برگزیده ها
از جنگی که مقدس شد؛ تعبیر جناحی نباید کرد

مازندمجلس: سیاست > نظامی - ۲۸ سال است که از پایان جنگ می‎گذرد؛ جنگی با ۲۱۸ هزار شهید جان برکف که حتی یک وجب از خاک کشور را به دست دشمن ندادند. نام این اقتدار شد «دفاع مقدس» و گرامی‌داشتش را «هفته دفاع مقدس» نامیدند.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، 31شهریور 59  تنها یک تاریخ نیست؛ بلکه یک تولد و یک بلوغ است آن هم از نوعنظامی. تازه دو سال بود انقلاب اسلامی پیروز شده بود و آن طور که سیاسیون و فرماندهاننظامی می گویند تسویه برخی نیروهای ارتش، یک خلا را در سیستم نظامی کشور به وجود آورده بود.رژیم بعثی عراق می خواست از این فرصت پیش آمده استفاده کند و مرزهایش را به پشت مرزهای ایرانبرساند؛ برای رسیدن به همین نیت جنگی تمام عیار را رقم زد و آن را تا 8 سال ادامهداد و زمانی حاضر به صلح شد که نیروهای ایران تا یک قدمی  پایتخت عراق رسیده بودند.

سالگردی متفاوت

در 28 سال گذشته شاید هیچ‎گاه شرایطکشور مانند امسال ویژه نبود؛ از یک طرف گروهکی تروریستی به نام داعش درستپشت مرزهای ما را به ناامن ترین منطقه دنیا تبدیل کرده است و برای اینکه این آتشرا به ایران هم بکشاند از هیچ تلاشی فروگذار نمی‎کند و حتی اسلحه به دست واردخانه ملت شد تا این کشور را هم از زمره کشورهای ناامن معرفی کند. از سوی دیگر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از تریبون سازمان ملل به تهدید ارضی کشور ما پرداخت. مردی که چهره اش با دیپلمات هایدیگر فرق دارد و شاید بتوان گفت در تاریخ سیاسی‌ آمریکا هیچ رئیس جمهوری تا این حد با پرستیژ و شان دیپلماتیک فاصله نداشته است!
البته فقظ چهره و رفتار متفاوت ترامپ نیست کهاو را غیر معمول کرده بلکه تهدیدات و خط و نشان کشیدن او برای دیگر کشورها نیز بانرم جهانی فاصله دارد. او با گذشت قریب بهیک سال از انتخابش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا هر روز یک تهدید جدید برایایران دارد و اخرین آن به مجمع سازمان مللباز می گردد.(اینجا)

البته صحبت های رئیس جمهوری آمریکا بدون پاسخ نماند و بلافاصله سردار صفویدستیار ویژه  و مشاور عالی فرمانده کل قوادر پاسخ به او گفت: ما همچنان با صبوری پاسخ رجزخوانی‌های دشمنان نادانیمثل ترامپ را که می‌خواهد کره را نابود کرده و ایران را به مسائلی که خود به آنمبتلا است، مبتلا کند، خواهیم داد و این مهم با همراهی قوای سه‌گانه، سپاه، ارتش وایستادگی جوانان است که ما را به سربلندی و آزادی می‌رساند.(اینجا)

وحدت سپاه و ارتش

اگرچه در سال های آغازین جنگ تحمیلی اختلافاتی میان نیروهای ارتش و سپاه مطرح بود اما در روزهایمنتهی به هفته دفاع مقدس دیگر خبری از تفرقه و اختلاف نبود؛ چراکه دوبال دفاعی کشور در عملیات‎های مشترک نشان دادند وقتی پای دفاع از مرز و امنیت در میان باشد هر گونه اختلاف کنار گذاشته می شود. وحدتی که در سالهای پس از جنگ نیز قوام بیشتری یافت. نمونه بارز آن را می توان در رزمایش بزرگ "حیدر کرار" در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرینمشاهده کرد، که نیروی هوایی ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در رزمایش امنیتی «محرم» قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) درشمال غرب کشور، همراهی می‎کرد. (اینجا) آن هم درست در زمانی که اقلیم کردستان با برگزاری همه پرسی برای جداشدن از خاک عراق و اعلام استقلال خواست چراغ سبزی به کردهای ایران و ترکیه نشان بدهد.

