برگزیده ها
ماموریت مهم رهبری پیش‌روی مجلس‌خبرگان/آغاز یک«مطالبه‌گری»

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - رهبر انقلاب در آخرین دیداری که نمایندگان مجلس خبرگان با ایشان داشتند بر تشکیل یک هیات اندیشه ورز برای بررسی روند حرکتی انقلاب اسلامی تاکید فرمودند. هیاتی که براساس نتایج تحقیقاتش به مطالبه گری از قوای سه گانه و دیگر نهادهای نظام جمهوری اسلامی بپردازد.

مازندمجلس:امید کرمانی‌ها: مطالبه‌گریاز قوای سه‌گانه براساس قانون اساسی جزء اختیارات رهبری است و تعیین‏ رهبری نظام جمهوری اسلامی بر‏عهده‏ نمایندگان مردم در مجلس خبرگان قرار دارد‏‏، بنابراین نگاه کلان و راهبردی وعمیق خبرگان مردم به چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در تحقق اهداف عالی خود موضوعیحائز اهمیت و اجتناب ناپذیر است. مجلس خبرگان رهبری باید درباره مسائل مهم کشوربراساس اهداف انقلاب پویش و پایش داشته باشد که البته این کار تا کنون انجام می شداما با تاکیدات رهبری انقلاب از این پس منسجم‌تر خواهد شد.

ماموریت مهم رهبری پیش پای خبرگان مردم

وقتی سومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید، رئیس واعضا به سیاق اجلاسیه های گذشته به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند تا از رهنمودهایایشان بهره مند شوند. سخنان مقام معظمرهبری در جمع رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری واجد نکات جدید و بدیعی بود که اعضایخبرگان رهبری را در جایگاه و اندازه‌های واقعی خود به مطالبه‌گری از قوای سه‌گانهنظام فرا می‌خواند.

رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: «این مجلس باید با تشکیل یک هیأت اندیشه ورز که داراینگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در ۳۸ سالگذشته به سمت اهداف اصلی خود همچون «مجذوب، ملحق و مطیع نشدن و تحت‌تأثیر قرارنگرفتن از غرب»، «اقتدار اقتصادی»، «عدالت، مبارزهبا فقر و تقسیم صحیح ثروت»، «حفظ و حراست از روحیه و انگیزه‌های انقلابی» و «تدیّنمردم» و پیشرفتها، توقف‌ها و پسرفت‌هادر این مسیر بپردازد و براساس جمع بندی خود از دستگاههای مختلف مطالبه‌گری کند.» (اینجا)

بعد از این دیدار و تاکیدات معظم له، تلاش ها برای عملیاتی کردن توصیه و رهنمود مقام معظم رهبری به عنوان یک نصب العین در مجلسخبرگان آغاز شد. آنچنان که عباسعلی کدخدایی رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی نوشت: حرکتبه سوی خداوند متعال، برنامه‌ای است که هدف تمام پیامبران عظیم‌الشان الهی از حضرتآدم (ع) تا حضرت خاتم(ع) بوده، وگرنه ارزش حکومت در کلام معصومین همیشه از ارزشلنگه کفش مندرسی هم پایین‌تر بود اگر فاقد هدف هدایت و راهنمایی باشد. اکنون با ایننقشه راه آینده نظام، بر مجلس خبرگان رهبری فرض است که هر چه زودتر اقدام اساسی،عملیاتی و عاجل را برای تشکیل چنین هیات اندیشه‌ورزی برداشته و در لبیک به ندایرهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، مطالبات راهبردی خود را جهت تحکیم پایه‌های انقلاباسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی محکم‌تر از گذشته بردارد.

هیأت رئیسه مجلس خبرگان نیز دست به کار شد و اعلامکرد جامه عمل پوشاندن به ایده تشکیل هیأت اندیشه ورز را در دستورکار خود قرار دادهاست و بر آيت الله حسيني بوشهری آن را مأموريت جديد رهبر انقلاب برای مجلس خبرگان توصیفکرد.

چگونگی مصون ماندن از روزمرگی و فرمایشی شدن

اما آیا فقط تشکیل هیأتی برای مطالبه گری درابعاد مختلف اهداف انقلاب اسلامی کافی است؟ به طور روشن می توان به این سوال پاسخمنفی داد چون هیأت اندیشه ورز مقدمه ای برای آغاز یک راه است، نه نقطه نهایی وغایی یک هدف عالی. آیت‌الله سیدرحیم توکل نماینده مردماستان مازندران در مجلس خبرگان رهبری معتقد است: «تشکیل فرمایشی هیأت اندیشه ورز کهکاربرد ندارد؛ قطعا منظور رهبري اين نبود که افرادی تحت این عنوان جلسه‌ایبگذارند، حرفی بزنند و والسلام. این هیأت باید وارد شود اوضاع را بررسی کند، آسیب هارا ببیند و برای رفع آسیب ها طرح درستی را مطرح و بعد اقدام کند.»(اینجا)

