برگزیده ها

مازندمجلس: علی مطهری با بیان این که معاویه اسلام را از محتوا تهی کرده بود، اظهار کرد: از این رو امام علی(ع) بعد از به حکومت رسیدن، به جای کشورگشایی و توسعه حکومت اسلامی در خارج مرزها اولیه، شعار اصلاح داخل داد و اصلاحات بسیاری انجام داد. چون اگر محتوای اسلام از بین برود هر مقدار فتوحات هم که حاصل شود، بی فایده خواهد بود.

مازندمجلس: نایب رئیس مجلس در سخنرانی خود در شب تاسوعای حسینی با عنوان«امام حسین و اصلاح امت» با بیان اینکه شهید مطهری معتقد بود هرگاه جامعه اسلامی از مسیر خود خارج شده، بعد از آن بوده که یک اقلیت منافق اکثریت را فریب داده اند، گفت: مانند حادثه سقیفه که بعد از دو ماه و نیم از دستور پیغمبر اسلام درباره جانشینی بود. در جنگ صفین هم همین اتفاق رخ داد. در حادثه کربلا همین اتفاق رخ داد و این قاعده ای کلی است و در تاریخ موخرتر هم مصادیق آن رخ داده است. مانند انقلاب مشروطه و ما باید مراقب باشیم که این اتفاق تکرار نشود. بنابراین جامعه اسلامی همیشه از درون خود تهدید می شود. امروز هم همین طور است و اگر می بینید مشکلاتی در دنیای اسلام وجود دارد مربوط به درون جامعه اسلامی و اختلافاتی است که داریم.
به گزارش نامه نیوز وی ادامه داد: در جریان های فکری و انقلاب ها همیشه خطر نفاق وجود دارد. دشمن وقتی از مواجهه رو در رو ابا دارد به آن ملحق می شود و احیانا شعار های تندتر از انقلابی ها و موسسان اولیه می دهد، پوسته را حفظ می کند اما مغز آن خالی است، ظاهر را حفظ کرده و باطن را تغییر می دهد به طوری که اکثریت مردم گمان نمی کنند اصل از دست رفته است.
مطهری با تاکید بر اینکه علی(ع) فرمود بزرگ ترین فتنه بعد از من فتنه بنی امیه است که فتنه کور و تاریک است، گفت: برای جلوگیری از این فتنه افراد روشن بین و روشنفکر لازم است. وضع شما در مقابل آنها وضعیت برده و ارباب خواهد بود. لذا وقتی ایشان به خلافت رسید شعار اصلاح داخل داده و اصلاحات بسیاری انجام دادند. خلفای پیشین به دنبال فتوحات بودند، ایران، مصر، روم، فلسطین و بخشی از آفریقا و اروپا را تصرف کردند اما حضرت امیر گفتند می خواهند داخل را اصلاح کنند. چون اگر محتوای اسلام از بین برود هر مقدار فتوحات هم که حاصل شود، بی فایده خواهد بود.
فرزند شهید مطهری با بیان اینکه در نهج البلاعه هم حضرت علی (ع) از فتوحات خلفای قبل انتقاد می کند، گفت: ایشان می فرماید در زمان پیامبر اسلام (ص)، ایشان همزمان با فتوحات و گسترش دامنه اسلام فرهنگ اسلامی مردم را بالا می برد اما پس از ایشان تبدیل به کشورگشایی شد. مجاهدان اسلام در صدر اسلام بصیرت های خود را روی شمشیر خود حمل می کردند. آنها می خواستند موانع را بردارند و مردم را آزاد کنند. دولت های ظالم را بردارند تا مردم با آزادی به سوی اسلام بیایند. اما در دوره های قبل از حضرت علی (ع)، مجاهدان مانند صدر اسلام نبودند و به طمع اسیر کردن زنان و غنیمت به جنگ می رفتند.
وی ادامه داد: این یک نقطه عطف در اسلام بود که حضرت علی به آن توجه کرد. یعنی اصلاحات در داخل. این نقطه در دوران امام حسین(ع) پر رنگ شد و امام حسین هم همان راه را پیمود. اما چه ضرورتی وجود داشت که امام حسین (ع) قیام کرد؟ چه شرایطی وجود داشت که پیش از آن قیام نکرد در حالی که ده سال در زمان معاویه امامت امت را بر عهده داشت و قیام نکرد. امام حسن هم قیامی که یارانش در آن به شهادت برسد، نکرد و صلح کرد.
معاویه اسلام را از محتوا تهی کرده بود
علی مطهری با تاکید بر اینکه اگر تاریخ اسلام را به درستی بررسی کنیم به ریشه های قیام امام حسین می رسیم، گفت: معاویه 20 سال در شام حاکم بود بعد از آن 20 سال خلیفه مسلمانان بود. یعنی 40 سال بر دنیای اسلام حکومت کرده و اسلام را از درون خالی و پوچ کرده بود. او از پیامبر کینه داشت و وقتی که اسلام به پشت درهای مکه رسید، پدر او یعنی ابوسفیان اسلام ظاهری آورد اما این خاندان منتظر فرصت بودند تا ضربه خود را وارد کنند. معاویه تبعیض های زمان عثمان را افزایش داد. ثروت ها و مناصب را به اقوام و خویشان سپرده و اسلامی طبقاتی به وجود آورد که عرب ها بر غیر عرب ها ترجیح دارند. قریش بر غیر قریش برتری دارد و از این قبیل. او اقداماتی را برای اسلام زدایی و برای اینکه هسته و مغز اسلام را تغییر دهد انجام داد تا تنها پوسته ای از اسلام باقی بماند.
