برگزیده ها
علت تعلیق خط کشتیرانی بوشهر- خارگ اعلام شد

مازندمجلس: کشتیرانی والفجر طی دوماه اخیر خط کشتیرانی مسافری بوشهر - خارگ را بدون هیچ حمایتی فعالیت کرد و به دلیل عدم پوشش هزینه ها از سوی استانداری، علیرغم میل باطنی مجبور به تعلیق سرویس های خود شد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کشتیرانی، مجید سجده، مدیرعامل کشتیرانی والفجر درباره علت تعلیق خط مسافری خارگ بوشهر از سوی کشتیرانی والفجر با اشاره به راه اندازی خط مسافری بوشهر-خارگ از زمان تاسیس کشتیرانی والفجر در سال ۱۳۶۵ گفت: شرایط خاص، بالا بودن هزینه و طولانی بودن مسیر دریایی خارگ بوشهر همواره انجام سرویس در این مسیر را با مشکل مواجه کرده بود که به منظور رفاه حال ساکنان جزیره خارگ در حمل و نقل دریایی و بر اساس نامه معاون نظارت پیگیری و ارتباط مردمی ریاست جمهوری و با پی‌نوشت معاون اول ریاست جمهور، مقرر شد سال ۱۳۸۱ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌ گیری از یک فروند شناور تندرو (کاتاماران) برای خط دریایی خارگ بوشهر اقدام کند.

وی با بیان اینکه شرکت نفت نیز برای اعمال صرفه اقتصادی موظف به همکاری لازم با کشتیرانی والفجر در این زمینه شد، افزود: در این رابطه کشتیرانی والفجر با صرف هزینه بسیار سنگین یک فروند شناور مناسب برای این مسیر تهیه کرد.

سجده با اشاره به ۱۵ سال همکاری و همیاری کشتیرانی والفجر و شرکت پایانه های نفت در برقراری خطوط مسافری در مسیر خارگ و ضمن تقدیر از شرکت پایانه های نفتی بابت همکاری بایسته و شایسته طی مدت زمان مزبور گفت: آخرین قرارداد کشتیرانی والفجر و پایانه های نفتی، در تاریخ ۳۱ تیر ماه سال جاری به پایان رسید و این شرکت به دلیل پرداخت مبلغ پنج میلیارد تومان بابت خرید شناور برای این مسیر از تمدید قرارداد مجدد با کشتیرانی والفجر اجتناب کرد.

وی گفت: این درحالی است که با توجه به سابقه فعالیت کشتیرانی والفجر در این خط، این مبلغ باید برای ارتقاء عملیات و کیفیت فعالیت به این شرکت پرداخت می شد اما به شرکت دیگری که فاقد هر گونه سابقه و توان عملیاتی است واگذار شد.

مدیرعامل کشتیرانی والفجر با بیان اینکه به دلیل عدم پوشش هزینه ها توسط شرکت نفت که جزو شروط نامه مزبور بود، عملا امکان اجرای بند مزبور وجود نداشت، افزود: با تمام این تفاسیر کشتیرانی والفجر و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسئولیت اجتماعی خود اقدام به رایزنی و مذاکره با مسئولین برای برقراری مجدد این خطوط کشتیرانی کرد.

وی اشاره ای به دیدار و رایزنی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه با استاندار بوشهر در چهارم مرداد ماه سال جاری کرد و گفت: طی این نشست و براساس توافق صورت گرفته مبنی بر پوشش هزینه های انجام سفر از سوی استانداری و شرکت پایانه های نفتی، کشتیرانی والفجر مجددا سرویس های این مسیر را راه اندازی کرد.

سجده گفت: اما متاسفانه علیرغم توافقات صورت گرفته، ارسال نامه و برگزاری جلسات متعدد توافقات اجرایی نشد و شرکت کشتیرانی والفجر دوماه مسیر سرویس های خارگ را بدون هیچگونه حمایتی انجام داد که به دلیل عدم پوشش هزینه ها، سفرها با هزینه های بالا همراه بود و کشتیرانی والفجر با زیان های سنگین مواجه شد.

