برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس‌جمهوری ترکیه از نقش بارز سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در برگزاری همه‌پرسی جدایی در اقلیم کردستان عراق خبر داد و اعلام کرد که کشورش در تماس با ایران، سوریه و عراق برای درباره تحولات منطقه است.

مازندمجلس: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، شنبه خاطرنشان کرد که سازمان جاسوسی اسرائیل( موساد) در برگزاری همه‌پرسی جنجالی درباره استقلال اقلیم کردستان عراق نقش ایفا کرده است.اردوغان بعد از آن‌که از اقدام کُردها بر حمل و تکان دادن پرچم‌های رژیم صهیونیستی در مراسم‌های جشن‌شان به دلیل نتیجه همه‌پرسی جدایی انتقاد کرد، گفت: «این یک امر را ثابت می‌کند: این‌که این دولت فدرال تاریخ مشترکی با موساد دارد. این دو دست به دست هم حرکت می‌کنند.»
در حالی‌که جامعه جهانی با برگزاری همه‌پرسی تجزیه‌طلبی در اقلیم کردستان عراق به شدت مخالفت و آن را محکوم کرد، اسرائیل تنها طرفی بود که حمایت علنی خود از این جدایی را اعلام کرد.
اردوغان، که این سخنان را روز گذشته در نطقی تلویزیونی مطرح می‌کرد، خطاب به رهبران کُرد عراقی گفت: «آیا می‌دانید چه می‌کنید؟ تنها، اسرائیل است که از شما حمایت می‌کند.»
رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرد که رهبران اقلیم کردستان عراق «بهای این همه‌پرسی غیرقابل قبول را خواهند پرداخت». وی توضیحات بیشتری در این خصوص نداد.
پیش از این، اردوغان بارها درباره اتخاذ تدابیر اقتصادی علیه اقلیم کردستان عراق هشدار داده و احتمال مسدود کردن لوله‌های نفتی، که روزانه حدود 550 هزار تا 600 هزار بشکه نفت را از اقلیم از طریق بندر «جیهان» در جنوب ترکیه صادر می‌کند، مطرح کرده است.
اردوغان، روز گذشته گفت: «این دولت مستقل نیست که در شمال عراق در حال تاسیس شدن است. برعکس، زخم خونریزی باز می‌شود.»
پیش از این، «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که کشورش با ایران و عراق برای «خنثی کردن بازی‌هایی که در منطقه در حال اجراست» تلاش می‌کنند.
قرار است اردوغان، چهارشنبه هفته جاری عازم تهران شود.
در همین راستا، اردوغان گفت: «ما با سوریه، عراق و ایران درباره تحولات منطقه در تماس هستیم.»
وی افزود: «به کشورهای همسایه اعلام کردیم که ما آماده رویارویی با تحولات بالقوه منفی( ناشی از همه‌پرسی) هستیم، و اجازه نخواهیم داد این تحولات در برخی مناطق مسکونی اتفاق بیفتد که دولت اقلیم کردستان آنها را در نقشه جغرافیایی خود ترسیم کرده است.»
وی ادامه داد: «در آن مناطق عرب‌ها، ترکمان‌ها و گروه‌های دیگری هستند و در برخی از آنها جمعیت غالب را تشکیل می‌دهد. به موجب قوانین بین‌المللی، آنها مناطق مورد مناقشه هستند از جمله کرکوک.»
مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل، که دولت اقلیم کردستان عراق در آنجا با اعمال زور اقدام به برگزار همه‌پرسی جدایی کرد، شامل استان کرکوک و بخش‌هایی از استان‌های نینوا، صلاح‌الدین( شمال) و دیالی (شرق) است.
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «دولت اقلیم کردستان عراق هشدارهای ما را( درباره همه‌پرسی) نادیده گرفت به‌رغم این‌که ما پیشتر همه‌گونه حمایت از آنها می‌کردیم.»
اقلیم کردستان همه‌پرسی اردوغان درباره ترکیه مناطق تحولات جدایی حمایت اعلام می‌کند اسرائیل منطقه رئیس‌جمهوری هستیم موساد کرکوک رهبران گذشته اقدام سوریه برگزاری این‌که