برگزیده ها
ماهیت قیام حسینی، اصلاح‌طلبانه بود/ امام حسین(ع) فرهنگ آزادگی را به زیباترین شکل معرفی کرد

مازندمجلس: عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، گفت: ماهیت قیام حسینی، اصلاح طلبانه و حرکت بر مدار عقلانیت و اخلاق است.

مازندمجلس: عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، گفت: ماهیت قیام حسینی، اصلاح طلبانه و حرکت بر مدار عقلانیت و اخلاق است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی میرموسوی، امشب «پنجشنبه»، در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، که با حضور اقشار مختلف مردم در محل سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از نخبگان زمان امام حسین(ع) در مقابل ظلم‌ها و جنایت‌ها سکوت کردند که همین موضوع از مهمترین عبرت‌های تاریخی است.

وی با بیان اینکه در حادثه کربلا، آن چیزی که بیش از قحط آب، امام حسین(ع) را آزرده خاطر می‌کرد، قحط جوانمردی و قحط انصاف بود، گفت: امام حسین(ع) می‌فرمایند که من برای اصلاح امور جامعه به پا خواستم، و هرگز برای کسب قدرت قیام نکردم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع)، نماد شاخص یک اصلاح‌طلب واقعی است، گفت: اصلاح طلبی به صورت کلی به دو قسم مختلف تقسیم می‌شود؛ یک نوع اصلاح‌طلبی در درون حکومت است و البته در این راستا تلاش برای کسب قدرت هم وجود دارد؛ یک نوع دیگر اصلاح‌طلبی، به گونه ای است که فرد دغدغه قدرت ندارد، بلکه می‌خواهد صرفا برای اصلاح امور قدم بردارد و امام حسین(ع) خود را از سنخ این جریان معرفی می‌کنند.

میرموسوی، با بیان اینکه مقاومت امام حسین(ع) در برابر ظلم و جور یزید تا زمانی که خبر شهادت حضرت مسلم(ع) را شنیدند، مقاومتی اصلاح‌طلبانه بود، گفت: ایشان پس از شهادت حضرت مسلم(ع) شرایط را به گونه‌ای می‌بینند که باید برای آگاهی جامعه، به راه‌شان ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در زمان امام حسین(ع) جامعه از اخلاق و صداقت خالی شده بود و این ارزش‌های والا از بین رفته بود، گفت: امام(ع) حتی در صحرای کربلا و در مقابل دروغ‌گویی مردم کوفه که با وجود نامه‌های متعدد به امام حسین(ع)، می‌گفتند ما برای شما نامه ننوشته‌ایم، بازهم می‌خواهند که مقاومت‌شان در برابر دشمن، مقاومتی اصلاح‌طلبانه و بر مدار عقل باشد و در همین راستاست که حدود 4 نوبت با عمر بن سعد مذاکره می‌کند و حتی در برخی متون تاریخی هست که درخواست مذاکره با یزید می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر اینکه ماهیت قیام حسینی، اصلاح‌طلبانه و حرکت بر مدار عقلانیت و اخلاق است، گفت: امام(ع) در جامعه‌ای که دروغ گویی ارزش شده و بردگی حکومت امتیاز محسوب می‌شود، فرهنگ آزادگی و سروری را به بهترین شکل مطرح می‌کند و البته حتی تا صبح روز عاشورا، برای آگاهی مردم تلاش می‌کنند و با پیشنهاد صلح می‌گویند که علیه خاندان پیامبر(ص) شمشیر نکشید و البته در نهایت مقابل تهاجم دشمنان می‌ایستند.

میرموسوی با بیان اینکه امامحسین(ع) اسطوره انسانیت است، تصریح کرد: انسان تعجب می‌کند که چرا امروزه در برخی منابر و سخنرانی‌های مجالس عزاداری، بجای اینکه به جنبه‌های واقعی شخصیت امام حسین(ع) بپردازند که مهمترین آن تلاش برای آگاهی و هدایت مردم، تا آخرین لحظه حیاتشان بود، به گونه‌ای تحریف شده سخن می‌گویند و از این مجالس برای تفرقه بهره می‌گیرند.

 

اینکه میرموسوی اصلاح‌طلبانه اصلاح مقابل حسینی عزاداری جامعه البته آگاهی اخلاق ماهیت می‌کند دانشگاه می‌گویند برابر شهادت مجالس مذاکره مقاومتی حکومت گونه‌ای تاریخی معرفی آزادگی فرهنگ مراسم عقلانیت مختلف واقعی استاد کربلا مهمترین اصلاح‌طلبی