برگزیده ها

مازندمجلس: دستیار ویژه و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به نابسامانی امنیتی در منطقه خاورمیانه گفت: در این شرایط ، حاکمیت رهبری با تدبیر وخردمند، انسجام درونی بین قوا و مردم و عقلانیت مهمترین شاخصه نظام اسلامی در جهان است.

مازندمجلس: سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی روز دوشنبه در یادواره 50 شهید دانشگاه خوارزمی و شهید مدافع حججی که در دانشکده ادبیات این دانشگاه واقع در کرج برگزار شد، ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به اساتید و کارکنان دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: اکنون ایران اسلامی از لحاظ سیاست خارجی وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته دارد.
وی گفت: امروز از لحاظ داخلی انسجام خوبی بین ملت و سران قوا تحت امر رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری وجود دارد.
رحیم صفوی اظهار داشت: رهبری ایران اسلامی دارای ویژگی های خاص مانند عقلانیت، خردمندی، مهربانی، دلسوزی، بسیار پاک و با تقوا بوده و دنیا را به خوبی می شناسد و از این جهت کشورما با دیگر کشورها متفاوت است.
وی افزود: اکنون آمریکا با همراهی سعودی ها به دنبال فتنه در منطقه است تا سلاح های خود را به فروش برساند و با پول مسلمانان خود مسلمانان را بکشد. 
وی اظهار داشت: تاکنون بیش از 300 هزار نفر در سوریه کشته شده اند و 9 میلیون نفر از سوریه، عراق و یمن آواره شده اند.
دستیار ویژه و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنانش به موضوع الگوی مدیریت بحران و مسائل مرتبط با هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: در جنگ ها سه سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی وجود دارد که در سطح راهبردی سران سیاسی، مسئولان قوای سه گانه و فرماندهان عالی یک کشور راهبرد دشمن را بررسی کرده و راهبردی برای جلوگیری از شکست ترسیم می کنند. رحیم صفوی با بیان اینکه سطح راهبردی شامل مسایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی است، ادامه داد: در ابتدای جنگ تحمیلی ، رئیس جمهور وقت (بنی صدر) فرمانده کل قوا بود که مشکلات زیادی داشت.
وی گفت: از سال 1360 خودمان را پیدا کردیم و در این سال راهبرد دشمن و خاندان منطقه ای و بین المللی آن که حامیان زیادی در منطقه و فرامنطقه داشت در سطح قدرت ملی عراق بررسی شد. 
مشاور فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: درجبهه مقابل ما یعنی عراق در ابتدای جنگ 35 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و در طول جنگ 85 تا 90 میلیارد دلار یا کمک بلاعوض یا وام از کشورهای دیگر گرفت و در طول جنگ حدود 65 میلیارد دلار هزینه جنگ عراق علیه ایران شد.
وی بیان کرد: صدام 57 درصد درآمد ملی کشور خود را صرف جنگ کرد.
وی با اشاره به اینکه در طول جنگ عراق از جمعیت 16 میلیونی خود 2 میلیون نفر را به اجبار وارد جنگ کرد ، گفت: در اهداف سیاسی دشمن حداقل هدفش لغو قرارداد الجزایر و تصرف دو طرف اروند رود بود و حداکثر آن این بود که نظام نوپای ایران را ساقط کند.
وی بیان داشت: در آن زمان امام بزرگوار با مدیریت مناسب خود هم آمریکایی ها و هم شوروی را مدیریت می کرد و به این نتیجه رسید بنی صدر را عزل کند.
رحیم صفوی بیان کرد: با حذف بنی صدر یک وحدت سیاسی در راس نظام ایجاد شد و در جبهه ها هم پس از شکستن حصر آبادان در 5 مهرماه 1360 وحدتی بین سپاه و ارتش به وجود آمد.
وی افزود: در بعد نظامی و سطح عملیاتی که فرماندهان عالی نیروهای مسلح هستند از 5 مهرماه 1360 به بعد 12 طرح عملیاتی را آماده کردیم که آزادسازی بستان و فتح المبین از جمله آن ها بود تا دشمن را از کشور خارج کنیم و از این تاریخ تا خرداد 1361 یعنی درمدت 9 ماه 4 عملیات گسترده شامل شکستن حصر آبادان، آزادسازی بستان، فتح المبین و آزادسازی خرمشهر انجام شد که 8 هزار کیلومتر مربع از سرزمین مان آزاد کردیم و به مرزهای بین المللی رسیدیم.
این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: از خرداد ماه سال 61 به بعد با اجازه امام عملیات های بعدی برای گرفتن حقوق ملت ایران و آوردن دشمن پای میز مذاکره و تنبیه متجاوز صورت گرفت.
وی گفت: در سطح عملیاتی نیز تیپ های ارتش و سپاه در عرصه زمینی ، دریایی و هوایی از یک جنگ کلاسیک به جنگ تاکتیکی رسیدند یعنی سینه به سینه کمتر می جنگیدیم و به پشت سر دشمن می رفتیم که از طریق این شیوه غنائم زیادی به دست آوردیم .
وی افزود: در آن زمان بیش از 2.5 میلیون نفر بسیجی عازم جبهه ها شدند و توسعه سازمان رزم دادیم.
رحیم صفوی به شرایط زمان کنونی اشاره کرد و ادامه داد: در زمان جنگ 8 ساله راهبرد دشمن را شناختیم و اکنون باید بدانیم راهبردهای سیاسی اقتصادی و فرهنگی دشمن چیست و متناسب با آن راهبرد خود را تعیین کنیم؛ اکنون حداقل روسیه در جریان سوریه با ماست و از زمان جنگ 8 ساله وضعیت بهتری داریم .
وی گفت: آن زمان هزینه اقتصادی جنگ زیاد بود به طوریکه هم باید ملت را اداره می کردیم و آذوقه مردم را به صورت کوپنی تامین می کردیم در شرایطی که تولید نفت ما بسیار کاهش یافت و قیمت آن هم به حد زیادی کاهش یافت و نتیجه آن این شد که سال 65 کل درآمد ارزی کشورمان 7 میلیارد دلار شد که باید با آن هم مردم و هم جنگ را اداره می کردیم.
رحیم صفوی بیان کرد : امروز بخشی ازر بودجه کشور صرف حقوق ، پرداخت یارانه و پروژه های عمرانی می شود در حالیکه در زمان جنگ تحمیلی هزینه های توسعه ای بسیار پایینی داشتیم و در آن زمان اداره جنگ بسیار سخت بود.
وی گفت: ما دارای کشوری بزرگ هستیم که به اندازه 30 کشور اروپایی است و دارای تنوع اقلیمی خوب و معادن غنی و ذخایر نفتی و گازی عظیم است .
وی گفت: اگر بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه مشکلات اقتصادی و اشتغال را حل کنیم و سالانه حداقل یک میلیون شغل همراه با تولید ایجاد شود شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیار بهتری نسبت به زمان جنگ تحمیلی خواهیم داشت.

سیاسی بسیار رهبری کردیم اقتصادی میلیارد راهبردی عملیاتی زیادی راهبرد میلیون اظهار اکنون فرمانده هزینه تحمیلی دانشگاه ادامه توسعه بهتری مدیریت افزود دارای اداره حداقل منطقه سوریه آزادسازی اشاره تولید درآمد آبادان مهرماه بستان خرداد عملیات المبین نتیجه ایجاد شکستن شرایط اینکه اسلامی وضعیت امروز خوارزمی خردمندانه سیاست خارجی انسجام مسلمانان پرداخت نظامی ابتدای مشکلات فرهنگی سردار تاکتیکی فرماندهان بررسی المللی