاون سهم 30 درصدی از اقتصاد کشور را داشته باشد، در حالی که بنا به اذعان مسئولان و کارشناسان، این سهم در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت از هفت درصد فراتر نمی رود.
البته گفته می شود عدم باور دولت های نهم و دهم به بخش تعاون و کنار گذاشتن این بخش خلاق و مولد از سیاستگذاری های کلان اقتصادی، موجب شده است که سهم تعاون از 12 درصد در اوایل دهه 1380 به عدد یک رقمی امروزی برسد.
با این نگاه، ایرنا مرکز تبریز میزبان میزگردی با حضور مسئولان نهادهای حاکمیتی، اتاق تعاون و نمایندگان تعاونی های فعال آذربایجان شرقی بود تا چرایی رکود نسبی حاکم بر این بخش و راهکارهای برون رفت از آن واکاوی شود.

** تعاونی ها بسترساز رفع فقر و توزیع عادلانه ثروت
معاون امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، تعاون را یکی از اصول سه گانه اقتصاد مندرج در قانون اساسی و از تاکیدات آموزه های دینی اعلام کرد و گفت: این موضوع در تدوین قانون اساسی با نظر آیت الله بهشتی در اصل 43 قانون اساسی گنجانده شد.
منصور نیکخو با بیان اینکه کشور فقط در سایه تعامل و تعاون پیشرفت می کند و حتی در زمان جنگ هم مشارکت مردم در دفاع از کشور، شکل عینی تعاون بود، افزود: از این رو سهم تعاون در اقتصاد کشور در برنامه پنج ساله حدود 30 درصد تعیین شده است.
وی ادامه داد: از اول انقلاب هم توزیع کالاهای اساسی مردم در قالب شرکت های تعاونی بود و هم اکنون هم توزیع کالاهای اساسی بصورت تعاونی یک شبکه زنجیره ای وسیع در سطح کشور فعال است.
نیکخو تعاونی ها را بهترین بستر برای از بین بردن فقر و توزیع عادلانه ثروت درقالب اتحادیه های کارگری و کارمندی امکان پذیر دانست و گفت: ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 به دنبال برآورد سهم واقعی بخش تعاون روی داد.
وی با بیان اینکه در سال 1388 که سیاست های کلی نظام ابلاغ شد، سهم تعاون در اقتصاد بین پنج تا هفت درصد متغیر بود، اظهار کرد: به رغم تاکید قانون متاسفانه بخش تعاون مغفول مانده و حمایت عملی از این بخش در ادوار گذشته نشده است.
نیکخو، تشکیل بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت تعاون، اولویت تشکل های تعاونی جهت واگذاری امور و پرداخت تسهیلات به بخش تعاون را از مزایای این بخش در راستای سیاست های اصل 44 اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 40 تا 45 درصد جمعیت کشور عضو تعاونی هستند و حمایت از بخش تعاون حمایت از عامه مردم است .
وی در تشریح محدودیت های بخش تعاون نیز اظهار کرد: به رغم تصویب قانون مبنی بر برخورداری از 20 درصد تخفیف حق بیمه شرکت های تعاونی نسبت به شرکت های خصوصی هنوز این امر محقق نشده است.
نیکخو، اعمال تخفیف مالیاتی 25 درصدی به شرکت های تعاونی که البته محقق نشده است، تشکیل بانک توسعه تعاون با سرمایه دولتی و تشکیل صندوق ضمانت شرکت تعاونی جهت ضمانت امور تعاونی در مقابل سیستم بانکی را از مزایای بخش تعاونی برشمرد.
رئیس اتاق تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز اتاق تعاون را اتاق فکری برای مجموعه تعاونی ها دانست و گفت: اتاق تعاون مجموعه ای از 18 اتحادیه است که مسایل آموزشی در رابطه با بورس و نحوه اداره شرکت تعاونی به صورت رایگان به اعضا آموزش داده می شود.
حسن سید یعقوبی از برگزاری هر ساله نمایشگاهی در استان جهت شناسایی تعاونی ها به اتحادیه خبر داد و افزود: بخش تعاون امتحان خود را در برهه های مختلف نشان داده است.
وی با بیان اینکه مسیر 40 ساله تعاونی همیشه با کش و قوس مواجه بوده و ما به حداقل ها قانع شده ایم، خاطرنشان کرد: دولت قبل در ادغام وزارت تعاون با وزارت کار باعث شد که بخش تعاون در انزوا قرار بگیرد که مشکلات زیادی به این بخش تحمیل و گردش کار پایین آمد.
سیدیعقوبی با بیان اینکه زمانی مردم در مقابل فروشگاه های تعاونی مصرف که از تولید به مصرف بود، صف می بستند، گفت: اما با وضعیت پیش آمده دیگر آن رونق وجود ندارد و نقش بخش تعاون در اقتصاد کنونی چهار درصد است.
عضو تعاونی کارآفرینان دفاتر پیشخوان دولت استان نیز در مورد علل ناموفق بودن تعاونی ها، نبود آموزش مناسب به اعضا و هیات مدیره را عامل اصلی دانست و گفت: وزارت تعاون هنوز هم درگیر اختلافات مالی گذشته شرکت های تعاونی است.
علی ستاری اظهار کرد: از سال 1360 با ایجاد وزارت تعاون عهده دار شرکت های تعاونی کارگری بودیم و با تلی از پرونده هایی مواجه بودیم که همه مشکل مالی داشتند.
وی نبود نظارت بر عملکرد تعاونی ها را مشکل دیگر این بخش ذکرکرد و با بیان اینکه اگر ارایه تسهیلات درست هدایت می شدند الان خیلی موفق بودیم، افزود:در آن زمان پول های کلانی به تعاونی ها تزریق شد اما غافل از اینکه هیچ کدام در جای خود هزینه نشد بلکه در بخش مسکن و زمین سرمایه گذاری شدند.
ستاری خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات اعطایی درست هدایت می شدند دستاورد خوبی داشتیم، سالیان متمادی پول توزیع شد اما درست مصرف نشد.
رئیس هیات مدیره تعاونی کارآفرینان دفاتر پیشخوان دولت با بیان اینکه، دفاتر پیشخوان یک تعاونی نوپا است که با 296 دفتر فعال در استان، 120 دفتر عضو تعاونی هستند، گفت: حوزه پیشخوان یکی از باثبات ترین حوزه ها است.
اسماعیل نوروززاده با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه برون سپاری کلیه امور دولتی به دفاتر پیشخوان تاکید شده است،افزود: اما سهم بخش تعاون در این باره نادیده گرفته شده و شرکت پست جای آن را گرفته است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مصرف کارکنان دولت در آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه تعاونی ها با کمترین امکانات بیشترین خدمات را ارایه می دهند،گفت: حدود 56 تعاونی با جمعیت 62 هزار نفری عضو اتحادیه هستند.
علی رحیمی بزرگ ترین دغدغه تعاونی ها را مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد و افزود: اگر ارزش افزوده قانون است اجرایش همگانی باشد و تنها به بخش تعاونی فشار وارد نشود، تعاونی ها نیاز به حمایت مسئولان دارد .
وی تعاونی ها را درحل بسیاری از مشکلات مردم از جمله در تهیه جهیزیه، اقساط بلند مدت فروش کالا و توزیع سبد کالای حمایتی ، یاری گر مردم دانست و خواستار احیای جایگاه آن شد.
عضو هیات مدیره اتاق تعاون آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه تعاونی ها می توانند با سرمایه اندک اعضا سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی های بزرگی انجام دهند، گفت: خوشبختانه در تعاونی ها اقدامات زیادی انجام شده و تنوع بخش تعاونی در سال های اخیر افزایش یافته است.
محمد پورشکوهی، دانش کافی و سابقه بالا را در انتخاب هیات مدیره و بازرسان تعاونی شرط اساسی دانست و تاکید کرد: در کمیسیون ماده پنج رسیدگی به احراز صلاحیت اعضا اعمال شود.
پورشکوهی خاطرنشان کرد: هیات نظارت بر انتخابات تعاونی ها همچنین بر صلاحیت کاندیداهای هیات مدیره رسیدگی کنند.
وی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی را بزرگ ترین مشکل شرکت های تعاونی ذکر کرد و گفت: در بررسی دفاتر تعاونی بهترین حسابرسان را به خدمت می گیریم ولی اداره کل مالیات و دارایی به دفاتر ما ایراد می گیرد.
عضو هیات مدیره اتاق تعاون استان نداشتن اطلاع کافی از بخشنامه ها را باعث از دست رفتن حق و حقوق تعاونی ها اعلام کرد.

