برگزیده ها

مازندمجلس: حسن هانی زاده در گفت و گو با نامه نیوز، به بررسی وضعیت عراق در شرایط بعد از همه پرسی کردستان عراق پرداخته است

مازندمجلس: گروه بین الملل نامه نیوز: کردستان عراق همه پرسی استقلال را در 25 سپتامبر برگزار کرد. فضای عراق و کردستان عراق پس از این همه پرسی وارد مرحله بغرنجی شده است. تحریم هوایی از سوی همسایگان عراق با درخواست دولت عراق پی گرفته شده است. دولت مركزي عراق و گروههاي سياسي عرب عراقي، بخصوص شيعيان، بطور كلي، مخالفت استقلال بوده و عواقب خطرناكي را براي اين امر پيش بيني كرده اند. دولت مركزي، دستور گسيل ارتش ملّي عراق به صفحات كٌردي را، جهت صيانت از حقوق ساكنان ان مناطق، اعلام كرده است. اخباري در باره حركت بخشي از قواي بسيج مردمي شيعيان عراق (حشد الشعبي) و ديگر گروههاي مسلح عراقي به سمت كركوك و شمالشرق عراق، مطرح شده  است. مخالفان استقلال كردستان در پارلمان عراق، خواستار عزل فؤاد معصوم از سمت رياست جمهوري عراق، و عزل و اخراج همه مقامات كٌرد، از حكومت فدرال شده اند. همه چيز، نزديك شدن عراق به دوره اي ديگر از نبردهاي قومي و جنگ داخلي را نشان ميدهد. اين در حالي است كه هنوز معضل تروريسم داعش، كاملا رفع نشده است. در این باره با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفت و گو کرده ایم که از نظر میگذرنید.
همه پرسی اقلیم کردستان عراق انجام شد. وضعیت عراق را در حال حاضر چگونه می بینید؟
به نظر می رسد که فضای عراق وارد مرحله پیچیده ای شده است. همه پرسی در حال حاضر حاصل تلاش گسترده ای است که برآیند یک تفکر قدیمی است، به این مفهوم که مرحوم مصطفی بارزانی و مسعود بارزانی در دهه های 50 و 60 میلادی همواره درصدد تشکیل کردستان بزرگ در منطقه بوده اند. مصطفی بارزانی در سال 1970 میلادی در سفری که به فلسطین اشغالی داشت طرح تشکیل اقلیم کردستان را با مقامات رژیم صهیونیستی مطرح ساخت که با استقبال مقامات اسرائیلی مواجه شد. امروز مسعود بارزانی فرزند وی و رئیس اقلیم کردستان با توجه به فضای منطقه و مشغول بودن دولت مرکزی عراق به درگیری با گروهک های تروریستی درصدد عملیاتی کردن رویای پدر خود برآمده و در یک اقدام غیرمنطقی و غیرمناسبی این همه پرسی را برگزار کرد که قطعا به جدایی اقلیم کردستان منجر خواهد شد و تنها برنده این همه پرسی رژیم صهیونیستی است زیرا این رژیم قصد دارد که پایگاه های نظامی در این اقلیم ایجاد کند تا مزاحمت هایی برای کشورهای محور مقاومت مثل ایران، عراق و سوریه ایجاد کند.
فضای داخلی کردستان عراق هم ظرفیت این جدایی و تنش را دارد؟
  در داخل اقلیم کردستان گروه ها و احزاب اسلامی با این همه پرسی مخالفت کردند ضمن اینکه مسئله کرکوک هم یک مسئله بسیار حادی است و هنوز لاینحل باقی مانده و اقای مسعود بارزانی قصد دارد با استفاده از قوه قهریه کرکوک را به اقلیم کردستان پیوست بدهد. لذا در داخل مخالفت هایی هست  ودر خارج و منطقه هم، ایران و همچنین ترکیه مخالفت خودشان را به صورت آشکار با این همه پرسی و جدایی اقلیم کردستان اعلام کرده اند. دلیل این امر هم این است که ایران نگران این است که وحدت عراق دستخوش خطر شود و جنگ داخلی عراق را فرا بگیرد. ضمن اینکه ممکن است که رژیم صهیونیستی از این فرصت برای ایجاد مزاحمت برای کشورهای محور مقاومت استفاده کند و در ترکیه هم به دلیل اینکه 20 میلیون کرد را در داخل خود جای داده و کردهای ترکیه نگاه به خارج از مرزهای ترکیه دارند، لذا مواضع و نگرانی هایی دارند. به همین دلیل به نظر می رسد که علی رغم اینکه این همه پرسی برگزار شده، اقلیم کردستان نخواهد توانست بدون تعامل با داخل عراق و همچنین کشورهای اطراف عراق به حیات خودش ادامه دهد و طرح همه پرسی با شکست مواجه خواهد شد.
در حال حاضر با توجه به اینکه اولتیماتوم دولت عراق به اقلیم در مورد فرودگاه ها و مرزها و اینکه اقلیم هم این موضوع را رد کرده است و به نظر می رسد حاضر به همگاری نخواهد شد، به نظرتان احتمال درگیری وجود دارد؟
بله، احتمال این است که دولت حیدرالعبادی تا هفته اینده تکلیف خودش را با اقلیم کردستان مشخص کند  واگر اقلیم کردستان همچنان در صدد جدایی از عراق بربیاید این احتمال وجود دارد که درگیری نظامی گسترده بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بوجود بیاید و این وضعیت یعنی بعد از داعش نوبت درگیری اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق است که این یک بحران جدیدی در منطقه خواهد بود که مخصوص و منحصر به عراق نخواهد بود بلکه کل منطقه را دربر خواهد گرفت.
کردستان اقلیم اینکه منطقه بارزانی درگیری مخالفت جدایی ترکیه احتمال ایجاد نخواهد کشورهای مرکزی صهیونیستی مسعود استقلال مواجه مقامات نظامی برگزار داخلی مقاومت مسئله استفاده دارند همچنین مزاحمت کرکوک مرحله میلادی اعلام مصطفی گسترده درصدد تشکیل مركزي گروههاي عراقي شيعيان وضعیت