برگزیده ها
موضع اصولی ایران حل و فصل مسائل با نقش‌آفرینی کشورهای منطقه است

مازندمجلس: یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که مسئولان اقلیم کردستان در توجیه برگزاری همه‌پرسی استقلال به اصل حق تعیین سرنوشت استناد می‌کند اما در عین حال دیگر اصول حقوق بین‌الملل ازجمله حق تمامیت ارضی را نادیده می‌گیرند، تاکید کرد که مخالفت ایران با این همه‌پرسی تقابل و مخالفت با کُردها نیست؛ بلکه خطاب ایران به مسئولان اقلیم است که از اقدامات احساساتی که در درازمدت به‌ضرر مردم کُرد خواهد بود، پرهیز کنند.

مازندمجلس: یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که مسئولان اقلیم کردستان در توجیه برگزاری همه‌پرسی استقلال به اصل حق تعیین سرنوشت استناد می‌کند اما در عین حال دیگر اصول حقوق بین‌الملل ازجمله حق تمامیت ارضی را نادیده می‌گیرند، تاکید کرد که مخالفت ایران با این همه‌پرسی تقابل و مخالفت با کُردها نیست؛ بلکه خطاب ایران به مسئولان اقلیم است که از اقدامات احساساتی که در درازمدت به‌ضرر مردم کُرد خواهد بود، پرهیز کنند.

علی نجفی خوشرودی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اعلام نتایج همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، در تحلیل واکنش جمهوری اسلامی در قبال این مساله اعلام کرد: همه‌پرسی اقلیم کردستان رویدادی مهم در حوزه ژئوپلتیک منطقه‌ای ماست و آن‌چنان که مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران نیز مکرر تاکید کرده‌اند، برگزاری این همه‌پرسی با اصل تمامیت ارضی عراق و ثبات و امنیت در منطقه مغایرت دارد.

وی به وضعیت بحرانی منطقه و بحث داعش در این رابطه اشاره کرد و گفت: در این مقطع حساس که روند مبارزه با تروریسم تکفیری و غلبه بر داعش گام‌های نهایی خود را طی می‌کند، جریان‌های سیاسی مختلف در عراق باید بدانند که این کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و انسجام داخلی است.

همه‌پرسی اقلیم کردستان به‌طور بالقوه منشاء بروز بی‌ثباتی در منطقه است

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس همچنین با هشدار نسبت به برخی عواقب این همه‌پرسی یادآور شد: برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان به‌طور بالقوه می‌تواند منشاء بروز برخی ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی در منطقه باشد که عواقب و تبعات آن، بیش از هر کس، دامن ملت عراق را می‌گیرد.

عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی درخصوص علت ورود دیرهنگام ایران به این رویداد و در ادامه نوع واکنش نسبتاً شدید به آن گفت: جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها پیش، به‌طور مشخص این مسئله را تحت‌نظر داشته و هم‌اکنون نیز مسائل را پیگیری می‌کند و علی‌القاعده از تمامی ابزارها و سازوکارهای دیپلماتیک خود و مکانیزیم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده خواهد کرد که به روند ثبات و امنیت در این منطقه یاری برساند.

مخالفت ایران با همه‌پرسی اقلیم کردستان تقابل با کُردها نیست

نماینده اصلاح‌طلب مردم بابل در مجلس دهم ادامه داد: نکته دیگر این است که به هر حال ما با مردم عراق و به‌ویژه مردم کُرد نزدیکی‌ و اشتراکات بسیاری داریم و مخالفت جمهوری اسلامی با برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان به‌هیچ‌عنوان تقابل و مخالفت با مردم کُرد نبوده و مخاطب‌مان در این موضع‌گیری، مشخصاً مسئولان اقلیم کردستان است. به بیان دیگر ما به مسئولان اقلیم کردستان می‌گوییم اقدامی هیجانی و احساساتی که در درازمدت به ضرر مردم کُرد خواهد بود را در دستورکار قرار ندهند.

سیاست ایران در قبال تحولات منطقه مبتنی بر شرایط و در چارچوب دیدگاه اصولی ماست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاست ایران در قبال تحولات منطقه مبتنی بر شرایط و اقتضائات منطقه و البته در چارچوب دیدگاه‌ها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی است.

لزوم توجه مسئولان اقلیم کردستان به حق حفظ تمامیت ارضی علاوه بر اصل تعیین سرنوشت

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس یادآور شد: مسئولان اقلیم کردستان برای توجیه برگزاری همه‌‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان به اصل حق تعیین سرنوشت استناد می‌کند و این درحالی است که آن‌ها همزمان باید دیگر اصول حقوق بین‌الملل از جمله حق حفظ تمامیت ارضی سرزمین نیز توجه داشته باشند. با این حساب، سیاست جمهوری اسلامی با نظرداشتن به منافع ملی، اصول و موازین بین‌المللی و همچنین شرایط منطقه‌ای و کمک به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی قابل تبیین و ارزیابی است.

موضع اصولی ایران حل و فصل مسائل منطقه با نقش‌آفرینی کشورهای منطقه است

نجفی خوشرودی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به‌عنوان یک موضوع اصولی تاکید داشته که مسائل منطقه باید با نقش‌آفرینی و توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود. ما قطعاً موافق حضور آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه نیستیم و آن‌ها نیز باید بدانند نمی‌توانند از تحولات منطقه برای پیشبرد اهداف و منافع خود استفاده کنند.

منطقه اقلیم کردستان همه‌پرسی اسلامی جمهوری مسئولان امنیت سیاست مخالفت برگزاری اصولی استقلال تاکید تمامیت منطقه‌ای می‌کند مسائل بین‌المللی تحولات خوشرودی تقابل به‌طور سرنوشت کمیسیون اصلاح‌طلب نقش‌آفرینی کشورهای خارجی شرایط تعیین آن‌ها همچنین رییسه فراکسیون منافع ادامه چارچوب بی‌ثباتی استفاده مبتنی یادآور عواقب کُردها بین‌الملل احساساتی استناد توجیه گفت‌وگو ایلنا درازمدت سیاسی بدانند بالقوه مختلف واکنش اشاره اعلام منشاء