** بخش تعاون بازوی تحقق اقتصاد مقاومتی
معاون امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، تحقق اقتصاد مقاومتی را بدون در نظر گرفتن نقش تعاونی ها میسر ندانست و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی ایران، تنها گرینه ای که در اقتصاد مقاومتی جواب می دهد، بخش تعاون است.
نیکخو خاطرنشان کرد: در شرکت های تعاونی با توجه به کثرت اعضا در مواقع ضرر و زیان، فشار اقتصادی بین افراد تقسیم شده و اعضا فشار کمتری را متحمل می شوند که این یکی از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی است.
نیکخو با تاکید بر سهم عامه مردم در اقتصاد مقاومتی گفت: اگر آموزش، اختصاص بودجه ثابت و ابزارهای نظارتی در بخش تعاون به دقت اعمال شود، اقتصاد مقاومتی در قالب تشکل های تعاونی به هدف اش نایل می شود.
وی فلسفه تشکیل تعاونی ها را عضویت عامه مردم و جلوگیری از تمرکز ثروت در دست افراد خاص ذکر و اضافه کرد: با تشکیل شرکت های تعاونی سهامی عام و حضور در بورس می توانیم ایجادشغل کرده و به رفاه برسیم.
رئیس اتاق تعاون استان نیز با بیان اینکه چون نفت و گاز داریم، اقتصاد مقاومتی برای ما زیاد ملموس نیست، گفت: برداشت از اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون به خوبی تبیین نشده است و باید در عمل اقتصاد مقاومتی را در صرفه جویی هزینه ها نشان دهیم.
سیدیعقوبی، سرمایه تعاونی ها را سرمایه اندک تک تک اعضا ذکر کرد که کوچک ترین اشتباه منجر به نابودی سرمایه می شود، افزود: نقش تعاون در اقتصاد مقاومتی را امتحان نکرده اند، همین که تعاونی ها 30 سال دوام آورده اند، شق القمر است.
وی با بیان اینکه یکی از اصول تحقق اقتصاد مقاومتی صرفه جویی در هزینه هاست، گفت: بخش تعاون چون در عرصه های مختلف موفق شده است اگر میدان داده شود در اقتصاد مقاومتی هم می تواند موفق شود.
رئیس هیات مدیره تعاونی کارآفرینان دفاتر پیشخوان استان با بیان اینکه با توجه به اینکه یکی از شاخص های تحقق اقتصاد مقاومتی افزایش بهره وری است، افزود: تعاونی ها هم در افزایش بهره وری نقش مهمی دارند، پس می توانند در اقتصاد مقاومتی هم موفق شوند.
اسماعیل نوروززاده، افزایش بهره وری را مستلزم نظارت حاکمیت و واگذاری تمام امور اقتصادی به بخش خصوصی و تعاون اعلام کرد.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مصرف کارکنان دولت آذربایجان شرقی نیز گفت: با توجه به عضویت 70 درصدی مردم استان در تعاونی ها، اگر تعاونی ها را در اقتصاد مقاومتی دخیل بداریم در واقع 70 درصد مسایل اقتصاد مقاومتی محقق شده است.
عضو هیات مدیره اتاق تعاون استان افزود: اگر برون سپاری ها درست انجام شود و نظارت ها دقیق شود، منجر به افزایش بهره وری می شود و مردم هم تشویق به خرید لوازم داخلی می شوند که این امر زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم می کند.
محمد پورشکوهی گفت: با توجه به اینکه بخش تعاون در فقر زدایی، تولید ثروت و در زمینه مصرف تولیدات داخلی نقش موثری دارد، بنابراین یکی از شاخص های تحقق اقتصاد مقاومتی همین بخش است که نیازمند حمایت همه جانبه است.

