برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه آمریکا از وجود کانال‌های ارتباطی مستقیم میان این کشور و کره‌شمالی خبر داده است.

مازندمجلس: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که در پکن به سر می‌برد، روز شنبه به خبرنگاران گفت که به رغم تنش بر سر برنامه موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی، «آمریکا راه‌های ارتباطی مستقیمی با این کشور دارد» و «در حال بررسی تمایل پیونگ‌یانگ به گفت‌وگوست».
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، او در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا چین در برقراری چنین ارتباط‌هایی دخیل است تصریح کرد که «ما مستقیما راه‌های ارتباطی خود را داریم».
تیلرسون همچنین تأکید کرد که «ما در وضعیتی نامشخص و بن‌بست قرار نداریم و دو یا سه کانال ارتباطی باز برای پیونگ‌یانگ داریم».
او بدون اشاره به پاسخ احتمالی کره‌شمالی به تماس‌ها گفت که «ما می‌توانیم با آنها گفت‌وگو کنیم و گفت‌وگو می‌کنیم».
ساعتی پس از این سخنان، «هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تأکید دوباره بر «باز بودن چند کانال ارتباطی» با مقام‌های کره شمالی، یادآور شد که رهبران این کشور نشانه‌ای از آمادگی برای گفت‌وگو در مورد توقف آزمایش‌های هسته‌ای ارائه نکرده‌اند.
نائورت تصریح کرد که «مقام‌های کره شمالی هیچ نشانه‌ای حاکی از رغبت یا آمادگی برای گفت‌وگو بر سر خلع سلاح هسته‌ای نشان نداده‌اند».
گرچه مقام‌های آمریکایی در هفته‌های گذشته پس از آزمایش‌های موشکی پی در پی و نیز آزمایش هسته‌ای اخیر پیونگ‌یانگ با لحنی قاطع از لزوم حل بحران کره‌شمالی و نیز احتمال توسل به همه گزینه‌ها سخن گفته‌اند، اما همزمان بر لزوم پیگیری حل این بحران از طریق دیپلماتیک تأکید کرده‌اند.
در سخنان روز شنبه وزیر خارجه آمریکا در پکن، ضمن تأکید بر اینکه آمریکا هیچگاه یک کره‌شمالی هسته‌ای را به رسمیت نخواهد شناخت، تصریح شده که برکناری رهبر کره‌شمالی از قدرت خواست دولت آمریکا نیست.
 
آمریکا کره‌شمالی هسته‌ای گفت‌وگو تأکید ارتباطی خارجه تصریح پیونگ‌یانگ مقام‌های شمالی بحران آزمایش‌های آمادگی نشانه‌ای داریم موشکی تیلرسون راه‌های کانال سخنان نائورت