برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- در موزه دوران اسلامی تک برگی از نسخه لیلی و مجنون به نمایش گذاشته شده که تصویر به مکتب رفتن لیلی و مجنون را نشان می‌دهد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، این تصویر مربوط به بخش‌های آغازین داستان لیلی و مجنون از کتاب خمسۀ نظامی یا پنج گنج سروده سخن سرای بزرگ پارسی گوی ایران، حکیم نظامی گنجوی در سده ششم هجری قمری است.
متن میانی و اصلی این نقاشی مکتب‌خانه یا مجلس‌ تعلیم و مباحثه را در فضایی ایوان دار نمایش داده که عده‌ای کودک در دو گروه جداگانه بر زمینه‌ای سبز رنگ و با لباس‌های رنگارنگ مشغول آموختن و تعلیم گرفتن از استادان هستند.
چشم انداز بیرون با درختان و گل‌های رنگارنگ بر زمینه طلایی رنگ پوشیده شده است. در حجره‌ای که در کنار تصویر دیده می‌شود، استاد و شاگردی مشغول بحث و گفتگو هستند. بر مناره، احتمالاً موذنی در حال گفتن اذان دیده می‌شود. از ویژگی‌های این نقاشی علاوه بر زاویه نگرش از بالا، نشان دادن نوع لباس در دوره تیموری است. 
بر بالای تصویر ابیاتی به خط نستعلیق نوشته شده که عبارت است از:
"هر کودک از امید و از بیم
مشغول شده به درس و تعلیم
با آن پسران خرد پیوند
هم لوح نشسته دختری چند
هر یک ز. قبیله‌ای و جایی
جمع آمده در ادب سرایی"

نگارگری فوق در مکتب شیراز ترسیم شده و مربوط به دوره تیموری است؛ که از ویژگی‌ها آن می‌توان به ترکیب بندی نظام مند، به کار گیری درست رنگ ها، نشان دادن اشخاص و وقایع مهم در متن است. این سبک مشخص در سدۀ نهم شکل گرفت و تا اواخر سدۀ دهم هجری قمری به تحول آرام، ولی مستمر خود ادامه داد.
مجموعه آثار نگارگری موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران شامل مجموعه‌های بی نظیری از نگاره‌های مکاتب مختلف نقاشی ایرانی است. این نقاشی چشم نواز به شماره موزه 4210 در تالار تیموری موزه دوران اسلامی به نمایش درآمده است.
همچنین نسخۀ خطی خمسۀ نظامی به شمارۀ 4363 درموزه دوران اسلامی، موزۀ ملی ایران نگهداری می‌شود. این نسخه خطی ارزشمند در سال 1388 خورشیدی به پیشنهاد جمهورى اسلامى ایران به شمارۀ ١٠٠٩ در فهرست «حافظۀ جهانی» به ثبت رسیده است.
گفتنی است علاقه مندان می‌توانند علاوه بر این شاهکار هنری از نزدیک سایر آثار فاخر این سرزمین را در موزه ملی ایران همه روزه از ساعت ۹ تا 18 بازدید کنند. 
نقاشی دوران نمایش تیموری نظامی اسلامی تصویر نگارگری شمارۀ رنگارنگ مجنون مربوط تعلیم مشغول علاوه