برگزیده ها
حجم معاملات هفته گذشته فرابورس 72 درصد بیشتر شد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاملات هفته گذشته سهام و انواع اوراق در فرابورس نسبت به هفته پیشین، از نظر حجم 72 درصد رشد کرد اما از نظر ارزش هفت درصد افت داشت.

مازندمجلس: به گزارش جمعه ایرنا، اطلاعات منتشر شده در تارنمای فرابورس ایران نشان می دهد هفته گذشته رخدادهای متنوعی همچون عرضه اولیه سهام شرکت «تولید و صادرات ریشمک» در بازار دوم، آغاز پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار سوم، گشایش نماد اوراق اجاره دولت در نماد «اجاد42» و اتمام پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی در نماد «آرمانی1» رخ داد.
در هفته معاملاتی منتهی به هفتم مهرماه یک ‌هزار و 701 میلیون برگه انواع اوراق به ارزش 11 هزار و 329 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس ایران دادوستد شد.
سهامداران در 2 بازار اول و دوم فرابورس نیز به ترتیب 83 و 1164 میلیون سهم به ارزش 276 و 1316 میلیارد ریال را معامله کردند.
مقایسه این ارقام نسبت به دادوستدهای هفته پیشین نشان می‌دهد در بازار اول ارزش معاملات و در بازار دوم ارزش و حجم معاملات با افزایش روبرو شد.
بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز افزایش حجم دادوستد سهام را تجربه کرد.
رصد ابزارهای مورد معامله در بازار ابزارهای نوین مالی نشان می دهد اوراق تسهیلات مسکن با رشد معاملات روبرو شد اما مقابل اوراق بدهی و «صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله»، کاهش حجم و ارزش دادوستدها را تجربه کرده‌اند.
بر این اساس 9 میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش هشت هزار و 270 میلیارد ریال و در «صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله»، به میزان 55 میلیون ورقه و ارزش 431 میلیارد ریال معامله شد.
در هفته گذشته 400 هزار ورقه تسهیلات مسکن نیز به ارزش 335 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و شرکت های کوچک و متوسط به یک‌هزار و 877 میلیارد ریال رسید.
گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» با ارزش معاملاتی به میزان 198 میلیارد ریال بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را در میان صنایع فرابورسی به خود اختصاص داد. معاملات این گروه 11 درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت.
صنعت «اطلاعات و ارتباطات» نیز با معاملاتی به ارزش 175 میلیارد ریال، 9 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در جایگاه دوم قرار گرفت.
گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «فلزات اساسی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «محصولات کاغذی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» در جایگاه سوم تا هفتم ایستادند.
در پایان هفته گذشته، شاخص کل فرابورس ایران با سبزپوشی معاملات را به پایان رساند تا با رشد چهار درصدی در برایند هفتگی، بازدهی این نماگر بازار از آغاز سال به حدود 10 درصد برسد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام** 2022*1961*تنظیم: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

فرابورس

بازار سرمايه

گزارش هفتگي

معاملات بازار میلیارد فرابورس اوراق معامله میلیون گذشته معاملاتی سرمایه‌گذاری اقتصادی افزایش تسهیلات میزان صندوق‌های پایان ارتباطات ابزارهای جایگاه محصولات اختصاص دادوستد پذیره‌نویسی اطلاعات ایرنا بازارهای گزارش متوسط روبرو تجربه