ملزومات عملیاتی کردن هیات اندیشه ورز در مجلس خبرگان

تحقق این هدف والا ملزوماتی دارد و از مهمترینآن ملزومات دوری جستن از روزمرگی است. تجربه نشان می دهد افتادن در وادی روزمرگیاز جمله آفاتی است که هر مجموعه ای با اهداف عالی در آن قرار بگیرد بعد مدتی فقطنام و عنوانی از آن باقی خواهد ماند. آیت الله حسن عالمی رئیس کمیسیون پاسداری وحراست از ولایت فقیه مجلس خبرگان رهبری راهکار دورماندن هیأت اندیشه ورز ازروزمرگی را در گرو آن می داند که دست‌اندرکاران واقعا نیاز کشور را در این حوزهمورد اذعان و تصدیق قرار دهند. وقتی نیاز ضروری کشور و انقلاب باور شود، کسانی کهپای کار می آیند قطعا خسته نمی شوند و کار خود را مشمول مرور زمان نمی کنند. یعنی  در گذر زمان موضوع سهل گرفته نمی شود، بلکه خیلیجدی موضوع را دنبال می کنند.(اینجا)

خروجی هیات اندیشه ورز کجا بکار گرفته خواهد شد؟

اما وقتی مجلس خبرگان در قالب هیأت اندیشه ورزبه نتایجی رسید که در کدام حوزه ها نسبت به اهداف انقلاب پسرفت و توقف وجود داردبرای آنکه نتیجه بررسی هایش خروجی داشته باشد چه کار می تواند انجام دهد؟ آیت اللهمحسن حیدری نایب رئیس کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت مجلس خبرگانرهبری پاسخ این سئوال را می دهد و می گوید: «نخست افرادی که در این زمینه پیشمطالعه و آمادگی فکری داشتند، خود را در معرض فعالیت قرار دهند، ثانیا چون حوزهکاری هیأت اندیشه ورز محوری و راهبردی است، پیگیری کارهای آن در اولویت قرار گیردچون امکان دارد آقایان کارهای زیادی داشته باشند اما اولویت را باید به پیگیری کارهیأت بدهند، وقت بگذارند و دنبال کنند تا اقدامات هیأت اندیشه ورز حالت فرمالیته وظاهری پیدا نکند.»(اینجا)

موضوعی که آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلسخبرگان رهبری هم به آن اشاره کرده و معتقد است: «تشکیل هیأت اندیشه ورز و تبدیل کردن مسائلانقلاب به مطالبه عمومی ضامن تحقق ارزش ها، اهداف و مقاصد بلند انقلاب و نظاماسلامی است.»(اینجا)

گفتمان‌سازی راهکار تبدیل اهداف انقلاب بهمطالبه عمومی

راه تبدیل موضوعی به مطالبه عمومی «گفتمانسازی» است. انقلاب اسلامی از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 توسط علما، روشنفکران، اندیشمندان،اهل قلم و اهل گفتمان سازی شد اگر این اتفاق نمی افتاد مردم آن نهضت تاریخی را بهوجود نمی آوردند. اگر در دفاع مقدس گفتمان سازی انجام نمی شد، مردم در دفاع مقدسحماسه نمی آفریدند بنابراین گفتمان سازی در اهداف انقلاب محرک اصلی ملت است و بایدهمه کسانی که این ظرفیت را دارند در میدان حضور پیدا کنند.

هنگامی که اهداف انقلاب اسلامی گفتمان عمومی شدمطالبه روز مردم می شود و مسئولان خود را اصلاح و با مردم همراه می کنند. راه دوم اثربخشی جمع بندی های هیأت اندیشه ورز، عرضه مطالبات محضر مقاممعظم رهبری است تا در صورت تأیید ایشان، این موضوعات در قالب سیاستگذاری های کلانبه قوای سه گانه ابلاغ شود، آن هنگام قوای سه گانه نیز موظفند به آنها جامه عملبپوشانند.

رهبر معظم انقلاب اسلامیبارها و بارها به مناسبت‌های مختلف نسبت به تلاش برای تحریف انقلاب و نظام از مسیراندیشه‌های ناب حضرت امام خمینی هشدار داده و نخبگان، دانشجویان، اصحاب قلم، روحانیونو مردم را به نظارت بر عملکرد مسئولان و مقابله با خطر انحراف نظام از مسیر انقلابی‌گریبه صورت آتش به اختیار فراخوانده بودند. اینک مجلس خبرگان رهبری با ایجاد یک هیأتاندیشه‌ورز نه در جایگاه توصیه بلکه در جایگاه مطالبه‌گری، مسئولان کشور را به صیانتاز اهداف انقلابی نظام جمهوری اسلامی ایران فرا خواهد خواند.

29214

انقلاب رهبری خبرگان اندیشه اهداف اسلامی تشکیل اینجا مطالبه‌گری بررسی راهبردی گفتمان عمومی مختلف عملیاتی مطالبه جایگاه مسئولان چگونگی تبدیل دیدار راهکار کسانی ولایت پاسداری کمیسیون موضوع گرفته خروجی پیگیری موضوعی کارهای دنبال ملزومات اولویت توصیه اجلاسیه گذشته حراست تاکیدات بنابراین براساس اساسی جمهوری انقلابی ماموریت روزمرگی فرمایشی معتقد مطالبات اقدام عنوان مجلسخبرگان افرادی