برگزیده ها

مازندمجلس: پلیس اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی جدایی کاتالونیا، بیش از نیمی از حوزه‌های رای‌گیری را بست.

مازندمجلس: امروز- یک‌شنبه- قرار است همه‌پرسی برای استقلال کاتالونیا برگزار شود.
به گزارش نامه نیوز به نقل از بی‌بی‌سی، صدها نفر از طرفداران استقلال کاتالونیا در اسپانیا از شب گذشته مدارسی را که برای حوزه‌های رای‌گیری در نظر گرفته شده‌، اشغال کرده‌اند.
پلیس اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی جدایی کاتالونیا، بیش از نیمی از حوزه‌های رای‌گیری را بست.
۱۳۰۰ مدرسه از مجموع ۲۳۱۵ حوزه رای‌گیری پلمپ شده است.
پلیس به آنها دستور داده بود که مدارس را خالی کنند. به پلیس منطقه کاتالونیا نیز گفته شده همکاری کند ولی از زور استفاده نکند. روز جمعه هزاران جدایی‌طلب در بارسلون تظاهرات کردند. دولت اسپانیا می‌گوید همه‌پرسی غیرقانونی است.
«کارلس پوجدمونت» رئیس دولت محلی کاتالونیا به تظاهرات‌کنندگان گفت باور دارد کاتالونیا نخستین گام خود را برای ایجاد یک ملت مستقل برمی‌دارد.
پوجدمونت در تظاهرات روز جمعه گفت: «پیروزی قطعی است. روز یک‌شنبه لباس‌های مخصوص همه‌پرسی به تن کنید و خانه‌ها را ترک کنید.»
شعار «همه‌پرسی، دموکراسی است» در تظاهرات به چشم می‌خورد.
کاتالونیا یک منطقه ثروتمند است با جمعیت ۷.۵ میلیون نفری که در شمال شرقی اسپانیاست. این منطقه دارای فرهنگ و زبان خودش است و از میزان خودمختاری بالایی برخوردار است اما تحت قانون اساسی اسپانیا به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.
«ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا وعده داده است که از رای‌گیری جلوگیری می‌کند چون با قانون اساسی اسپانیا در تضاد است.
وحدت‌گرایان اسپانیایی معتقدند که کاتالونیا درون اسپانیا در کنار دیگر مناطق مانند باسک و گالیسیا از خودمختاری برخوردار است.
کاتالونیا اسپانیا همه‌پرسی رای‌گیری منطقه تظاهرات استقلال حوزه‌های برخوردار قانون اساسی خودمختاری جلوگیری یک‌شنبه پوجدمونت مستقل