برگزیده ها

مازندمجلس: کردستانی ها همنوا با برادران و خواهران اهل تشیع خود در روز عاشورای حسینی در عزای امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش اشک ماتم ریختند.

مازندمجلس:  دهمین روز از ماه محرم الحرام به دلیل واقعه عاشورا که در سال ۶۱ هجری قمری اتفاق افتاد در بین مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گزارش نامه نیوز در این روز امام حسین(ع) به همراه ۷۲ تن از یارانش در سرزمین کربلا در جنگ با سپاه کوفه به شهادت رسیدند، و همه ساله با فرارسیدن این روز مسلمانان تمام دنیا در سوگ شهادت نوه پیامبراسلام(ص) به عزاداری می پردازند.
مردم استان کردستان نیز همانند دیگر هموطنان خود در ایران اسلامی در روزهای تاسوعا و عاشورا که اوج عزاداری و حضور کاروان ها و هیئت های  عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع)  در سطح شهرهااست، به عزاداری می پردازند.
از آنجا که بیشتر جمعیت استان کردستان را اهل تسنن تشکیل داده است، و پیروان این مذهب نحوه عزاداری آنها با اهل تشیع متفاوت است به عنوان نمونه سینه زنی و زنجیرزنی در مذهب اهل تسنن انجام نمی شود با این وجود همواره در مراسم های عزاداری شرکت کرده و می کنند.
در روزهای تاسوعا و عاشورا مردم اهل سنت کردستان هم برای بیان و نشان دادن ارادت خود به اهل بیت(ع) به خیابان ها می آیند و هم نوا و همدل با برادران وخواهران اهل تشیع خود در شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران وفادارش عزاداری می کنند.
یکی از آیین و سنت های این منطقه که بیشتر در شهرستان بیجار هم برگزار می شود، گل گیران است و البته این آیین در اکثر شهرها هم البته به صورت محدود برگزار می شود، امروز در سنندج هم مردم اعم زن و مرد، پیر و جوان  با مالیدن گل برروی سر و شانه های خود غم خود را در عزای سالار شهیدان نشان دادند.
دسته های عزاداری وهیئت های مذهبی از میدان آزادی سنندج حرکت کردند و تا مسیر حسینیه این شهر چند گوسفند را قربانی کردند و معمولا گوشت گوسفند ها رابعد از ظهر عاشورا بین عزاداران و مردم نیازمند تقسیم می کنند.
با حضور گسترده مردم وعاشقان اهل بیت(ع) نماز ظهر عاشورا در شهرهای مختلف کردستان برگزارشد که در سنندج مرکز استان به امامت آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان اقامه شد.
عزاداری عاشورا کردستان استان شهادت سنندج گوسفند برگزار البته بیشتر تاسوعا مسلمانان پردازند حسینی روزهای