برگزیده ها

مازندمجلس: انتخابات پارلمانی آلمان روز یکشنبه با تمدید دوره صدراعظمی «آنگلا مرکل» و جهش تاریخی آرای راست‌افراطی‌ها به پایان رسید.

مازندمجلس: ائتلاف احزاب دمکرات مسیحی مرکل و اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن در این انتخابات موفق به کسب 33 درصد آرا شدند.
حزب سوسیال دمکرات با کسب 20.5 درصد آرا در رتبه بعدی قرار گرفت و حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان یا «ای‌اف‌دی/ AfD» برای نخستین بار با کسب 12.6 درصد آرا راهی پارلمان آلمان شد.
حزب دمکرات آزاد آلمان هم با کسب 10.7 درصد آرا در رتبه بعدی قرار گرفت و به پارلمان بازگشت. این حزب از سال‌های 2009 تا 2013 با حزب مرکل ائتلاف کرده بود اما در انتخابات چهار سال گذشته همه کرسی‌های خود را از دست داد.
حزب چپ آلمان در انتخابات روز یکشنبه 9.2 درصد آرا را به خود اختصاص داد و حزب چپگرای سبز هم 8.9 درصد آرا را به دست آورد.
همه احزابی که موفق به راهیابی به پارلمان شدند، احتمال ائتلاف با راست افراطی‌ها را رد می‌کنند.
مردم آلمان روز یکشنبه برای انتخابات نمایندگان خود در پارلمان این کشور (بودندستاگ) پای صندوق‌های رای رفتند.
بر اساس این گزارش رای‌دهندگان در 299 منطقه یا حوزه انتخاباتی در سراسر آلمان دو برگ رای به صندوق انداختند: با یک رای نماینده مورد نظر خود برای آن منطقه را انتخاب کردند و با برگ رای دیگر به حزب مورد نظرشان رای دادند.
احزابی که در سراسر آلمان کمتر از 5 درصد آرا (یا کمتر از 3 کرسی از سهمیه مناطق) را به دست آورند حذف می شوند و سهم احزاب دیگر متناسب با آن افزایش می‌یابد.
مجلس آلمان دست‌کم 598 کرسی دارد که 299 نماینده بطور مستقیم با رای مردم و 299 نماینده هم پس از مشخص شدن سهمیه احزاب انتخاب می شوند.
دولت کنونی آلمان از سال 2013 قدرت را در اختیار دارد که با ائتلاف احزاب دمکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دمکرات موسوم به ائتلاف بزرگ به صدراعظمی آنگلا مرکل شکل گرفته است.
آلمان دمکرات انتخابات ائتلاف پارلمان مسیحی سوسیال احزاب نماینده سهمیه سراسر احزابی گزارش یکشنبه منطقه