برگزیده ها
ماهواره دوستی در نوبت پرتاب/ تعیین تکلیف ماهواره مصباح زمان و هزینه بیشتری می‌خواهد

مازندمجلس: رییس سازمان فضایی ایران با تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های ماهواره‌ای کشور از پایان مراحل آماده سازی ماهواره امیر کبیر تا 6 ماه آینده خبر داد و همچنان گفت که ماهواره دوستی در نوبت پرتاب است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس، محسن بهرامی رییس سازمان فضایی ایران در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی فضا ، گفت  : به دلیل زمان  بر بودن پروژه های  فضایی باید با دقت گام های خود را در این حوزه برداریم.

وی افزود : توانمندی هایی  از گذشته وجود داشته است و از 30 سال گذشته تا امروز هم به این توانمندی ها افزوده شده و افراد بسیاری تلاش کرده اند .
بهرامی تصریح کرد : برای نخستین بار همه پروژه های در حال انجام سازمان فضایی در قالب دفترچه ای  ارایه می شود .
وی  با اشاره به ریاست دو ساله ایران در اپسکو نیز گفت : ریاست ایران در دو سال گذشته در شورای اپسکو  پربار بود  و نشان می دهد که ایران می تواند در حوزه فضایی در سطح بین المللی فعالیت کند. 
رییس سازمان فضایی ایران از مشارکت ایران در پروژه های ماهواره کوچک و دانشجویی اپسکو خبر داد و افزود : ما هم در این پروژه ها با اپسکو مشارکت می کنیم و تاکنون با دانشگاه چینی قراردادی در این زمینه منعقد شده که انجام آن را به دانشگاه های کشور واگذار می کنیم.
وی به معرفی دور دوم مسابقه ماهواره مکعبی در روز فناوری اشاره کرد و گفت : در روز فناوری برگزیدگان دور نخست مسابقه طراحی ماهواره مکعبی در دانشگاه ها معرفی و دور دوم آن اعلام می شود. 
بهرامی از پروژه شبکه رصد گران به عنوان یکی دیگر از فعالیت های سازمان فضایی یاد کرد و ظهار داشت :  این پروژه با همکاری تلسکوپ های موجود انجام می شود و با اینکار می توانیم سطح استفاده آنان را بالا بریم و ضریب کارکرد آن را افزایش  دهیم.
وی از راه اندازی مرکز یکپارچگی و آزمون در ماهدشت خبر داد که برای ماهواره هایی تا وزن 500 کیلوگرم کاربرد دارد.
رییس سازمان فضایی ایران درباره ماهواره پارس 1 نیز گفت : پروژه های  پارس  ماهواره سنجشی است و دانشگاه ها در این حوزه فعالیت داشتند و با دستور رییس جمهور در یک فرآیند مشخص و در قالب کنسرسیوم به عنوان یک یا چند شرکت دانش بنیان انجام این پروژه ساماندهی می شود.
وی به وضعیت ماهواره های دیگر سازمان فضایی اشاره ای کرد و گفت : ماهواره دوستی در نوبت پرتاب است و ماهواره امیر کبیر نیز  در حال آماده سازی است که  امیدواریم تا 6 ماه دیگر به پایان برسد.
بهرامی تصریح کرد : ساخت مدل پروازی ناهید 1  نیز در حال انجام است و ماهواره پارس 1 نیز در مرحله طراحی مفهومی قرار دارد البته تمامی قرار داد های پرتاب این ماهواره ها نیز منعقد شد است.
وی با اشاره به طولانی شدن ساخت برخی از ماهواره ها ، تاکید کرد: با توجه به این تجربیات برای پارس  1 زمانبندی مشخصی تعیین می شود و طبق این زمانبندی کار ساخت این ماهواره پیگیری می شود.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد آخرین وضعیت ماهواره بلوکه شده «مصباح» که هم‌اکنون در کشور ایتالیا قرار دارد، گفت: مذاکرات برای بازپس‌گیری و یا پرتاب این ماهواره همچنان ادامه دارد و امیدواریم تا پایان امسال به یک تصمیم نهایی در مورد «مصباح» برسیم.

وی با اشاره به اینکه ما دوست داریم ماهواره مصباح پرتاب شود، خاطرنشان کرد: اما موضوع این است که این ماهواره از سال ۸۵ و پس از طراحی و ساخت، درگیر مشکلات بین‌المللی شد و هم‌اکنون پروژه‌های دیگری نیز با این مأموریت و دستاورد وجود دارند که برای تصمیم‌گیری در مورد پرتاب و یا بازگشت آن به ایران، کار ساده‌ای در دست نداریم و تعیین تکلیف این پروژه نیازمند زمان بیشتر و هزینه است.

 رییس سازمان فضایی ایران تصریح کرد :  بهتر است دانشگاه ها  به صورت یک شرکت دانش بنیان کار ساخت پارس 1 را انجام دهند البته مذاکراتی انجام شده است که تا دو ماه آینده نحوه فعالیت ای دانشگاه ها در چهار چوب قوانین موجود مشخص می شود.

رئیس سازمان فضایی ایران در واکنش به اخباری مبنی بر ارسال انسان و موجود زنده به فضا گفت: موضوع فرستادن انسان به فضا کار یک هفته ای نیست و کار یک پژوهشگاه و یا سازمان فضایی به تنهایی نخواهد بود. بلکه باید برای این پروژه تقسیم کار گسترده صورت گیرد.

وی افزود: ما نیازمند سیاست گذاری گسترده در این خصوص هستیم و نباید به موضوع اعزام موجود زنده به فضا جنبه هیجانی و تبلیغاتی دهیم. چرا که توقع ایجاد کردن، صدمه زا است.

وی ادامه داد:  از زمان حضور در سازمان تلاش کردیم هیجان های این حوزه کاهش داشته باشد و از ایجاد توقعات بی جهت  اجتناب شده است و اطلاع رسانی تمام پروژه هایی که از طرف سازمان ارایه شده  از طریق سازمان فضایی ایران انجام می شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره کاربرد های فناوری فضایی در کشور نیز خاطر نشان کرد : در ماهدشت سامانه پایش زمین در حال فعالیت است و به مراکز مختلف اطلاع رسانی می کند و تصاویری که از منابع بین المللی دریافت می کند و در اختیار در اختیار مدیریت بحران قرار می دهیم

آ

ماهواره فضایی پروژه پرتاب دانشگاه فعالیت اشاره اپسکو موجود فناوری مصباح تصریح طراحی افزود تعیین بهرامی موضوع گذشته هم‌اکنون البته وضعیت پایان زمانبندی گسترده اطلاع رسانی اختیار ایجاد بنیان نیازمند انسان ادامه معرفی ریاست المللی توانمندی هزینه دوستی تکلیف  رییس مشارکت ماهدشت کاربرد عنوان مکعبی منعقد مسابقه درباره