برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- رئیس انجمن فیزیک پزشکی ایران با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد بیمارانی که به بخش‌های رادیوتراپی مراجعه می‌کنند در یکی از مراحل درمان نیاز به براکی‌تراپی دارند، گفت: این روش کم عارضه است.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،سید ربیع مهدوی در اولین سمینار تازه‌های فیزیک براکی‌تراپی که صبح سه شنبه در بیمارستان بوعلی برگزار شد، اظهار داشت: براکی‌تراپی یکی از روش‌های مرسوم و روتین درمان سرطان محسوب می‌شود و حدود ۱۰ درصد بیمارانی که به بخش‌های رادیوتراپی مراجعه می‌کنند در یکی از مراحل درمان نیاز به براکی‌تراپی دارند.

وی افزود: براکی‌تراپی امروزه با روش‌های مختلف انجام می‌گیرد و در واقع تکنیکی بوده که از طریق آن سورس یا منبع رادیواکتیو داخل تومور وارد شده و درمان محدود به خود تومور است. بنابراین عارضه در بافت نرمال تومور به حداقل می‌رسد.

رئیس انجمن فیزیک پزشکی ایران، اضافه کرد: روش براکی‌تراپی در ایران و اکثر کشورهای دنیا انجام می‌شود ولی متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها مشکلات زیادی در تهیه منبع رادیواکتیو وجود داشت ولی با بهبود وضعیت تحریم مسیر ورود ماده رادیواکتیو براکی‌تراپی کاهش یافت و دسترسی کمی آسان‌تر شد.

مهدوی با اشاره به اینکه در براکی‌تراپی از روش‌ها و منبع‌های مختلف رادیواکتیو استفاده می‌شود، گفت: ولی در همه این موارد تلاش شده که بهترین اقدامات درمانی و بهترین نتیجه حاصل شود.

وی با اشاره به برگزاری سمینار تازه‌های براکی‌تراپی، گفت: این سمینار از امروز به مدت ۳ روز با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار شده و دیدگاه‌های فیزیک براکی‌تراپی، طراحی درمان در براکی‌تراپی و انجام کانتورینگ با کمک اساتید داخلی و خارجی در آن مطرح می‌شود.

رئیس انجمن فیزیک پزشکی ایران با بیان اینکه براکی‌تراپی یک درمان تقویتی محسوب می‌شود، گفت: این روش تکمیل‌کننده درمان بوده البته گاهی نیز به تنهایی برای درمان استفاده می‌شود.

مهدوی خاطرنشان کرد: حمایت از درمان سرطان در کشور ما بسیار حائز اهمیت است و باید توجه داشت که در حوزه رادیوتراپی به شدت وابسته به تجهیزات و تکنولوژی هستیم و باید مسیر ورود این تجهیزات و تکنولوژی تسهیل شود البته نباید از تأمین نیروی انسانی نیز غافل ماند چرا که کار با تجهیزات پیچیده بوده و اگر به درستی با آن کار نشود خطرساز خواهد بود.

وی گفت: همزمان با ورود تکنولوژی باید به تأمین نیروی انسانی و آموزش آنها توجه لازم را داشت.

 

براکی‌تراپی درمان رادیواکتیو فیزیک تکنولوژی تجهیزات تومور سمینار سرطان مهدوی داخلی اساتید بهترین خارجی البته نیروی استفاده انسانی تأمین اینکه رادیوتراپی محسوب روش‌های برگزار مختلف حمایت اشاره پزشکی انجمن تازه‌های