وی ادامه داد: وقتی عثمان خلیفه شد ابوسفیان جلسه ای تشکیل داد و همه بنی امیه را جمع کرد در حالی که پیرمردی بود و بنیه خود را از دست داده بود.گفت آیا غریبه ای در بین ما هست؟ گفتند خیر. در حالی که بودند و بعد خبر را بردند. او گفت این حکومت که به دست شما افتاد آن را مانند توپ به یکدیگر پاس دهید تا از دست شما خارج نشود. باور نکنید که بهشت و جهنمی هست.
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه امام حسین قیام می کند تا بگوید اسلام آن چیزی نیست که خلفا نشان می دهند، گفت: لذا از مکه به سمت کوفه حرکت می کند تا بگوید این حجی که به تصرف بنی امیه در آمده است، حج قابلی نیست و حفظ اساس اسلام ارجح است. امام حسین از سر عصبانیت قیام نکرده بود. از کوره در نرفته بود بلکه محاسبه کرده بود که به چه دلیل قیام می کند. علاوه بر گناهان بسیاری که یزید انجام می داد حکومت هم موروثی شده بود. تا پیش از این حکومت موروثی نبود.
وی با طرح این سوال که «باید چه اقداماتی انجام دهیم که حوادثی چون گذشته تکرار نشود؟» ادامه داد: در بین خودمان هم گاه مسائلی می بینیم مانند گروه فرقان که از روی اعتقاد و عقیده کار می کردند. بله؛ بخشی از داعش هم افراد نامتعادلی هستند که از کشورهای مختلف گرد هم آمده اند. ممکن است اعتقاد چندانی هم نداشته باشند و بیشتر جنبه روحی و روانی دارد. اما برخی از آنها هم از سر اعتقاد این جنایت ها را مرتکب می شود و در آن هنگام شعار الله اکبر می دهند. مانند لشکر عمر سعد که به قصد نزدیک شدن به خدا برای جنگیدن با امام حسین آمده بودند.
مطهری بر جلوگیری از استفاده مذهب علیه مذهب تاکید کرد و گفت: این مهم است که از نیروی مذهب علیه مذهب استفاده نشود.کسی که کمربند انفجاری به خود می بندد و خود را منفجر می کند این کار را با نیروی ایمان انجام می دهد. چرا این اتفاقات رخ می دهد؟ من واقعا مایل هستم عده ای از سران داعش در ایران یا کشورهای دیگر مورد بررسی و مصاحبه قرار بگیرند و انگیزه هایشان تحلیل شود.
وی ادامه داد: شهید مطهری می گوید افرادی که به دین گرایش پیدا می کنند اما بعدا از دین دور می شوند افراد بسیار خطرناکی می شوند. چون وقتی به دین گرایش پیدا کرده است عواطف او تحت تاثیر دین است اما وقتی از دین خارج می شود، حتی از عاطفه انسانی هم رها می شود. این است که افرادی که زمانی متدین بوده اما از دین خارج شده اند از بی دین های اولیه خشن تر و خطرناک تر می شوند.
وی در پایان گفت: شاید بخشی از داعش از همین تیپ افراد باشند. اما خطرناک تر از این افراد خشکه مقدس هایی هستند که عواطف انسانی آنها تحت الشعاع عواطف دینی قرار گرفته است، نیروی دین به دلیل اینکه منحرف شده است اثر نمی گذارد. چون زایل شده و به صورت انحرافی کار می کند و این افراد از دیگران خطرناک تر هستند. داعش واقعا مصداق این سخن شهید مطهری است.
گفتنی است سلسله نشست‌های "عاشورا و امروز ما" به همت بنیاد اندیشه و احسان توحید، انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی، در سالن فردوسی به آدرس خیابان نجات‌اللهی، نبش ورشو، از شب ششم محرم مصادف با چهارم مهر آغاز شده و تا شب سیزدهم محرم، مصادف با 11 مهر ادامه خواهد داشت.  
امشب (یکشنبه شب، شام غریبان)، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با موضوع «آزادی و اسارت عاشورا» و دکتر غلامرضا ظریفیان با عنوان " قیام حسینی در برابر الهیات اموی" ، سخنران این مراسم خواهند بود.
مراسم از ساعت 20 تا 22 برقرار است.
اسلام مطهری اینکه مانند افراد ادامه اسلامی فتوحات حکومت خطرناک معاویه اتفاق تاکید اعتقاد انسانی نیروی بررسی عواطف جامعه اصلاح اقداماتی عثمان خلیفه بگوید آزادی ابوسفیان واقعا عاشورا اندیشه مصادف مراسم گرایش افرادی کشورهای باشند استفاده بردارند موروثی اصلاحات حادثه اکثریت تاریخ انقلاب تکرار عنوان حسینی عصبانیت نکرده مصاحبه بگیرند همیشه امروز خلفای گفتند خواهند پیامبر بسیاری جلوگیری دنیای اولیه پوسته تغییر مجاهدان