برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی جزئیات مسائل مطرح شده در نشست غیرعلنی نمایندگان با حضور شمخانی درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را تشریح کرد.

مازندمجلس: بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره جزئیات نشست غیرعلنی صبح امروز نمایندگان با دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: با توجه به تحولاتی که در منطقه اتفاق افتاده و مسائلی که در منطقه می‌گذرد، آقای شمخانی مسائلی را درباره وضعیت داعش و تکفیری‌ها در سوریه و اقدامات خوبی که برای مبارزه با آنها صورت گرفته، مطرح کرد و به نمایندگان گزارش داد.
وی افزود: بحث بعدی، مسئله همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و حواشی آن بود که به آن پرداخت؛ در این موضوع حفظ تمامیت ارضی عراق را مطرح و مورد تأکید قرار داد و اقداماتی را که در سطح منطقه و کشور با رویکرد مذاکره‌ای صورت گرفته و یا باید انجام شود، مطرح کرد.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسئله از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی مورد تأکید قرار گرفت که با توجه به قانون اساسی عراق و پیمان‌های بین‌المللی که وجود دارد، تمامیت ارضی عراق اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که این موضوع را بتوان با گفتگوی سیاسی حل کرد.
نعمتی درباره موضع اعلامی از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر به رسمیت شناختن یا نشناختن نتیجه همه‌پرسی کردستان عراق از سوی ایران تصریح کرد: ما اساساً بحث همه‌پرسی کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ مسائل عراق نیز تابع کنوانسیون‌های بین‌المللی است و خطوط مرزی و حدود آن مشخص است و مسئله مهم این است که اگر هر کسی بخواهد اعلام استقلال کند، باید مطابق با قانون اساسی این کشورها باشد.
وی درباره وضعیت مرزهای غربی کشور در مجاورت با کردستان عراق نیز گفت: کشور عراق موضوع تردد به کردستان عراق از طریق مرزهای هوایی را با حساسیت برخورد می‌کند و موضوع صدور نفت اقلیم کردستان نیز با مشکلاتی مواجه شده، اما در مجموع موضوع باید از طریق دیپلماسی حل شود.
کردستان موضوع شورای همه‌پرسی درباره امنیت مسئله مجلس منطقه رسمیت تأکید تمامیت امروز قانون اساسی مرزهای بین‌المللی اقلیم غیرعلنی گزارش نعمتی نمایندگان سخنگوی جزئیات مسائلی رئیسه گرفته وضعیت شمخانی