به گفته وی هزینه های دیگری مانند هزینه تعمیر و نگهداری اسکله کشتیرانی والفجر در بندر بوشهر به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در سال را نیز باید به هزینه های مذکور افزود.

سجده با گله مندی از عملکرد برخی دستگاه های عمومی کشور یادآور شد: متاسفانه برخی دستگاه ها به جای آنکه تسهیل کننده باشند و با اخذ تمهیدات لازم به برقراری و استمرارخطوط کمک کنند، عوارض متعددی را اخذ می کنند.

وی با بیان اینکه کشتیرانی والفجر هیچگونه بودجه و حمایتی از هیچ یک از ارگان های دولتی دریافت نمی کند و با درآمدهای خطوط مسافری هزینه های مربوطه را پوشش می دهد، گفت: زیان های خط مسافری بوشهر خارگ در طی این مدت دوماه، مورد اعتراض صاحبان سهام، بازرسان قانونی، اعضای هیئت مدیره و دیگر مراجع مربوطه قرار گرفت و به این ترتیب کشتیرانی والفجر علیرغم میل باطنی و بالاجبار و جهت جلوگیری از اعمال ضرر و زیان بیشتر سرویس های خود را تعلیق کرد.

سجده با اشاره به اینکه کشتیرانی والفجر طی ۳۰ سال گذشته به عنوان تنها شرکت حمل مسافری دریایی ایران فعالیت داشته است، گفت: این موضوع که تنها یک شرکت در مسیرهای بین المللی و داخلی طولانی مانند مسیر خارگ – بوشهرفعال بوده و سایر شرکت ها به این مسیرها ورود نکرده اند و یا تنها برای مدت کوتاهی حضور داشته اند، نشان دهنده این است، این مسیرها فاقد صرفه اقتصادی بوده و هزینه بسیار بالا و درآمد بسیار پایینی دارند.

وی با اشاره به اینکه کشتیرانی والفجر با برخورداری از نیروی انسانی بسیار مجرب و حمایت های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا کنون خطوط مسافری دریایی را فعال نگه داشته است، گفت: البته برخی از این خطوط مانند مسیر بوشهر- خارگ علیرغم حمایت های شرکت پایانه های نفتی در سال های گذشته نه تنها سودی نداشت، بلکه در مقاطعی نیز به دلیل اعمال نرخ های مصوب که بدون در نظر گرفتن هزینه های عملیاتی و فنی تعیین شده بود با زیان هایی نیز همراه بوده است.

وی افزود: اکنون با توجه به قطع حمایت ها و هزینه های سنگین نه تنها ادامه فعالیت در این مسیر برای کشتیرانی والفجر میسر نیست بلکه تنها شرکت مسافری بین المللی ایران ممکن است با چالش های جدی مواجه شود حتی امکان دارد به دلیل زیان های عملیاتی فعالیت سایر خطوط نیز قطع شود.

مدیرعامل کشتیرانی والفجر در پایان با بیان لزوم توجه خاص به خطوط مسافری دریایی و جلوگیری از ضرر و زیان آنها تاکید کرد: چنانچه راهکاری توسط مسئولین در جهت پوشش هزینه ها تبین شود، کشتیرانی والفجر آمادگی دارد، شناور خود را مجددا عملیاتی کرده و به مسیر بازگرداند.

کشتیرانی والفجر هزینه مسافری بوشهر دریایی مدیرعامل فعالیت اینکه پایانه جمهوری اشاره بسیار اسلامی شناور سرویس عملیاتی افزود سنگین حمایت مانند برقراری همراه علیرغم مزبور همکاری اعمال مواجه دوماه هیچگونه توافقات متاسفانه حمایتی طولانی دستگاه المللی مسیرها تعلیق گذشته جلوگیری مجددا مربوطه اندازی مسئولین پایان پرداخت قرارداد فروند اقتصادی اقدام تومان سابقه نداشت رایزنی امکان معاون ریاست دیگری گرفته