به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش، رزمایش بزرگ حیدر کرار  گوشه هایی از اقتدار، توانمندی و کارآمدی یگان هایولایت مدار نیروی زمینی ارتش را به منصه ظهور رساند. (اینجا)

سخنگوی ارتش که در هفته دفاع مقدس مهمان خبرآنلاین بود به بازخوانی خاطرات 8 ساله این جنگ و همراهی های سپاه و ارتش پرداخت و یادآور شد: عزیزان ما در مجموعه سپاه قبولدارند آموزش‎های تجهیزاتی و سازماندهی توسطنیروهای آموزش دیده ارتش و اساتید ارتش به آنها داده شد و کمک کردیم تا این نیروی دفاعیما هم تقویت شود. (اینجا)

رئیس اداره دوم ارتش در هنگام شروع جنگ تحمیلی نیز در رابطه با آموزش نیروهای سپاهتوسط ارتش گفت: من بعد از انقلابرئیس اداره دوم شدم. ما یک مرکز آموزش اطلاعات داشتیم که من در آن همه بچه هایآنموقع سپاه را آموزش اطلاعاتی دادم. علاوه بر این من هر روز دو بولتن داشتم. یکبولتن اطلاعاتی و دیگر بولتن حفاظتی. برادران سپاه و مسئولان عالی کشور هر روز ایندو بولتن را دریافت می کردند.(اینجا)

اختلاف بود اما عاملش رفت

اسماعیل کوثری که امروز فرمانده قرارگاه ثاراللهاست روایت دیگری در این رابطه داشت. او معتقد بود بنی صدر عامل اختلاف ارتش و سپاه بود و بعد ازبرکناری اش وحدت ایجاد شد. کوثری به خبرآنلاین گفت: بعد از فرار بنی صدر، یکپارچگی به وجود آمد. چندماه قبل حضرت امام گفت «باید حصر آبادان شکسته شود» اما بنی صدر نتوانست این کار راانجام دهد. بعد از فرار بنی صدر همه نیروها یکی شدند و طراحی کردند و در نهایت 4 عملیاتبزرگ ثامن الائمه (شکسته شدن حصر آبادان)، طریق القدس (آزادسازی بستان و رسیدن به مرزچذابه)، فتح المبین (در شمال خوزستان) و بیت المقدس (آزادسازی 5500 کیلومتر مربع شاملخرمشهر و جفیر و جاده اهواز-خرمشهر) با موفقیت انجام شد. البته بعدا مخصوصا عدم موفقیتدر عملیات رمضان باعث شد نظرات تقریبا فرق کند مثلا ارتش می گفت در این منطقه عملیاتشود اما سپاه می گفت در آن منطقه؛ حضرت امام (ره) برای مدیریت این مسئله آقای هاشمیرا منصوب کرد. یعنی حضرت آقا تا عملیات خیبر بودند بعد حضرت امام، آقای هاشمی را نمایندهخودشان کردند که در آن زمان ارتش و سپاه بودند. فدائیان اسلام و ستاد جنگ های نامنظمدیگر وجود نداشتند و داخل سپاه بودند. (اینجا)

جناحی کردن دفاع مقدس

با وجود آنکه نیروهای دلسوز کشور به دنبال وحدت ملی هستند اما برخی نیز تلاشمی کنند تا در هر زمینه ای دست به خودی و غیرخودی کردن اوضاع بزنند در این میان حتیاز جناحی کردن جنگ و دفاع مقدس نیز ابایی ندارند مسئله ای که منصوری آرانی ازنماینذگان عضو ارتش جمهوری اسلامی ایران د ر مجلس نهم نسبت به آن واکنش نشان میدهد و می گوید: اینکه عده ای این موضوع ملی را تبدیل به یک موفقیت جناحی کنند مسئلهای آزار دهنده و کوته بینانه است. (اینجا)

البته گاهی آنقدر آش جناحی شدن مسائل ارزشی در کشور شور می شود که حتی صدای اعتراض وزیر سابقنیز بلند می شود و می گوید این حرف‎ها مزخرف است! سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع گفت: این بحث‌ها را سیاسیون می‌کنند والا احدی از بچه‌ها و فرماندهان سپاه تا زمانیکه جنگ بود هیچگاه نگاه‌شان به پشت جبهه نبود؛ دلیلی نداشت. (اینجا)

البته امروز آنچه مطرح است مقابله با یک دشمن مشترک و دفاع از مرزهای مشترک است و شاید گاهی بحث های حاشیه‎ای به میان می‎آید اما در همان حشیه باقی خواهد ماند و هیچ گاه راه به متن پیدا نمی کند. 

27216 

 

 

اینجا البته نیروهای جناحی اختلاف آمریکا نیروی جمهوری آموزش خبرآنلاین اسلامی مشترک بولتن همراهی فرمانده نبود؛ مرزهای اطلاعاتی زمینی رابطه اداره سیاسیون انقلاب کوثری موفقیت عملیات مسئله آزادسازی شکسته امروز آبادان قرارگاه خواست فاصله تاریخ منطقه پرداخت تبدیل تهدید ترامپ ناامن زمانی اینکه تحمیلی متفاوت سردار رزمایش