برگزیده ها

مازندمجلس: یک نشریه آمریکایی در گزارشی هشدار داد که خروج از برجام ممکن است باعث ایجاد یک بحران هسته‌ای جدید برای واشنگتن شود.

مازندمجلس: نشریه نیوزویک در گزارشی در مورد برجام نوشت: به زودی مشخص خواهد شد که تصمیم دونالد ترامپ در مورد برجام چه خواهد بود. ضرب‌الاجل اعلام پایبندی ایران به برجام ۱۵ اکتبر است و کاخ سفید تاکنون کار بررسی بازبینی سیاست خود در قبال ایران را به ریاست ژنرال هک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا به پایان رسانده است.به گزارش نامه نیوز یک منبع مطلع دولت ترامپ در این باره گفت که احتمالا تصمیم ترامپ پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل قانونی اعلام خواهد شد.
این نشریه آمریکایی افزود: ترامپ به این موضوع پی برده است که در صورتی که به راحتی برجام را لغو کند یک شکست دیپلماتیک خواهد بود. همه اعضای دیگر برجام که شامل نزدیک‌ترین متحدان آمریکا هستند، نمی‌خواهند که واشنگتن از این توافق خارج شود. این کشورهای اروپایی در حال گفت‌وگو با دولت ترامپ هستند تا در برجام بمانند.
نیوزویک در ادامه آورده است: در همین حال رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در حال گفت‌وگو با شرکای اروپایی آمریکا است تا آنها را قانع کند برای فشار بیشتر به ایران در جهت بهبود شرایط توافق به واشنگتن بپیوندند و به نظر می‌رسد به موفقیت‌های بیشتر در این زمینه رسیده است. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اخیرا اعلام کرد که با ترامپ موافق است که باید فشارها بر ایران برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه افزایش یابد.
در ادامه این گزارش به نقل از آنچه دو منبع آگاه که آشنا به برنامه بازبینی سیاست آمریکا در قبال ایران هستند، خوانده شده آمده است، یکی از گزینه‌های جدی که توسط ترامپ و مشاورانش در حال بررسی است، اعلام عدم پایبندی ایران به برجام اما ماندن در آن است. خروج کامل از برجام به معنای صدور دوباره تحریم‌ها علیه تهران است. با این حال ماندن در چارچوب برجام و تاکید بر اینکه ایران به برجام پایبند نبوده است، دارای ریسک بالا است.
نیوزویک در پایان نوشت: اروپایی‌ها اما به واشنگتن اعلام کرده بودند که ایران به درخواست‌های جدید آمریکا راضی نخواهد شد و ممکن است خروج از برجام ایران را به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک کند. این ممکن است واشنگتن را در برابر یک بحران هسته‌ای دیگر قرار دهد در زمانی که آمریکا در حال مقابله با مسئله هسته‌ای کره شمالی است.
برجام آمریکا ترامپ واشنگتن اعلام نیوزویک هسته‌ای توافق ماندن اروپایی گفت‌وگو گزارش ادامه بیشتر بازبینی تصمیم نشریه بحران ضرب‌الاجل پایبندی سیاست بررسی پایان