برگزیده ها

مازندمجلس: جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست دربارۀ خروج آمریکا به هزینه‌های خروج آمریکا از برجام اشاره کرد.

مازندمجلس:  جان کری وزیر خارجه باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مقاله در روزنامه واشنگتن پست به دفاع از برجام پرداخت و خواهان باقی ماندن آمریکا در این توافق هسته ای شد.
کری نوشت: درصورتی که ایالات متحده با رد پایبندی ایران به توافق هسته ای، با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، 6 کشور دیگر امضاکننده برجام و همچنین جمع بندی های وزارت خارجه کشور خودمان مخالفت کند، سرنوشت توافق در دستان کنگره قرار خواهد گرفت.
کری افزود در چنین شرایطی کنگره با تصمیمی درباره امنیت آمریکا نه یک همه پرسی درباره ترامپ یا باراک اوباما مواجه خواهد بود.وزیر خارجه پیشین آمریکا با این مقدمه افزود که قصد دارد توضیحاتی پیرامون این توافق هسته ای به کنگره آمریکا که احتمالا سرنوشت توافق را به دست خواهد گرفت، ارائه دهد.
وی با اشاره به اولین دیدارش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سال 2013 یادآور شد که ایران در آن زمان چرخه سوخت هسته ای را کامل کرده بود و ذخیره اورانیومش برای ساخت 10 تا 12 بمب هسته ای کافی بود.
کری افزود: میزان غنی سازی ایران فقط کمی پایین تر از حد مورد نیاز برای تسلیحات اتمی بود و به سرعت در حال عملیاتی کردن رآکتور آب سنگینی بود که قادر به تولید پلوتونیوم مورد نیاز برای تولید سالانه یک یا دو بمب اتم بود.
وی با بیان اینکه آمریکا توانسته بود طی هزاران ساعت گفت و گوی دیپلماتیک، متحدان اروپایی خود و کشورهای بی میلی مثل چین، روسیه، هند و ترکیه را برای اعمال تحریم های فلج کننده علیه ایران به صف کند، تاکید کرد که تنها مذاکره می توانست ایرانی را که در چنان وضعیتی همچنان با سرعت از چند صد به چند هزار سانتریفیوز رسید، متوقف کند.
وزیر خارجه اوباما در پاسخ به اینکه چرا توافق هسته ای نتوانسته اقدامات بی ثبات کننده ایران را متوقف کند، با تاکید بر اینکه جهان بر سر مساله هسته ای ایران متحد شده بود، نوشت: اگر ما مسائل دیگر را پیش می کشیدیم، نمی توانستیم به این یکپارچگی رسیده و یا رژیم تحریم ها را حفظ کنیم.
جان کری تصریح کرد که توافق هسته ای ایران با در نظر داشتن تجربه شکست مذاکرات با کره شمالی به دست آمده و از همه جهات کامل بوده و بر قواعد شفافیت پروتکل الحاقی آژانس مبتنی است.
وی افزود: پیش از آنکه دلاری از رفع تحریم ها عاید ایران شود، آژانس بین المللی انرژی هسته ای تایید کرد که ایران 97 درصد از ذخیره اورانیوم خود و هسته رآکتور اراک را از بین برده، بیش از 13 هزار سانتریفیوز خود را غیرعملیاتی کرده و همچنین غنی سازی اورانیوم در سایت هسته ای فردو را متوقف کرد.
وی همچنین یادآورد شد: ایران برنامه هسته ای خود را به نظارت سرزده گشود و آژانس در هشت گزارش پی در پی درستی عملکرد آن را تایید کرده است.
کری همچنین درباره موضوع تاریخ انقضا داشتن برجام نوشت: این سخن درباره توافقی که زمانبندی مفادش 10، 15، 20 و 25 سال بوده و مهمترین آن ها همیشگی است، سخن درستی نیست. وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: نظارت بی سابقه و اقدامات درستی آزمایی که در این توافق به دست آوردیم، هرگز منقضی نمی شود.
وی تاکید کرد: نامعقول است که به خاطر وسواس بر گسترش احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در بیش از یک دهه آینده، توافقی را که امروز کارآیی دارد، ترک کنیم در حالی که اگر ما توافق را لغو کنیم ، چنین گسترشی ممکن است فردا روی دهد.
کری افزود در چنین شرایطی، همه چیز به مسیر پیشین باز می گردد اما این بار آمریکا منزوی خواهد بود نه ایران.وی یادآور شد: با خروج از توافق در حالی که می دانیم ایران به آن پایبند است چه چیزی به دست می آوریم؟ اتحادمان را با متحدان از دست می دهیم. روسیه و چین را قدرتمند می کنیم. پیامی به هرکشوری که در حالی بررسی مذاکره با ماست، ارسال می کنیم مبنی بر اینکه آمریکا به عهد خود وفادار نیست.
وی همچنین افزود که باقی ماندن در توافق از رویارویی نظامی احتمالی با ایران پیشگیری می کند و به آمریکا فرصت می دهد که روی مسائل کره شمالی تمرکز کند.
توافق آمریکا افزود خارجه همچنین درباره اینکه آژانس برجام پیشین اوباما درستی کنگره متوقف تحریم تاکید مذاکره اقدامات سانتریفیوز مسائل توافقی نظارت احتمالی برنامه اورانیوم شمالی تایید داشتن رآکتور انرژی سرنوشت المللی گزارش باراک ماندن شرایطی یادآور متحدان روسیه تولید مقاله ذخیره کننده