برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - جماران نوشت: انصاری با اشاره به تلاش‌های امام برای خرافه‌زدایی از ساحت کربلا و عاشورا، گفت: متأسفانه برخی برای خودنمایی یا برای اشک گرفتن بی‌جا و مجلس‌آرایی یکسری اشعار بی‌محتوا و روضه‌های سخیف سر هم می‌کنند.

مازندمجلس:حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مورد بهترین روش تبلیغ قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: به نظر من گویندگان و مرثیه سرایان و هر کس دستی به تریبون، فضای مجازی و حقیقی و نوشتاری دارد، باید با شفافیت اهداف نهضت کربلا و عاشورا را بیان کند که خوشبختانه این اهداف در سخنرانی ها، خطبه ها و فرمایشات خود امام حسین (ع) به وضوح هست.
عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: همچنین بعد از روز عاشورا تا بازگشت اسیران کربلا در سخنان یاران، اصحاب و همراهانشان، خصوصا سخنرانی ها و خطبه های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) می توان این آرمان ها و اهداف را پیگیری کرد. اینها آرمان ها و اهداف بلند انسانی است که کهنه شدنی نیست؛ برای همیشه تاریخ، همه مردم و همه عصرها و نسل ها است.
وی تصریح کرد: مسأله ظلم ستیزی زمان و مکان نمی شناسد. مسأله کرامت انسانی و اخلاق زمان و مکان نمی شناسد. آزادگی و آزاد اندیشی زمان و مکان نمی شناسد. اینها ارزش هایی است که اتفاقا جهان امروز ما تشنه آن هست و به شدت از کمبود فضائل و ارزش های عاشورا رنج می برد. علی رغم اینکه جامعه ما حسینی و عاشق امام حسین (ع) است، در درون جامعه فاصله زیادی با ارزش های والای کربلا و ارزش های عاشورایی داریم. باید این کاستی ها و آسیب ها از مجالس امام حسین (ع) درمان شود.
انصاری در پاسخ به سؤالی در مورد زوائدی که به عزاداری امام حسین (ع) اضافه شده گفت: متأسفانه پیرایه هایی که به نهضت عاشورا بسته شده اختصاص به سال های اخیر ندارد؛ در طول تاریخ تشیع بوده است. ما می بینیم که شهید مطهری در حماسه حسینی به شدت این مسأله را نقد کرده و دیگر بزرگان نیز انتقادهایی به این قضیه داشته اند. حضرت امام (س) تلاش زیادی داشتند که از ساحت کربلا و عاشورا خرافه زدایی کنند و این حادثه را از یک حادثه صرفا عاطفی و یک بروز ظاهری خارج کنند و به عمق و پیام حادثه ببرند و بردند. در پرتو همین حرکت، امام توانستند از ظرفیت کربلا و نهضت عاشورا انقلاب اسلامی را شکل دهند و پیروز کنند. در دفاع مقدس نیز از همین ظرفیت استفاده کردیم و توانستیم 8 سال در برابر تجاوز و ظلم جهانی بایستیم.
وی تأکید کرد: جوان های ما امروز نیاز به ارزش ها و شعارهای جوان های کربلا دارند. متأسفانه برخی ها برای خودنمایی یا برای اشک گرفتن بی جا و مجلس آرایی یک سری اشعار بی محتوا و روضه های سخیف سر هم می کنند؛ صرفا برای اینکه تحریک عاطفه و احساسات کنند. بعضی از شاعران به جای اینکه به محتوای نهضت عاشورا بپردازند و پیام های این نهضت را منعکس کنند به ترسیم چشم، ابرو، خال و قد و بالای امام حسین (ع)، ابوالفضل (ع) و علی اکبر (ع) اکتفا می کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینها چیزهایی نبود که عاشورا به خاطرش شکل گرفته است؛ علی اکبر (ع) و ابوالفضل (ع) برای نشان دادن چشم و ابرو و قد و بالا به کربلا نیامدند. ابوالفضل (ع) را باید در شعار حماسی او شناخت که « والله اِن قَطعتم یَمینی انی احامی ابداً عَن دینی»؛ علی اکبر را باید در کلام بلندش شناخت که در پاسخ به پدرش فرمود «اگر ما بر حق هستیم از مرگ نمی ترسیم». به هر حال عاشورا و کربلا پر از حماسه است. تبدیل کردن این حماسه به خرافه ظلم بزرگی به عاشورا است.

 

همچنین تسنیم نوشت:

علم الهدی: اگر دشمن اقتصاد را هدف قرار داد و مردم از شاخصه‌های دین گذشتند آن جامعه «یزیدی» می‌شود

حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در اجتماع عزاداران تاسوعای حسینی در حرم منور رضوی اظهار داشت: روز تاسوعای حسینی روز متعلق به ساحت ولایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) است، عاشورای امام حسین(ع) یک برگ دو صفحه بود یک صفحه آن سفید و درخشان و شفاف و نورانی و یک صفحه آن نیز تاریک و ظلمانی گاهی از اوقات گرایشات و توجهات بیشتر معطوف به صفحه نورانی ورق کربلا است در حالی که توجه به صفحه ظلمانی نیز لازم است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه آنجا که درصدد درس آموختن از جریان عاشورا هستیم باید به صفحه سفید و نورانی توجه کنیم افزود: توجه به صفحه ظلمانی کربلا نیز برای عبرت‌آموزی ضروری و لازم است همیشه در زندگانی خودمان هر نماد و مظهری که برای نکبت و جنایت و ظلم و نابکاری و قساوت بخواهیم معرفی کنیم و بشناسیم، عنوان می‌کنیم فلانی مانند شمر و ابن‌زیاد و عمرسعد است یعنی اینها نماد قساوت و سنگدلی و ظلم و جنایت و کفر از نظر ما معروف هستند.

