برگزیده ها

مازندمجلس: معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا دنیا را به مسابقه سلاح های هسته ای دعوت می کند، گفت: دنیا بیش از این پایبند نبودن کشورهای هسته‌ای به تعهدات خود را تحمل نخواهد کرد.

مازندمجلس: عباس عراقچی در نشست عالی‌ مجمع عمومی سازمان ملل برای بزرگداشت روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای با انتقاد از پای بند نبودن کشورهای هسته‌ای به تعهداتشان برای امحای کامل این سلاحها افزود: در گذشته برخی اقدامات برای جلوگیری از مسابقه سلاح های هسته ای آغاز شده بود اما عملکرد اخیر آمریکا برای تضمین اینکه زرادخانه سلاح های هسته ایش قوی تر از دیگران باشد، دعوتی آشکار به آغاز دور جدیدی از مسابقه سلاح های هسته ای است.وی از برنامه دارندگان سلاح های هسته ای برای مدرن سازی سلاح های هسته ای خود نیز انتقاد و اعلام کرد: این اقدام منجر به آغاز یک دور جدید از مسابقه مدرن سازی سلاح های هسته ای است.
معاون وزیرامورخارجه افزود: این اقدامات نگران کننده است و موجب تشدید وضعیت امنیت بین‌المللی خواهد شد و باید خاتمه پیدا کند .
عراقچی اضافه کرد : تصویب معاهده ممنوعیت سلاح های هسته ای در سال جاری در سازمان ملل نشان داد که کشورهای جهان دیگر این روندها را تحمل نخواهند کرد.
وی با اشاره به حمایت ایران از اهداف کلی این معاهده، گفت: برخلاف برخی کشورها، ایران معتقد است که این معاهده نه تنها پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) را به مخاطره نمی اندازد، بلکه آن را تقویت نیز خواهد کرد.
معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: آنچه که ان پی تی را به مخاطره انداخته نقض ماده ۶ آن از سوی کشورهای هسته ای است که به بهانه های مختلف طی حدود ۵۰ سال گذشته ادامه داشته است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی ان پی تی این بود که هیچکس نباید سلاح هسته ای داشته باشد، بر لزوم جهان شمولی این پیمان و ضرورت ورود رژیم صهیونیستی به آن برای رهایی از خطر سلاح های هسته ای این رژیم تأکید کرد.
عراقچی در پایان برجام را نشانه موفقیت تاریخی دیپلماسی و بخش مهمی از نظام عدم اشاعه دانست و اعلام کرد: ایران طی دو سال گذشته به تعهدات خود پای بند بوده که توسط ۸ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی  تأیید شده است. 
وی با اشاره به  حمایت جامعه جهانی از ادامه اجرای برجام  خواستار پایبندی همه کشورهای ذیربط به تعهدات خود بر اساس برجام شد.
در سال ۱۳۹۲ به پیشنهاد رییس جمهور کشورمان در جنبش غیرمتعهدها ،۲۶ سپتامبر  از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای نام‌گذاری شد و هر سال در چنین روزی نشست عالی رتبه مجمع عمومی برای بزرگداشت آن برگزار می شود. 
همچنین برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی نیز برای افزایش آگاهی افکار عمومی از خطرات عظیم ناشی از وجود سلاح‌های هسته‌ای و پیشبرد هدف خلع سلاح هسته‌ای در سایر سازمانها و کشورها برگزار می شود.
هسته‌ای عراقچی عمومی کشورهای سلاح‌های مسابقه افزود گذشته معاهده برجام امحای بین‌المللی پیمان برگزار مخاطره ادامه تعهدات کشورها کشورمان اقدامات انتقاد بزرگداشت آمریکا اینکه گزارش معاون اعلام اشاره