** سهم و جایگاه تعاونی ها در اقتصاد
معاون امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بخش تعاون در استان همیشه حرفی برای گفتن دارد، تشکیل تعاونی آب بران، تعاونی بهداشت و درمان برای اولین باردر استان را بهترین الگو جهت ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان ذکر کرد.
نیکخو، جایگاه اجتماعی تعاونی ها را به مراتب قوی تر از جایگاه سایر بخش ها دانست و افزود: در حال حاضر جهت نظارت بر بخش تعاون ' کمیته تعاونی های مشکل دار' ایجاد شده و به سایر استان ها جهت الگوبرداری تسری یافته است.
نیکخو خاطرنشان کرد: تشکیل تعاونی های فراگیر با عضویت سه دهک پائین جامعه ، تشکیل شرکت های سهامی عام و شرکت های تعاونی توسعه عمران شهری گامی در جهت برجسته کردن نقش تعاونی در اقتصاد است.
هماهنگی و تنظیم: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518

اقتصاد

تعاون

ظرفیت ها

میزگرد ایرنا

تعاونی تعاون اقتصاد مقاومتی اینکه استان افزود تشکیل مدیره نیکخو قانون آذربایجان دفاتر سرمایه اساسی پیشخوان توزیع اتحادیه دانست خاطرنشان افزایش نظارت حمایت اداره اجتماعی اعلام توسعه اقتصادی وزارت جایگاه تاکید مالیات درصدی افزوده بودیم اعمال اظهار هزینه مسئولان آموزش کارآفرینان بهترین عضویت سیاست پورشکوهی ضمانت ایجاد ایرنا هدایت افراد ارایه گذاری زمینه عملکرد داخلی مدیرعامل اشتغال توانند صلاحیت یافته رسیدگی لوازم سهامی نوروززاده سپاری گرفته کارکنان اسماعیل مقابل صندوق گذشته واگذاری پرداخت مزایای تسهیلات ابلاغ کارگری مغفول ظرفیت البته عادلانه کالاهای برنامه جمعیت تخفیف مشکلات مواجه زیادی سیدیعقوبی وضعیت تولید همیشه مختلف دولتی خصوصی میزگرد مجموعه امتحان مسایل ستاری