علم‌الهدی ادامه داد: باید توجه کرد که فقط اینها که در مقابل امام حسین(ع) حضور داشتند و این جنایات را مرتکب شدند نماد کفرند یا اینکه این نماد در هر زمانی حضور دارد؟ مولفه‌هایی که شمر را نماد کفر و نابکاری قرار داد چیست که اگر در هر انسانی بود او نیز شمر و یزید و عمرسعد است و تفاوتی ندارد؟

وی بیان کرد: مسئله مهم در عبرت آموزی عاشورا توجه به مولفه‌هایی است که یک عنصری را تبدیل به شمر می‌کند تا امروز آن مولفه‌ها را شناسایی کنیم و اگر نشانی دیدیم توجه داشته باشیم که به جای حسینی شدن در حال یزیدی شدن هستیم.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: افرادی که در کربلا مقابل سیدالشهدا(ع) ایستادند و مبارزه کردند چه کسانی بودند؟ چطور یک لشگر 120 هزار نفره از کوفه برابر امام حسین(ع) قرار می‌گیرد؟

علم‌الهدی با اشاره به اینکه لشگری که به جنگ امام حسین(ع) آمد سربازان دوره دیده در پادگان نظامی نبودند تصریح کرد: این لشگر 120 هزار نفره مردم بودند و حتی یک نفر نیز از شام نیامد. این لشکر منحصراً مردم کوفه بودند یعنی مردم کاسب و بازاری و کشاورز و دکاندار و زارعی بودند که در کوفه و اطراف کوفه زندگی می‌کردند لشگری 120 هزار نفره شدند و این ماهیت لشگر مردم بودند.

وی خاطرنشان کرد: رده دیگر لشگر سیاست‌زده‌های کوفه بودند که مراقب بودند در تعویض دولت‌ها سهمی در قدرت داشته باشند و به منصب و مقامی برسند و در واقع منتظر قدرت بودند و این بسیار جریان خطرناکی است که در راس اینها عمرسعد بود و به طمع حکومت ری وارد عرصه مقابله با امام حسین(ع) شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار داشت: در جریان زندگی اگر دین داشتن و طرفدار حق بودن با زندگی مادی نسازد و افراد از این واقعیت چشم بپوشند و مصلحت زندگی خود را در نظر بگیرند همان لشگر عمرسعد می‌شوند که اینها اکثریت لشگر را تشکیل می‌دادند زیرا خوارج و منتظرالمقام‌ها در لشگر عمرسعد اقلیت بودند.

علم الهدی گفت: عبرت عاشورا نیز همین است یعنی اگر بنا شد یک روزی مردم و جامعه به این نقطه برسند که فقط باید زندگی کنند و در دفاع از دین و توسعه دین و دفاع از اهل‌بیت(ع) قدمی لازم نیست برداشته شود و فقط باید زندگی و اقتصادش اداره شود و اگر روزی دشمن اقتصاد را هدف قرار داد و آنها از شاخصه‌های دین گذشتند آن جامعه تبدیل به جامعه یزیدی می‌شود.

وی افزود: تاسوعا و عاشورا تجدید خاطره یک حادثه و تاریخ نیست، مردم با عاشورا نباید به عنوان یک تاریخ برخورد کرد زیرا یک مسئله شخصی و یک رقابت سیاسی نبوده قضیه کربلا قضیه جریان است یعنی نه حادثه شخصی و نه داستان تاریخی و افسانه و رقابت سیاسی است، برخورد دو جریان است که این دو جریان در تاریخ برای همه زمان‌ها و مکان‌ها حاضر هستند و این برخورد میان این دو جریان در همه زمان‌ها است. یک جریان سیاسی محورش قدرت‌یابی است و یک جریان سیاسی نیز محورش تکلیف و شرع و دین و توسعه اسلام و قدرت اسلام در نسل بشر و مقابله با هر جریان استکباری ضد دین است.

علم الهدی اظهار داشت: مردم حسینی و عاشورایی باید مولفه‌های این دو جریان را احصاء و با جریان یزیدی باید بجنگند و پای ارزش بایستند. این هدف اصلی کربلا بود، کربلا یک انقلاب زنده است. مسئله شهادت، هدف نیست، شهادت ابزار هدف است و خود هدف چیز دیگری است. هدف اصلی جریان عاشورا مقابله با ظلم و کفر و حاکمیت طاغوتی بود.

27214

عاشورا کربلا جریان اینها اینکه حسینی جامعه زندگی اظهار حادثه یزیدی تاریخ عمرسعد امروز ابوالفضل سیاسی علم‌الهدی اهداف نورانی ظلمانی مسئله الهدی انصاری حماسه تبدیل هستیم برخورد مسأله انسانی شناسد افزود مقابله نابکاری قساوت اشاره شهادت محورش جنایت اسلام عنوان خراسان لشگری توسعه مولفه‌هایی مقابل برسند رقابت زمان‌ها مصلحت زیادی عاشورایی متأسفانه داشتند تصریح همیشه الاسلام سخنرانی همچنین آرمان خرافه ظرفیت اقتصاد شاخصه‌های گذشتند تاسوعای شناخت ادامه انقلاب برابر ترسیم نماینده